Vyše storočie boli elektromobily okrajovým artiklom, o ich masovom rozšírení a postupnom nahradení modelov so spaľovacími motormi sa reálnejšie začalo hovoriť až počas tohto milénia. V ostatných rokoch sa proces zintenzívnil. Elektrická éra je podľa všetkého naozaj tu, vozidlo vyvinuté od základu na batériový pohon totiž predstavila aj najstaršia automobilka na svete.

Nový elektromobil Mercedes-Benz EQC sme si obzreli naživo
Zdroj: Milan Adámek

Mercedes-Benz oficiálne stiahol plachtu z dlho očakávaného modelu EQC. Ide o sériovú verziu predvlani predstaveného konceptu Generation EQ, na ktorú v ostatných týždňoch prémiový nemecký výrobca viackrát upozorňoval. Kampaň včera vo večerných hodinách vyvrcholila veľkolepým živým odhalením pri švédskej metropole Štokholm.

SUV značky Mercedes s vlastným štýlom

Sériová prvotina divízie EQ svojím tvarom evokuje triedu GLC. Nie je to náhoda, napriek štyrom pätinám odlišných dielcov dvojicu spája niekoľko základných technických rysov. Prezrádza to spoločný rázvor náprav merajúci 2 873 milimetrov. Ostatné rozmery sú trochu upravené, novinka je o poznanie dlhšia (4 761 mm), mierne užšia (1 884 mm) a taktiež trochu nižšia (1 624 mm).

Čierna spodná časť bodykitu kryje menšiu svetlú výšku SUV
Zdroj: Mercedes-Benz

Kým proporcie dvojice sa líšia iba mierne, z hľadiska dizajnu prináša elektromobil vlastné riešenia. Ide najmä o prednú časť. Obsahuje novú interpretáciu masky chladiča s trojcípou hviezdou, už štvrtú v portfóliu nemeckého výrobcu. Ten to považuje za plus. S tým musíme súhlasiť, v časoch miznutia identity jednotlivých modelov je pokus o diferenciáciu vítaný.

Na rozdiel od konceptu netvorí gril lakovaný lesklý plast. Navonok má konvenčnú trojrozmernú štruktúru a jeho súčasťou je diódová linka prepájajúca svetlomety. Navyše ich spája aj čierny panel lemujúci spodnú časť masky. Zadok taktiež disponuje jednoliatymi LED svetlami a prezentuje nárazník s tvarmi, ktoré vzdialene pripomínajú výfukové koncovky.

Ani elektrickej novinke sa celkom nevyhli písmená AMG
Zdroj: Mercedes-Benz

Okrem štandardného vyhotovenia prichádza model EQC aj s bodykitom AMG Line. Ten prináša masku chladiča s charakteristickou zdvojenou lamelou uprostred a športovejšie tvarované nárazníky, predstavený exemplár má tiež mnoholúčové 21-palcové disky kolies. Do kabíny balík prináša kovové pedále, volant so splošteným vencom i odlišnú paletu materiálov.

Elektrickú identitu prezrádzajú detaily

Napriek zásadnej pozícii modelu EQC v portfóliu značky neprináša jeho interiér nejaké revolučné riešenia, skôr naopak. Snaží sa jasne hlásiť k rodine Mercedes-Benz. Disponuje preto štandardnou ergonómiou a využíva množstvo komponentov známych z iných vozidiel trojcípej hviezdy. Ide napríklad o známe kormidlo či centrálny tunel s ovládaním klimatizácie.

Interiér neobsahuje žiadne prehnane futuristické tvary
Zdroj: Mercedes-Benz

Znalcom automobilky môžu byť povedomé aj dva 10,25-palcové displeje systému MBUX, s ktorým začiatkom roka debutovala súčasná trieda A. Súčasťou jeho ovládacieho rozhrania je touchpad. Samozrejme, všetko je prispôsobené náture elektromobilu. Znamená to vlastný súbor funkcií či informačných panelov, ale tiež grafiku prístrojov. Tie sú dvojfarebné. Spodná modrá časť sa zvýrazní pri rekuperovaní energie, kým jej spotrebúvanie signalizuje ružovozlatý vrch.

Túto farbu môžu obsahovať zaujímavo tvarované výduchy klimatizácie, ktoré patria k hŕstke nositeľov elektrickej identity. Najväčším z nich je palubná doska lemovaná po celej dĺžke motívom pozdĺžnych lamiel. Z hľadiska priestoru je na tom Mercedes dobre, aj keď pri výške 185 centimetrov človek vzadu kolenami aj hlavou atakuje mäkké výplne stropu a sedadiel. Použité materiály sú príjemné na dotyk. Malého kufra sa netreba obávať, keďže batéria sa nachádza pod podlahou. Batožinový priestor pojme okrúhlych 500 litrov.

Stovka za 5,1 sekundy a dojazd 450 km

V spote predchádzajúcom premiére odznela informácia, že model EQC bude mať takmer 300 kW. Nakoniec ide o presne toto číslo. SUV disponuje jedným asynchrónnym elektromotorom na každej náprave, spoločne produkujú výkon 300 kW (408 k) a krútiaci moment 765 Nm. Technika pracujúca s napätím 400 voltov uprednostňuje agregát na prednej osi. Zadná sa výraznejšie zapája v prípade potreby väčšej dynamiky, čo vo výsledku prospieva efektívnemu využitiu energie.

Pod kapotou toho veľa nevidno, všetko prekrývajú plasty
Zdroj: Mercedes-Benz

Skladiskom elektriny je 384-článková batéria typu Li-ion, ktorá má kapacitu 80 kWh. Vodou chladený akumulátor je uložený v hliníkovom puzdre. Váži celých 650 kilogramov, čím významnou mierou prispieva k pohotovostnej hmotnosti 2 425 kg. Napriek tomu vozidlo zrýchli na stovku už za 5,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená, dosahuje iba 180 km/h.

Samozrejme, cieľom tohto limitu je zachovanie rozumného dojazdu. Podľa staršej európskej normy NEDC má model EQC dosahovať kombinovanú spotrebu 22,2 kWh/100 km a prejsť na jedno nabitie do 450 kilometrov. K hodnote dosahovanej na základe reálnejšej metodiky WLTP sa Mercedes-Benz nevyjadril. Neoficiálne sa hovorí, že skutočný akčný rádius by mal presiahnuť 300 km.

Reálne by mal Mercedes prejsť vyše 300 km bez dobíjania
Zdroj: Mercedes-Benz

SUV ponúka štyri jazdné režimy: Comfort, Sport, Eco a Max Range slúžiaci na predĺženie dojazdu. Rovnaký je počet úrovní rekuperácie. Pri tom najsilnejšom dokáže vodič elektromobil ovládať jediným pedálom, podobne ako nový Nissan Leaf. Energetický manažment využíva aj údaje z dištančného radaru a navigačného systému. Batériu možno nabíjať pomocou palubného zariadenia z klasickej siete, čo by malo zabrať 10 až 11 hodín. Pri použití rýchlonabíjačky s výkonom 110 kW sa akumulátor dostane z 10 na 80% celkovej kapacity za asi 40 minút.

Výroba odštartuje počas budúceho roka

Mercedes-Benz sa aktuálne pripravuje na štart sériovej výroby svojho elektrického SUV. Prebiehať bude v Brémach, kde sa produkcia rozbehne počas budúceho roka. K nemeckej fabrike sa neskôr pridá aj čínska. Nad spustením predaja je zatiaľ otáznik, no prví zákazníci by model EQC mali dostať niekedy začiatkom leta. Z hľadiska ceny sa najčastejšie spomína úroveň 70-tisíc eur.

Zdroj: Marek Pokrývka