Nástup elektromobilov sa momentálne zdá byť neodvratný. No sprevádza ho vlna kritikov upozorňujúcich na tienisté stránky tohto trendu, najmä neekologickú výrobu batérii. Podľa mnohých je palivom budúcnosti vodík. Do sériovej výroby ho ako prvá dostala Toyota Mirai, ktorá debutovala v roku 2014. Napriek nie práve vysokým predajom dosahujúcim zhruba 10-tisíc kusov bude revolučné auto pokračovať.

Japonská automobilka v týchto dňoch ukázala druhú generáciu tohto typu, zatiaľ vo forme konceptu. Ten plánuje prezentovať na autosalóne v Tokiu. Sedan sa z dizajnového hľadiska výrazne zmení, namiesto extravagantného hybridu Prius pripomína skôr produkty dcérskej značky Lexus. Okrem masívneho grilu nimi zaváňajú i LED svetlá na oboch koncoch karosérie. Nie je to na škodu, Mirai pôsobí v tejto forme omnoho elegantnejšie než doposiaľ. Najmä z profilu zaujme dlhou prednou kapotou, kratšími zadnými dverami a klesajúcou líniou strechy.

Línie vodíkového sedanu sú oproti minulosti podstatne uhladenejšie.
Zdroj: Toyota

Už na pohľad je nové vodíkové vozidlo väčšie. Toyota zverejnila spomedzi technických parametrov iba exteriérové rozmery, koncept stojí na pôdoryse 4 975 x 1 885 mm a disponuje rázvorom 2 920 mm. Druhá generácia teda originál prerastá takmer vo všetkých smeroch. Výnimkou je výška, strecha totiž klesla na úroveň 1 470 milimetrov. Blatníky vypĺňajú aerodynamicky tvarované kolesá s priemerom 20 palcov.

Na rozdiel od predchodcu je toto vozidlo päťmiestne. Interiér je kompletne prepracovaný a taktiež trochu evokuje modely Lexus, výrazne trčiaci displej infotainmentu ale má aj Toyota C-HR. V prípade vodíkového auta má ale uhlopriečku až 12,3 palca. Okrem toho nadväzuje na digitálny prístrojový panel, na ktorého druhej strane je dielec čiastočne zrkadliaci tvar rámu obrazovky. Bohatá nálož bezpečnostných technológií, multimediálnych prvkov či on-line služieb by tu mala byť samozrejmosťou.

Okrem exteriéru prejde výraznou premenou aj kokpit japonského auta.
Zdroj: Toyota

Zásadná úprava sa týka techniky. Mirai aktuálne roztáča predné kolesá, v prípade nástupcu postaveného na modulárnej platforme sa však pohon presunie dozadu. Tuhšia konštrukcia má prospieť jazdným vlastnostiam. Očakávame tiež vyšší výkon elektromotorov, o žiadnom čísle sa nateraz nehovorí.

Oproti prvej generácii určite vzrastie dojazd na jedno natankovanie, automobilka ráta s jeho zväčšením o približne 30%. Vzhľadom na súčasnú hodnotu necelých 500 km by teda mohlo teoreticky ísť až o 650 kilometrov. Automobilka chce akčný rádius zväčšiť pomocou objemnejších nádrží na H2, ale tiež bližšie nešpecifikovanými vylepšeniami palivových článkov.

Automobilka zatiaľ konkrétnejšie technické parametre pohonu nezverejnila.
Zdroj: Toyota

Detailnejšie technické parametre sa asi dozvieme pri premiére sériového modelu. Na ňu si pravdepodobne nejaký čas počkáme, čo naznačuje termín plánovaného spustenia predaja. Japonci hovoria až o konci budúceho roka. Toyota Mirai by mala byť opäť dostupná len na vybraných trhoch s rozvinutou infraštruktúrou, aktuálne sa hovorí o Havaji a Kalifornii. Na slovenskom trhu sa vodíkové auto v najbližších rokoch neobjaví.