Reklama

Revolúcia? Porsche začalo s výrobou syntetického paliva eFuel!

Reklama
Filip Kadlečík

Filip Kadlečík

Vedúci redakčného tímu pre online

Syntetické palivo vyrábané v Čile má takmer nulovú uhlíkovú stopu.

Porsche patrí medzi výrobcov, ktorí sa do budúcna nechcú spoliehať iba na elektromobilitu a skúma aj iné alternatívy pohonu schopné znížiť emisnú stopu vozidiel. Mnohé automobilky investujú do vodíkových palivových článkov či dokonca do motorov spaľujúcich vodík, no Zuffenhausen na to ide inak. Syntetickým palivom produkovaným z obnoviteľnej energie.

Zdroj: Porsche

Pilotná výroba eFuel v Punta Arenas.

Pilotná továreň na výrobu eFuel (ePalivo) otvorila svoje brány včera, v čilskom Punta Arenas. Čile je pre fanúšikov alternatívnych pohonov známe najmä veľkými zásobami lítia pre akumulátory e-áut, no jeho potenciál sa dá využiť aj čistejšie - na južnom cípe jednoducho fúka silný vietor 270 dní do roka. Porsche ho plánuje  na to, aby maximalizovalo efektivitu výroby elektrickej energie za pomoci veterných turbín.

Ako sa vyrába syntetické palivo eFuel?

Spoločnosť Highly Innovative Fuels (HIF), ktorá syntetické palivá v Čile produkuje, využíva obnoviteľnú energiu z veterných turbín na to, aby elektrolýzou vyrábala tzv. zelený vodík. Zároveň zachytáva oxid uhličitý z atmosféry, poprípade ho čerpá z priemyselných či iných bio zdrojov.

V ďalšom kroku HIF syntézou kombinuje zelený vodík s oxidom uhličitým, čím získava benzín, ktorý je plne kompatibilný so súčasnými pohonnými jednotkami a infraštruktúrou.

Výrobné zariadenie sa nachádza v blízkosti Magalhãesovho prielivu, čo by v budúcnosti malo zaručovať jednoduchú možnosť prepravy paliva za pomoci lodí do celého sveta. Do ďalších rokov sa však ráta s výrobou na viacerých miestach - v Nemecku, USA či Austrálii.

Porsche na výrobu eFuel okrem elektriny potrebuje vodu a oxid uhličitý, preto je syntetické palivo aktuálne takmer bezemisným zdrojom energie pre automobily so spaľovacím motorom. Včera Porsche po prvýkrát natankovalo syntetické palivo vyrobené v Punta Arenas do legendárneho modelu 911.

Syntetické palivá s minimálnou uhlíkovou stopou by v budúcnosti mohli zohrávať dôležitú úlohu pri znižovaní emisií produkovaných dopravou.

Potenciál eFuel je obrovský. V súčasnosti je na svete 1,3 miliardy automobilov so spaľovacími pohonnými jednotkami. Veľa z nich bude na cestách aj v budúcich dekádach a uhlíkovo takmer neutrálne syntetické palivo pre ne môže byť skvelou alternatívou.

— Michael Steiner, člen predstavenstva oddelenia vývoja a výskumu v Porsche AG.

Výroba syntetického paliva v Čile je pripravená na razantné škálovanie smerom hore. Nateraz, v pilotnej fáze, sa počíta s produkciou 130 000 l paliva ročne. Tento objem poslúži predovšetkým pre interné potreby Porsche, napríklad v motoršporte. Následne, asi v polovici tejto dekády, sa ráta s expanziou výroby na úroveň 55 miliónov litrov paliva ročne, pričom v rámci nasledujúcich dvoch rokov by sa produkcia mala zdesaťnásobiť na objem 550 miliónov eFuel za rok.

Mohlo by vás zaujímať:

Autor článku

Filip Kadlečík

Vedúci redakčného tímu pre online
Mám rád praktické, jednoduché a funkčné autá. Lákajú má omnoho viac, než nedostupné luxusné modely. Zaujímajú ma technológie (nielen automobilové) a inovácie, preto ma prirodzene fascinuje aj svet hybridných a elektrických pohonov. Efektivita je kľúčom k úspechu a ekológii.