Porsche Taycan Turbo.

Novinky Prvé elektrické Porsche šokuje parametrami: Taycan Turbo S má výkon ako superšport

Foto: Porsche

5.9. 13:03 Elektromobil sa dizajnovo drží tvarov konceptu Mission E, karoséria však prešla racionalizáciou. Vozidlo evokujúce vzhľadom i veľkosťou úspešný typ Panamera debutovalo v dvoch silných verziách.

Deväťstojedenástka zostáva pre mnohých synonymom Porsche, no táto športová ikona už dávno nie je kľúčovým produktom z hľadiska predajných čísel. Podstatne dôležitejšiu rolu majú SUV. Ich uvedenie sprevádzal nesúhlas konzervatívnych fanúšikov a podobné emócie asi vyvolá najčerstvejšia novinka z tejto stajne. Zuffenhausen totiž odhalil elektromobil.

Taycan je priamom konkurentom amerického elektromobilu Tesla Model S.
Taycan je priamom konkurentom amerického elektromobilu Tesla Model S.
Zdroj: Porsche

Premiéra sériového modelu Taycan bolo očakávanou udalosťou, vozidlo má totiž naživo debutovať už o pár dní vo Frankfurte. Automobilka o ňom nakoniec všetko povedala už vopred. Doteraz o ňom prezradila viaceré detaily, to najlepšie si však nechala pre seba. A vďaka čiastočnému informačnému embargu teraz prvé elektrické Porsche šokuje parametrami.

Len o trochu menší než Panamera

Z hľadiska dizajnu nepriniesol batériou poháňaný sedan žiadne prekvapenia, vo veľkej miere kopíruje štúdiu Mission E prezentovanej pred štyrmi rokmi. Tvary karosérie však prešli racionalizáciou. Výrazne vzrástla výška karosérie, zväčšili sa otvory v prednom nárazníku či plochy svetlometov a namiesto kamier sú tu klasické spätné zrkadlá. Zmenili sa tiež kľučky i smer otvárania zadných dverí. Zaujímavé je, že viečko nabíjacieho konektora sa nachádza na oboch predných blatníkoch.

Taycan základnými rysmi pripomína úspešný typ Panamera, no zároveň sa v množstve detailov líši. Okrem toho dosahuje nižší koeficient aerodynamického odporu s hodnotou 0,22. Oproti svojmu staršiemu štvodverovému príbuznému je Taycan menší, no rozdiely sú malé. Elektromobil stojí na 2,9-metrovom rázvore. Jeho pôdorys meria 4 963 x 1 966 mm a strecha je položená vo výške 1 379 milimetrov.

Interiéru elektrického sedanu vládnu dotykové obrazovky s veľkým priemerom.
Interiéru elektrického sedanu vládnu dotykové obrazovky s veľkým priemerom.
Zdroj: Porsche

Interiér nám Porsche naservírovalo už pred dvomi týždňami. Nemci nám vtedy ukázali palubnú dosku obsahujúcu kvarteto veľkých displejov, ale taktiež hovorili o moderných prvkoch vybavenia a ponuke rôznych materiálov. Teraz zverejnili napríklad obrázok sedadiel. Tie budú výhradne štyri, aj vzadu sa majú nachádzať dve športovo tvarované kúsky. Batožinový priestor ponúkne objem 366 litrov. Ďalší sa nachádza pod prednou kapotou, má však skromných 81 l.

Špičková verzia dá stovku za 2,8 sekundy

Pôvodný koncept Mission E prišiel s porciou 441 kW (600 k). Táto hodnota sa často skloňovala aj v prípade sériového modelu a len nedávno sa objavili správy hovoriace o siedmich stovkách žrebcov. Tie sa nakoniec potvrdili. Elektromobil totiž debutoval v dvoch silných verziách: Turbo disponuje maximom 500 kW (680 k) a úplná špička Turbo S dosahuje až 560 kW (761 k). Najmä v tomto variante má vozidlo výkon ako superšport.

Podobne ako pri type Panamera je aj tu vzadu decentné vysúvateľné krídlo.
Podobne ako pri type Panamera je aj tu vzadu decentné vysúvateľné krídlo.
Zdroj: Porsche

Vrcholný model zvládne šprint 0-100 km/h v priebehu 2,8 sekundy a môže sa tak merať s čistokrvnými športovými autami. Za ďalších sedem sekúnd pritom dosiahne úroveň 200 km/h. Zle na tom nie je ani o stupeň nižšie stojaci variant, ktorý potrebuje na zdolanie stovky o 4 desatiny viac. Maximálne tempo je v oboch prípadoch obmedzené na 260 km/h.

Elektrický sedan má v oboch prezentovaných verziách pohon všetkých kolies a adaptívne vzduchové pruženie, kým systém aktívnych stabilizátorov patrí medzi opcie. Jazdné vlastnosti by mali byť výborné aj vďaka nízkemu ťažisku. Porsche využíva 800-voltovú techniku a nízko uloženú batériu s kapacitou 93,4 kWh, netradičné je použitie dvojstupňovej prevodovky na zadnej náprave. Mala by z toho profitovať spotreba energie.

Pri použití výkonnej rýchlonabíjačky by malo nabíjanie trvať pomerne krátko.
Pri použití výkonnej rýchlonabíjačky by malo nabíjanie trvať pomerne krátko.
Zdroj: Porsche

Taycan Turbo má podľa normy WLTP prejsť na jedno nabitie najviac 450 kilometrov, v prípade silnejšieho exemplára je papierové maximum 412 km. Čo nabíjanie? Zuffenhausen uvádza, že vďaka vysokému napätiu možno pri použití špičkovej 270 kW rýchlonabíjačky v priebehu piatich minút akčný rádius zväčšiť o 100 kilometrov. Nabitie akumulátora z 5 na 80 percent má zabrať v ideálnych podmienkach 22,5 minúty. No ak sa využije obyčajné domáce pripojenie, trvať by to malo asi 11 hodín.

Na domácom trhu od 152 136 eur

Popri premiére svojho prvého elektromobilu už Porsche zverejnilo aj jeho ceny. Za vyhotovenie Taycan Turbo si plánuje na domácom nemeckom trhu pýtať od 152 136 eur, na silnejšiu verziu označenú písmenom S si zákazníci musia prichystať najmenej 185 456 eur bez príplatkov.

Taycan prichádza do predaja zatiaľ v dvoch vyhotoveniach.
Taycan prichádza do predaja zatiaľ v dvoch vyhotoveniach.
Zdroj: Porsche

Neskôr majú pribudnúť lacnejšie verzie s horšími parametrami. Nie je pritom vylúčené, že budú mať poháňanú len jednu nápravu. Paleta sa časom výrazne rozšíri. Koncom budúceho roka ju podľa zákulisných zdrojov rozšíri druhá karoséria, malo by ísť o terénne ladené kombi predznamenané vlani štúdiou Mission E Cross Turismo.

Video

Diskusia