Toyota sa čoskoro pustí do výroby batériových elektrických automobilov. Gigant, ktorý je známy najmä vďaka hybridnému a vodíkovému pohonu, tak otvára novú kapitolu svojho fungovania. Vzniká modelová rodina automobilov s označením "bZ" (beyond Zero). Prvým z nich bude typ bZ4X, kompaktné SUV, ktoré ponúkne aj pohon všetkých kolies. Nečudo, že v DNA bude mať zdolávanie prekážok, vzniká totiž v úzkej kooperácii s japonským Subaru. To už taktiež upozornilo na skorý príchod typu Solterra, ktoré je súrodencom bZ4X od Toyoty.

Toyota bZ4X.
Zdroj: Toyota
Tvarom karosérie zapadne novinka Toyoty medzi populárne SUV-kupé.
-
Toyota bZ4X.
Zdroj: Toyota

Novinka stojí na platforme e-TNGA, ktorá sa vyznačuje vyváženými jazdnými vlastnosťami. Zdá sa, že Toyota pri vývoji myslela na hodnoty, ktorými je vo svete známa - trvácnosť a spoľahlivosť. Hovorí totiž, že aj po 10 rokoch používania (alebo najazdení 240 000 kilometrov), bude mať lítium-iónový akumulátor s kapacitou 71,4 kWh stále k dispozícii prinajmenšom 90 % svojej pôvodnej výkonnosti. Ak teda s novým autom podľa meraní v cykle WLTP prejdete na jedno nabitie niečo viac než 450 kilometrov, aj po 10 rokoch by ste stále mali mať k dispozícii dojazd na úrovni presahujúcej 400 kilometrov.

bZ4X je v porovnaní s modelom RAV-4 nižšia o 85 mm a má kratšie previsy, no ponúka rázvor väčší o nezanedbateľných 160 mm. Batožinový priestor ponúka objem 452 litrov. Je prekvapivé, že bZ4X je štandardne prednokolka, mnohé automobilky totiž pri elektromobiloch novej generácie ako základ ponúkajú pohon zadných kolies. Japonci teda volia odlišnú filozofiu. O pohon prednej nápravy sa stará elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 265 Nm. Už základná Toyota bZ4X ponúkne slušnú dynamiku, na stovku zrýchli v priebehu 8,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h. V prípade štvorkolky sa finálne parametre príliš nemenia, extra elektoromor sa pretaví do súhrnného maximálneho výkonu 160 kW (218 k) a 336 Nm. Maximálka zostáva rovnaká, no šprint na stovku sa skráti na 7,7 sekundy.

Toyota bZ4X.
Zdroj: Toyota

Na rýchle nabíjanie bude bZ4X využívať konektory CCS2, maximálny výkon nabíjania sa má vyšplhať na 150 kW. Koncom budúceho roka by k dispozícii mala byť aj trojfázová palubná nabíjačka s výkonom 11 kW, ktorá je ideálna na domáce nabíjanie. Zaujímavou technickou inováciou bZ4X bude systém riadenia steer-by-wire. Riadenie tu teda bude mať na starosti elektronika, tak ako to už dnes poznáme napríklad pri pedáloch alebo voličoch samočinných prevodoviek. Elektromotor na prednej osi bude reagovať na pohyby volantu, no nebudú mať medzi sebou tradičné mechanické spojenie.

Toyota už v minulosti patrila medzi málo automobiliek, ktoré pri sériových vozidlách využívali solárne panely, konkrétne pri plug-in hybridnej verzii modelu Prius. Teraz sa dočkáme návratu tejto technológie do sériovej výbavy, bZ4X totiž bude mať solárnu strechu, ktorá podľa odhadov Toyoty, samozrejme v závislosti od geografického podnebia, dokáže navýšiť denne dojazd auta o približne 5 kilometrov. To nie je nič zásadné, ale ak si vezmete, že časť svojej bežnej trasy do práce prejdete na absolútne čistú energiu zo Slnka, začína nápad Toyoty dávať väčší zmysel.

Toyota bZ4X.
Zdroj: Toyota

Ak stále premýšľate nad tým, čo vlastne Toyota myslí označením "beyond Zero", teraz vám to už je možno jasnejšie. Hovorí, že s batériovými vozidlami má v pláne ísť až za nulové emisie, čo im zakódovala priamo do ich názvu. Prispievať k tomu môžu aj drobné vylepšenia, akým je solárny panel na streche vozidla, či v budúcnosti možno prepojenie batériovej a vodíkovej technológie. Toyota bZ4X oficiálnu premiéru zažije 2. decembra roka 2021, vtedy spoznáme aj jej kompletné technické parametre.