O firme Quantron ešte pravdepodobne budete počuť. Stoja za ňou experti z rodinnej spoločnosti Haller, ktorá sa transportu venuje už 140 rokov. Piata generácia rodiny Hallerovej v roku 2019 založila dcérsku spoločnosť Quantron, v rámci ktorej sa sústredí na vývoj elektrických a vodíkových úžitkových automobilov.

Pýchou Quantronu je v súčasnosti model QHD 50-280 BEV, jeho parametre musia budiť rešpekt aj v Tesle. Energiu čerpá z batérie s kapacitou 280 kWh, ktorá pracuje s napätím 650 V. Dosahuje maximálny výkon na úrovni 350 kW (476 k). Pri krútiacom momente 3 500 Nm niet divu, že vozidlo dokáže potiahnuť až 44 ton, celková povolená hmotnosť súpravy sa teda môže vyšplhať až na 50 ton.

Zaujímavé je použitie 9 fázového meniča, ktorý sa zasluhuje o kontinuálny ťah elektromotora aj v ťažkých podmienkach. V porovnaní s osobnými automobilmi je unikátom taktiež využitie 44 kW palubnej nabíjačky na striedavý prúd, ktorý si vyžaduje 63 A istič. Špecifikom je aj šesťstupňová samočinná prevodovka. Jazdný zážitok teda bude úplne iný, než poznáme z osobných elektromobilov.

Quantron QHD 50-280 BEV.
Zdroj: Filip Kadlečík

Pri náhodnom stretnutí na jednom z rakúskych odpočívadiel som si všimol, že kamión vytrvalo drží vysoký výkon jednosmerného nabíjania aj pri nabíjaní nad hranicu 80 % akumulátora. Bez problémov si zo stanice Ionity ťahal deklarovaných bezmála 150 kW.

Hneď na prvý pohľad bolo zrejmé, že mohutný akumulátor zaujal pôvodné miesto nádrží na palivo. Na pozdĺžnej stredovej osi ťahača, medzi prednou a zadnou nápravou, potom nájdeme elektromotor i samočinnú prevodovku. Nabíjací konektor je za kabínou na strane spolujazdca, kde k nemu bude mať vodič pohodlný prístup aj so zapnutým návesom.

Ťahač pôsobil naživo veľmi bežne, až na nápisy a fakt, že sa nabíjal, nijak zvlášť nevytŕčal. Koniec-koncov vychádza z kabíny DAF CF s prívlastkom Space Cab. Má teda dostatok priestoru aj pre relax vodiča. Napriek tomu s ním výrobca aspoň zo začiatku nezamýšľa prekonávať zvlášť veľké vzdialenosti. Hovorí o kombinovanom dojazde na úrovni 180 kilometrov.

Quantron QHD 50-280 BEV by mal byť špecialistom na tzv. last mile delivery, teda na transport na posledné kilometre. Jeho teritóriom by mohla byť najmä hustá mestská premávka či napríklad veľké priemyselné parky. Jeho využiteľnosť zvyšuje aj flexibilita použitej techniky, dostupný totiť nie je len ako ťahač, ale napríklad aj ako valník schopný vysporiadať sa s rôznymi nadstavbami.