ikona

Novinky Porsche 911: Evolučná teória v praxi

Foto: Porsche

29.11. 2018 18:31 Na svete je ôsma generácia ikonického vozidla, ktoré prešlo množstvom drobných zmien. V uvádzacej verzii má 450 koní.

Prežijú len tí, ktorí sa dokážu prispôsobiť. Tak možno stručne vyjadriť hlavné posolstvo Charlesa Darwina. Evolučná teória sa netýka len rastlín a živočíchov, svoje miesto má aj vo svete štyroch kolies. Porsche 911 to dlhodobo ukazuje v praxi. Legendárny športový automobil existuje s rovnakým základným receptom viac než päť dekád, no počas nich prešiel nekonečným množstvom menších či väčších zmien. Ďalší balík úprav prináša verzia označená interným kódom 992.

Z dizajnového hľadiska sa Porsche 911 výrazne nemenilo
Z dizajnového hľadiska sa Porsche 911 výrazne nemenilo
Zdroj: Porsche

O príchode novej generácie slávnej deväťstojedenástky už boli popísané stohy materiálov, vozidlo bolo aj objektom mnohých fotografií. Prvá reálna sa objavila už vo februári. Pred tromi týždňami vydala automobilka vlastné zábery prototypov a niekoľko dní dozadu unikli na internet aj reálne obrázky. Oficiálnou cestou vyšli v týchto dňoch von spolu s viacerými informáciami popri živej premiére na pôde výstaviska v Los Angeles.

Citlivý dizajnový vývoj pokračuje ďalej

Porsche 911 zostáva navonok jednoznačne samo sebou. Revolučné rezy sa nekonali, v poradí ôsme vydanie pôsobí na prvý pohľad ako facelift predchodcu. Detailný dotyk sem, malá retuš tam. V skutočnosti však vozidlo vznikalo kompletne od podlahy. Od dosluhujúceho variantu sa novinka odlišuje väčším počtom hrán na nárazníkoch, ale tiež prednej kapote. Rozdielne sú najmä zadné svetlá prepojené LED pásikom. Prirodzene, kompletný zoznam všetkých vzkonaných zásahov na nemeckej ikone by bol poriadne dlhý.

Generačný posun je netradične vidieť najlepšie zozadu
Generačný posun je netradične vidieť najlepšie zozadu
Zdroj: Porsche

Súčasťou zadnej časti kupé je vyklápateľné prítlačné krídlo s viacerými pozíciami, ktoré je v bežnom režime krásne integrované do karosérie. Tá je oproti minulosti rozšírená. Vpredu pribudlo 45 milimetrov, pričom rásť mal aj rázvor. Väčšie sú tiež kolesá. Na prednej osi majú 20 palcov, dozadu bude Zuffenhausen montovať 21-palcové kúsky. Svieži dizajn ráfikov je samozrejmosťou.

Interiér taktiež vyznáva evolučné princípy. Pôsobí veľmi povedome, najväčšou úpravou je presun centrálneho displeja vyššie a jeho roztiahnutie do šírky. Obrazovka má uhlopriečku 10,9 palca. Prostredníctvom nej komunikuje vodič s moderným infotainmentom s rozšíreným súborom funkcií, pribudlo je napríklad nočné videnie dodávané na želanie. Novinkou je tiež režim pre jazdu na mokrom povrchu. Ten sa zíde, nakoľko Porsche má na kolesách opäť viac sily.

Interiér disponuje prepracovanou centrálnou konzolou
Interiér disponuje prepracovanou centrálnou konzolou
Zdroj: Porsche

Stovku dokáže pokoriť už za 3,4 sekundy

Takmer celoplošný prechod klanu 911 na prepĺňané motory už máme za sebou, prítomnosť dvoch slimákov na trojlitrovom plochom šesťvalci uvádzacieho modelu Carrera S (resp. 4S) teda asi nikoho neprekvapí. Oproti minulosti je táto verzia silnejšia. K dobru dostala tridsať koní, dosahuje teda najvyšší výkon 331 kW (450 k). Vo viacerých smeroch modifikovaný motor dopĺňa celkom nová osemstupňová dvojspojková prevodovka.

V prípade pohonu zadných kolies zhltne nové Porsche 911 Carrera S stovku za 3,7 sekundy a vyhotovenie 4S na to potrebuje ešte o desatinu menej. Ďalšie dve môže stiahnuť balík Sport Chrono. V prípade štvorkolky to znamená len 3,4-sekundový údaj, ktorý ešte nedávno pokorilo akurát vyhotovenie Turbo. Ani za maximálnu rýchlosť 308 km/h (resp. 306 km/h pri verzii 4S) sa kupé hanbiť nemusí. Posunom prešli aj jazdné vlastnosti, prispieť môže opcia riadenia zadnej nápravy.

Do predaja prichádzajú ako prvé modely 911 Carrera S/4S
Do predaja prichádzajú ako prvé modely 911 Carrera S/4S
Zdroj: Porsche

Zuffenhausen už zverejnil ceny dvojice uvádzacích modelov generácie 992 pre domáci trh a aktuálne začína prijímať objednávky. Za kupé roztáčajúce iba zadné kolesá si pýta 120 125 eur. Verzia vybavená systémom 4x4 je o niečo drahšia, jej cena atakuje 128-tisíc. Počet variantov bude časom rásť. Nepochybne príde otvorený súrodenec, ale tiež silnejšie exempláre so štítkami GT3 či GT2.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia