Test Kia Optima PHEV

Novinky Test Kia Optima PHEV: Stojí za zváženie?

Foto: Marek Pokrývka

15.11. 2016 16:23 Kórejský plug-in hybrid výborne tlmí nerovnosti a pri urbanizovanej prevádzke zvláda bezpečne jazdiť len na batériu.

Nie je to tak dávno, čo našimi rukami prešla Kia Niro. Tento crossover je prvým vozidlom značky postaveným výhradne pre hybridný pohon. Kórejská automobilka však v súčasnosti okrem neho prináša na trh aj ďalší model, ktorým skúma doteraz neprebádané teritória. Svojho reprezentanta strednej triedy menom Optima totiž začína predávať vo forme PHEV.

Kia Optima PHEV je schopná tankovať benzín i elektrinu
Kia Optima PHEV je schopná tankovať benzín i elektrinu
Zdroj: Marek Pokrývka

Za zaužívanou skratkou sa skrýva plug-in hybrid, teda vozidlo schopné tankovať elektrinu i klasické palivo. V prípade novinky zo Soulu hovoríme o benzíne. Okrem pohonu sa tento model vyznačuje aj viacerými ďalšími špecifikami, preto sme ho podrobili previerke. Do rúk sme vzali manažérsky sedan so špičkovým vybavením Platinum doplneným o všetky príplatkové možnosti.

Dizajnové špecifiká a komfortné pruženie

Štvrtú generáciu typu Kia Optima už poznáme, v minulosti sme ju testovali s naftovým motorom. Od tejto konvenčnej verzie sa model PHEV odlišuje na prvý pohľad. V prvom rade za to môže čierna maska chladiča s aktívnymi klapkami, ktorú štandardne dopĺňajú LED svetlomety. Limuzína má okrem toho upravené nárazníky i prahy. Na viacerých miestach pritom nájdeme charakteristické tyrkysové akcenty, vrátane blatníkov s označením. Na tom ľavom sa nachádza viečko zásuvky.

Plug-in hybrid má obuté pneumatiky s mierami 215/55 R17
Plug-in hybrid má obuté pneumatiky s mierami 215/55 R17
Zdroj: Marek Pokrývka

Medzi dizajnové špecifiká novinky môžeme zaradiť aj kolesá: jedinou voľbou sú päťlúčové sedemnástky obuté do užších pneumatík s vyšším profilom než v prípade vznetového variantu. Dôvodom je v prvom rade zníženie valivého odporu. Ten sa evidentne podarilo slušne potlačiť, keďže aj so zimnými gumami disponuje sedan prekvapujúcou dávkou zotrvačnosti. Gúľať bez plynu sa vie naozaj dlho.

Použitie obutia s mierami 215/55 R17 malo vplyv aj na prejav auta na ceste, ktorý sa posunul ešte trochu ďalej smerom vytýčeným klasickým modelom. Prím teda hral komfort. Plug-in hybrid výborne tlmí nerovnosti, aj na slovenskom asfalte predvádza jeho pruženie príjemnú plavnosť a z formy ho rozhodia len veľké chyby na povrchu. Druhou stranou mince sú jazdné vlastnosti. Optima PHEV vykazuje zákrutách väčšiu tendenciu k nedotáčavosti než pri naftovom motore, cítiť hmotnosť dosahujúcu s vodičom takmer 1,8 tony. Pre dynamických nadšencov tento model veľmi nie je.

Mínusom je okresaný batožinový priestor

Popri podvozku sa o komfort pasažierov kórejskej limuzíny stará aj interiérové vybavenie, ktoré je už v štandarde skutočne bohaté. V našom prípade nechýbalo na palube absolútne nič. Prítomná bola aj navigácia, ktorá je schopná zobrazovať akčný rádius na elektrinu. Multimediálny systém okrem toho obsahuje samostatné menu plug-in hybridu obsahujúce viacero prvkov.

Odhliadnuc od detailov pôsobí interiér úplne štandardne
Odhliadnuc od detailov pôsobí interiér úplne štandardne
Zdroj: Marek Pokrývka

V kabíne auta neprekvapí tlačidlo manažujúce jazdný režim ani špecifický prístrojový panel, kde miesto otáčkomera prevzal budík monitorujúci funkcionalitu techniky. Oceňujeme prítomnosť „palivomeru“ ukazujúceho stav nabitia. Odhliadnuc od týchto detailov však pôsobí interiér úplne štandardne, neutrpeli tu priestorové pomery ani hodnotná atmosféra na palube.

Citeľným mínusom je kufor. Vinou palubnej techniky sa poriadne scvrkol: zo svojho pôvodného objemu 510 litrov obetoval vyše dve stovky. Výsledkom je pevný 307-litrový objem. Batéria je za zadnými sedadlami, ktoré tým pádom nemožno sklápať. Vo vnútri jej prítomnosť prezrádzajú otvory v čalúnení pri ľavom zadnom sedadle slúžiace na chladenie.

Kufor sa vinou palubnej techniky scvrkol o dve stovky litrov
Kufor sa vinou palubnej techniky scvrkol o dve stovky litrov
Zdroj: Marek Pokrývka

Reálny dojazd na jedno nabitie 45 km

Optima PHEV so sebou môže voziť maximálne 9,8 kWh elektriny. Akumulátor s touto kapacitou poskytuje šťavu elektromotoru dosahujúcemu výkon 50 kW (67 k), ktorý je integrovaný do šesťstupňového automatu. Žiadna bezstupňová prevodovka sa teda nekoná. Pod prednou kapotou sedanu okrem toho sídli aj atmosférický benzínový dvojliter s maximom 115 kW (156 k).

Elektrická časť systému má na bežnú jazdu v meste dosť sily
Elektrická časť systému má na bežnú jazdu v meste dosť sily
Zdroj: Marek Pokrývka

Zložitý reťazec funguje v praxi dobre, pri urbanizovanej prevádzke vozidlo bezpečne zvláda jazdiť len na batériu. Vďaka krútiacemu momentu 250 Nm na to elektrická časť systému v pohode stačí. Sily na bežnú jazdu má dosť, pričom pasažierom dáva okúsiť tiché svišťanie pohonu chvíľkami netradične prerušované prácou prevodovky. Kia sa takto pokojne rozkotúľa aj na vidiecke rýchlosti.

Na jedno nabitie by mal sedan oficiálne prejsť 54 km. Reálny dojazd je podľa očakávania o niečo nižší, nám sa podarilo akumulátor takmer vybiť za 45 kilometrov. Úplne na nulu ho však nedostanete. Po poklese kdesi pod štvrtinu kapacity sa vozidlo z režimu EV automaticky prepne na HEV, kedy funguje ako klasický hybrid. Elektrinu nahromadenú pri brzdení vtedy selektívne využíva pri akcelerácii.

Oficiálny akčný rádius na jedno nabitie je 54 kilometrov
Oficiálny akčný rádius na jedno nabitie je 54 kilometrov
Zdroj: Marek Pokrývka

V móde EV prekvapujúco nejazdili stopercentne na elektrinu. Väčšinu času bol síce spaľovací motor ticho, no v chladnejšom počasí sa občas zapol a fungoval ako generátor. Namiesto nuly tak palubný počítač vykázal v meste po neúplnom vyprázdnení batérie výsledok 1,6 l/100 km.

Dobrá spotreba aj mimo mestských ulíc

Po aktivovaní hybridného režimu sa benzínový štvorvalec zapája aj do roztáčania predných kolies. Jeho vstup do hry je občas trochu hrubší než by sa nám páčilo, ocenili by sme tiež jeho lepšie odhlučnenie. Výrazný zvuk dvojlitra vystupuje do popredia najmä v kontraste s veľmi tichou elektrickou prevádzkou. Napriek zmiešanému výkonu 151 kW (205 k) to pritom dynamicky nie je žiaden zázrak, stovka trvá vozidlu 9,4 sekundy. Vo vyšších tempách pohonu rýchlo dochádza dych.

Dynamicky nie je zložitý pohonný systém žiaden zázrak
Dynamicky nie je zložitý pohonný systém žiaden zázrak
Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, po vybití akumulátora a prepnutí do módu HEV spotreba rýchlo stúpa. Po absolvovaní normovanej stovky v meste sa v našom prípade vyšplhala na 5,4 litra benzínu, čo je na auto s týmito parametrami stále výborný výsledok. Samozrejme, častejším nabíjaním ho možno ešte výrazne skresať. Pri jazde mimo mestských ulíc dosiahla Optima o jeden deciliter vyšší apetít.

Na diaľnici nás trochu prekvapila prevodovka: pri snahe o zrýchlenie často posielala spaľovací motor do vysokých a stabilne znejúcich otáčok, čo v nás evokovalo použitie CVT. Z tohto dôvodu sme sa dosiahnutých čísel trochu báli. Plug-in hybrid nás však potešil, žiadna katastrofická hodnota sa nekonala. Pri dodržiavaní limitu na autostráde si dvojliter pýtal priemerne 6,7 l/100 km. Slabšie naftové vyhotovenie prekonáva dobrým výsledkom len o pol litra, podobne ako na vidieku.

Správanie prevodovky na diaľnici v nás evokovalo použitie CVT
Správanie prevodovky na diaľnici v nás evokovalo použitie CVT
Zdroj: Marek Pokrývka

Vysoká cena odráža bohaté vybavenie

Kým klasické hybridy sa z finančného hľadiska pomaly začínajú približovať konvenčne poháňaným verziám, pri modeloch s prívlastkom plug-in to zatiaľ neplatí. Ceny sa stále držia pomerne vysoko. Platí to aj pre sedan Kia Optima: na slovenskom trhu je jeho štandardná základná cena zhruba 25-tisíc, no za variant PHEV zaplatíte minimálne 38 400 eur.

Ak je reč o úrovni Platinum, cena stúpa o ďalšie dve tisícky. No tá odráža bohaté vybavenie. Hovoriť môžeme o aktívnom asistentovi udržiavania v jazdnom pruhu, LED svetlometoch, parkovacích senzoroch na oboch koncoch karosérie, vyhrievaní kvarteta sedadiel i volantu, bezkľúčovom systéme, navigácii či koženom čalúnení. Doplatiť sa dá len za pár prvkov. Skúšané vozidlo ich malo všetky: metalíza, panoramatické strešné okno a balík Tech Pack dostali cenu na 43 690 eur. To už je slušný balík.

Za variant PHEV štandardne zaplatíte minimálne 38 400 eur
Za variant PHEV štandardne zaplatíte minimálne 38 400 eur
Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka nedávno schválenému systému štátnych dotácií možno až do jeho vyčerpania rátať s cenou nižšou o rovné tri tisícky. Ak by bol zákazník ochotný odpustiť si niektoré zo spomínaných prvkov, v prípade nižšej verzie Gold sa tak dá hovoriť o cene 35 400 eur. Ide o podstatne prijateľnejšiu sumu. Vybavenie pritom nie je ani náhodou chudobné, stále toho obsahuje dosť.

Plug-in hybrid má dva hlavné problémy

Optima štvrtej generácie sa už predáva s benzínovými i naftovými motormi, no stojí za zváženie vo forme PHEV? Po našom teste môžeme povedať áno. Zložitý pohonný reťazec tohto modelu funguje dobre, najmä v meste zaujme dostatočnou dynamikou elektrického systému a slušným dojazdom. Po vybití batérie pritom funguje viac-menej ako klasický hybrid.

Pre ekologicky zmýšľajúcich je Optima PHEV zaujímavá voľba
Pre ekologicky zmýšľajúcich je Optima PHEV zaujímavá voľba
Zdroj: Marek Pokrývka

Pri častom dobíjaní vie kórejská novinka jazdiť v urbanizovanom priestore za veľmi málo paliva. No ani mimo neho nestráca zmysel, v priemere spotrebuje na vidieku či diaľnici len zhruba o pol litra viac než naftové vyhotovenie. To je navyše slabšie. Ani plug-in hybrid však dynamicky nie je žiaden zázrak, podvozok má okrem toho ladený jednoznačne smerom k jazdnému komfortu.

Tento model sa nesnaží hrať na strunu športovým dušiam, ale ekologicky zmýšľajúcim zákazníkom. Pre nich to môže byť zaujímavá voľba. Popri hrubšom prejave spaľovacieho motora má dva hlavné problémy: okresaný batožinový priestor a vysokú cenu. Prvý bude treba prehltnúť. No finančnú stránku možno čiastočne riešiť odpustením zopár prvkov vybavenia a aktuálne aj vládnou dotáciou.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1 999 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
115 kW/156 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
189 Nm
pri otáčkach
4 000/min
Max. výkon (elektromotor)
50 kW/67 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
250 Nm
Max. výkon (celkový)
151 kW/205 k
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 855 mm
Šírka
1 860 mm
Výška
1 465 mm
Rázvor náprav
2 805 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 700 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 775 kg
Užitočná hmotnosť
500 kg
Celková hmotnosť
2 200 kg
Objem batožinového priestoru
307 l
Objem palivovej nádrže
55 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
192 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
0,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
1,6 l/100 km
Mesto - počas testu
5,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
37 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 24 990 €
Základná cena verzie
od 40 400 €
Cena testovaného exemplára
43 690 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia