Olovnatému benzínu odzvonil koniec. Program OSN pre životné prostredie (UNEP) 30. augusta oznámil. že už ho nepoužíva žiadna krajina na svete. UNEP odhaduje, že ide o veľký míľnik, ktorý každoročne zachráni viac ako 1,2 milióna životov a ušetrí 2,4 miliárd dolárov. Po takmer storočí od prvého varovania pred toxickými účinkami olovnatého benzínu došli kvapky aj poslednej krajine, ktorá ho používala. Alžírsku sa pred mesiacom minuli posledné zásoby. 

„Úspešná implementácia zákazu olovnatého benzínu je významným medzníkom pre globálne zdravie a pre naše životné prostredie,“ hovorí Inger Andersen, výkonná riaditeľka UNEP, ktorá sídli v USA. Zmiznutie tohto paliva znamená „koniec toxickej éry“, čo zdôraznila vo vyhlásení aj Thandile Chinyavanhu, osoba zodpovedná za kampane Greenpeace o klíme a energii pre Afriku. "Dokázali sme, že ak sa nám podarí vyradiť jednu z najnebezpečnejších škodlivín posledného storočia, môžeme eliminovať úplne všetky fosílne palivá."

Nechcený od roku 1924

Ešte pred dvadsiatimi rokmi používalo olovnatý benzín viac ako 100 krajín planéty aj napriek tomu, že ho vedecké štúdie označili za príčinu predčasných úmrtí, nepriaznivých účinkov na zdravie a znečistenia ovzdušia aj pôdy. Prvýkrát bili vedci na poplach v roku 1924, keď museli byť desiatky robotníkov hospitalizovaných a 5 ľudí zomrelo po tom, čo pracovali v rafinérii v New Yorku. Do 70. rokov 20. storočia ale pritom takmer všetok predávaný benzín na svete obsahoval olovo. 

Keď v roku 2002 UNEP zahájil svoju kampaň, niekoľko veľkých trhov, ako sú Spojené Štáty, Čína a India, prestali toto palivo používať. V krajinách s nízkymi príjmami a slabou ekonomikou však naďalej zostal súčasťou palivových nádrží. V roku 2016 prestali predávať olovnatý benzín ďalšie krajiny, medzi nimi Severná Kórea, Barma a Afganistan, no čerpacie stanice s týmto typom paliva stále existovali. Po Iraku a Jemene sa ako posledné "oslobodilo" aj Alžírsko. UNEP vo vyhlásení odhaduje, že eradikácia olovnatého benzínu zabráni viac ako 1,2 miliónom predčasných úmrtí ročne, zvýši potenciál IQ u detí, ušetrí veľké peniaze v globálnom meradle a zníži kriminalitu. 

Fosílne palivá ale zostávajú problémom

UNEP zároveň dodáva, že používanie fosílnych palív sa musí vo všeobecnosti drasticky obmedziť, aby sa zmiernili dôsledky na zmenu klímy, najmä vzhľadom na exponenciálny nárast predaja cestných vozidiel na rozvíjajúcich sa trhoch. "Sektor dopravy je zodpovedný za necelú štvrtinu globálnych energetických emisií skleníkových plynov a očakávame, že sa do roku 2050 zvýši na tretinu," uviedol UNEP a zdôraznil, že v nasledujúcich desaťročiach bude do obehu uvedených približne 1,2 milirady nových vozidiel. 

"To zahŕňa milióny nekvalitných ojazdených vozidiel vyvážaných z Európy, USA a Japonska do krajín s nižšími príjmami." Táto preprava tiež prispieva ku globálnemu otepľovaniu a znečisteniu ovzdušia.  Toto oznámenie prichádza niekoľko týždňov po správe skupiny expertov OSN pre klími (IPCC) zo začiatku augusta, v ktorej vyhlásili "červený poplach pre ľudstvo". Globálne otepľovanie totiž prebieha oveľa rýchlejšie, ako sa očakávalo. Planéta by sa mala podľa tejto správy zohriať o + 1,5 °C o desať rokov skôr, ako IPCC predpovedalo v roku 2018.