Na ženevskom výstavisku Palexpo debutovali hneď dva automobily, ktoré môžu prepísať historické knihy. Koenigsegg Jesko si celkom otvorene brúsi zuby na rýchlosť 300 míľ za hodinu (482 km/h). Vzhľadom na skúsenosti severskej značky v tejto oblasti je pravdepodobné, že časom svoje vlastné prvenstvo pokorí. Rekordné chúťky však má aj Pininfarina Battista.

Slávny dizajnový dom ukázal v Ženeve prvé vlastné auto
Zdroj: Filip Kadlečík

Prvé dielo svetoznámej talianskej spoločnosti nesúce jej vlastnú značku nebude priamym súperom hyperšportu zo Švédska, titul môže získať z hľadiska akcelerácie. Tradičný šprint na stovku vraj zvládne pod dve sekundy. O tomto čísle sa šuškalo už niekoľko mesiacov, v Ženeve ho autori potvrdili. Po dlhých mesiacoch mediálnej kampane odhalili svoju pýchu hneď v troch kusoch.

Dizajnom pripomína modely Ferrari

Už vopred bolo známe, že vozidlo pôvodne označované kódom PF0 bude symbolicky pokrstené po zakladateľovi elitného dizajnérskeho štúdia. Poznali sme aj čiastky jeho dizajnu. Premiéra napriek tomu mnohých ohúrila, Battista svojím štýlom vyráža dych. Nezaprie pritom rukopis spoločnosti slávnej najmä vďaka dlhoročnej spolupráci s automobilkou Ferrari.

Súčasťou karbónovej karosérie je aj aktívne prítlačné krídlo
Zdroj: Pininfarina

Battista síce celkovým tvarom evokuje Maranello a pokojne by zniesla červenú farbu či symboly vzpínajúceho sa koňa, ale množstvom detailov sa snaží budovať vlastnú identitu. Oproti žrebcom poháňaným motormi V8 či V12 má v prvom rade menej chladiacich otvorov. Karoséria tak pôsobí najmä z profilu veľmi elegantne, aj keď aerodynamické riešenia jej nie sú cudzie. Vzadu sa dokonca nachádza vysúvateľné krídlo schopné zastávať pri spomaľovaní aj funkciu vzduchovej brzdy.

Na aktívny prítlačný element tesne nadväzujú dva dlhé pásy diód, ktoré tvoria koncové svetlá. O kúsok ďalej sa nachádza podsvietený nabíjací port. Ďalší tenký LED prvok vedie cez komplikovanú prednú kapotu a prepája hlavné svetlomety. Plochy karosérie rozbíjajú 21-palcové disky kolies s turbínovým dizajnom a v spodnej časti tiež karbónové dielce podriadené prúdeniu vzduchu. Z uhlíkových vlákien je však vyrobená kompletne celá konštrukcia elektrického kupé.

Zvnútra zaujme elektromobil netradičným rozložením displejov
Zdroj: Pininfarina

Dvojmiestny kokpit je jednoznačne zameraný na vodiča, čo v predstavenej forme vyjadruje aj dvojfarebné čalúnenie prešívanou kožou. Okrem nej interiér obsahuje kov, uhlíkové vlákna, náladové osvetlenie a viacero displejov. Dva drobné sú v otočných ovládačoch slúžiacich na zmenu jazdného režimu a módu prevodovky, tri kraľujú palubnej doske. Usporiadané sú netradične. Uprostred je drobný panel venujúci sa najmä rýchlosti, vľavo je monitor techniky a pravú stranu okupuje klasický infotainment. Samozrejmosťou je bohaté vybavenie a najvyšší štandard vyhotovenia.

Výkon 1 900 koní a dojazd 450 km

O parametroch akumulátorového hyperšportu sa počas ostatných mesiacoch hovorilo veľa a nakoniec sa väčšina klebiet potvrdila. Vozidlo disponuje samostatným elektromotorom pre každé koleso. Ich spoločný výkon má byť neskutočných 1 900 koní, čo firma v oficiálnych dokumentoch zaokrúhľuje na 1 400 kW. Krútiaci moment vrcholí podľa zverejnených údajov hodnotou 2 300 Nm. Jeho rozdelenie manažuje počítač, pričom teplotu celého systému má na starosti päť chladičov.

Štandardná maximálna rýchlosť talianskeho kupé je 350 km/h
Zdroj: Pininfarina

Pininfarina hovorí, že obligátnu disciplínu 0-100 km/h zhltne kupé za menej než dve sekundy. Na stovku údajne zdolá aj monopost F1. Dvanásť sekúnd od štartu má vozidlo cestovať už trojnásobnou rýchlosťou, pričom maximom má byť úroveň 350 km/h. Dávnejšie skloňované pokorenie štyroch stovák sa zatiaľ nepotvrdilo. No v tlačovej správe sa hovorí o balíku Performance obsahujúceho špecifické pneumatiky a ďalšie prvky, pri ktorom má byť maximálna rýchlosť ešte vyššia.

Okrem enormných čísel sa konštruktéri sústredili aj na jazdný zážitok, ktorého dôležitou súčasťou je akustická stránka. Taliani nechceli používať umelé zvuky. Namiesto toho hardvér vyladili tak, aby bolo vnútri počuť jeho reálne fungovanie. Centrom všetkého bude batéria v tvare písmena T, ktorej autorom je chorvátska firma Rimac. Vďaka kapacite 120 kWh má poskytnúť dojazd na úrovni 450 kilometrov. Zatiaľ sme sa nedozvedeli, koľko by malo trvať nabíjanie použitého akumulátora.

Battista disponuje veľkými karbónovo-keramickými brzdami
Zdroj: Pininfarina
Vzhľadom na veľkosť zásobárne energie je jasné, že kupé nebude ľahké. Presné číslo ale nepoznáme. Skrotenie extrémne rýchleho elektromobilu si však bezpochyby vyžiada poriadnu silu, obe nápravy sú preto osadené karbónovo-keramickými kotúčmi s priemerom 390 milimetrov. Pri spomaľovaní im sekunduje už spomínané výklopné krídlo.

Taliani stále nezverejnili cenu kupé

Talianska automobilka vopred avizovala, že z kupé plánuje vyrobiť nanajvýš 150 exemplárov. Všetky vzniknú ručne v turínskej centrále. Pininfarina chce vybudovať sieť 25 až 40 predajní vo svetových metropolách, ako je napríklad Hong Kong, Londýn či New York. Presnú cenu modelu Battista sme sa zatiaľ nedozvedeli. V minulosti sa skloňovali dva milióny eur, najnovšie indície hovoria o ešte vyššej sume. Nakoniec možno padne aj trojmiliónová hranica.

Zdroj: Marek Pokrývka