Uzatvorenie partnerstva s divíziou Mercedes-AMG znamenalo pre Aston Martin začiatok novej éry. Prvým ovocím britsko-nemeckej spolupráce bol vlani uvedený typ DB11, ktorý dostal počas tohto roka osemvalcovú verziu a následne aj otvorený model s rovnakým srdcom. Rodinu teraz rozširuje menší Vantage. Firma kupé viackrát avizovala, naživo ho predvedie v Los Angeles.

Prednej časti novinky dominuje tradične tvarovaná maska chladiča
Zdroj: Aston Martin

Vďaka početným indíciám bolo už vopred jasné, že kompaktnejšie vozidlo nebude len zmenšeninou staršej jedenástky. Práve naopak. Kupé uvádza svieži dizajn, ktorý nemá s drahším súrodencom veľa spoločného. Jeho prednej časti dominuje tradične tvarovaná maska chladiča prechádzajúca plynulo do nárazníka. Toto riešenie vytvára veľkú papuľu, ktorú podčiarkuje spojler.

Vantage má prekvapujúco malé svetlomety, nafúknutú kapotu a odvetrávané predné blatníky. Veko batožinového priestoru prechádza do integrovaného spojlera, ktorého súčasťou je tvarovaný diódový pás jednoliatych koncových svetiel. Zozadu púta pohľady aj difúzor a dvojica pomerne drobných zakončení výfuku. Disky kolies sú naopak netradične veľké, čo podčiarkuje dynamickú siluetu auta. Pri jej navrhovaní dbala automobilka okrem štylistiky vo veľkej miere na aerodynamické vlastnosti a dostatočný prítlak.

Aston Martin predstavil novinku v dvoch farebných kombináciách. Prvú charakterizuje ostrý žltozelený lak doplnený čiernymi prvkami, jej alternatíva pôsobí elegantnejšie vďaka spojeniu tmavosivej karosérie s červenými brzdičmi. Schéma sa pritom preniesla aj do interiéru oboch vyhotovení. V ňom si možno všimnúť napríklad ovládanie multimediálneho systému známeho z mnohých áut zo Stuttgartu, no viditeľných prevzatých komponentov je tu o niečo menej než v type DB11.

Kokpit má pomerne komplikované tvary, čo platí najmä pre stredovú konzolu obsypanú rôznymi ovládačmi. Výraznú rolu hrali kruhové prvky. Tie evokujú Mercedes-AMG GT, namiesto ovládania adaptívnych tlmičov či stabilizačného systému však slúžia na velenie klimatizácii a režimom prevodovky. Väčšinu vecí zabezpečujú tlačidlá vlastnej výroby. Samozrejmosťou je špičkové spracovanie kvalitných materiálov, interiérové povrchy tvorí prioritne kontrastne prešívaná koža.

Dvojmiestna kabína vozidla dostala vcelku extravagantné tvary
Zdroj: Aston Martin

Od spomínaného nemeckého kupé zdedil Vantage aj pohonnú jednotku. Prichádza výhradne so štvorlitrovým dvakrát prepĺňaným osemvalcom, ktorý opäť dosahuje výkon 375 kW (510 k). Jeho krútiaci moment však mierne stúpol na 685 Nm. Motor spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF a poháňa zadnú nápravu vybavenú elektronicky riadeným diferenciálom.

Napriek spoločnému motoru i viacerým ďalším komponentom nie je britská novinka iba modelom GT v odlišnej karosérii. Technicky vychádza z hliníkovej platformy väčšieho súrodenca DB11, no Aston Martin zmenil alebo upravil až 70 percent komponentov. Snažil sa pritom docieliť dokonalé rozloženie hmotnosti. Priblížil sa pomeru 50:50, pričom v suchom stave váži vozidlo 1 530 kilogramov.

V porovnaní so vzdialeným príbuzným nesúcim trojcípu hviezdu je Vantage o vyše metrák ľahší, čo sa odrazilo na dynamických parametroch. Kupé zrýchľuje na stovku v priebehu 3,6 sekundy. Ručička jeho rýchlomera dosiahne najvyššiu hodnotu 313 km/h. Britská novinka disponuje viacerými režimami, ktoré okrem pohonného reťazca ovplyvňujú aj adaptívny podvozok či riadenie. Vďaka tomu má byť vozidlo použiteľné na okruhu i na bežnej ceste. Aston Martin už naň spustil príjem objednávok, na nemeckom trhu zaň pýta minimálne 154-tisíc eur. Prvé kusy plánuje ich budúcim majiteľom dodať v druhom štvrťroku 2018.

Zdroj: Marek Pokrývka