Nová organizácia chce hodnotiť autá z hľadiska ekológie

Novinky Nové hodnotenie áut: Prepadol aj VW Golf

Foto: Green NCAP

4.3. 12:51 Nezávislá medzinárodná iniciatíva Green NCAP zverejnila výsledky prvého tucta skúšaných vozidiel, kritériá chce postupne sprísňovať.

Doprava tvorí v globálnych emisiách ľudskej populácie najväčšiu položku, no jej celkový podiel 28% ani zďaleka nezahŕňa iba automobily. Spadajú pod to aj kamióny, vlaky, lietadlá či lode. Napriek tomu sa zdá, že nepriateľom číslo jeden sú z tohto hľadiska osobné autá. Dlhé roky sú pod veľkým tlakom a škandál Dieselgate vývoju veľmi nepomohol. Skôr naopak.

Nová organizácia chce hodnotiť autá z hľadiska ekológie
Nová organizácia chce hodnotiť autá z hľadiska ekológie
Zdroj: Green NCAP

V ostatnom čase došlo k zásadným zmenám regulácií, na scénu nastúpil cyklus WLTP i norma Euro 6d (zatiaľ v menej prísnej forme s prívlastkom Temp). Hodnotenia sú oproti tým starším prísnejšie a najmä reálnejšie. Ešte lepší pohľad na „zelenú“ stránku nových modelov chce priniesť nezávislá medzinárodná iniciatíva Green NCAP, ktorá pôjde nad rámec čísel vyžadovaných legislatívou.

Za jej vznikom stoja podobní ľudia ako v prípade Euro NCAP. Dovedna ide o 18 subjektov, najzvučnejšie mená v zozname majú medzinárodná organizácia FiA, autokluby ADAC a ÖAMTC či ministerstvá dopravy Nemecka a Veľkej Británie alebo životného prostredia vo Francúzsku.

Aktuálne sa bodujú dve kategórie

Vzhľadom na pôvodcov iniciatívy i jej názov využívajúci skratku New Car Assessment Programme je jasné, že model sa vo veľkej miere inšpiroval zoskupením Euro NCAP zaoberajúcim sa bezpečnosťou. Spoločným rysom je štýl hodnotenia s maximom piatich hviezdičiek. Vysvedčenie tvoria v súčasnosti dve hlavné kategórie bodované od 0 do 10, z toho jedna sa zaoberá čistotou vzduchu. Teda emisiami zanechávanými vozidlom v ovzduší, v ktorých sa sleduje kvarteto hlavných zložiek. Konkrétne ide o nespálené uhľovodíky, oxid uhoľnatý, pevné častice a oxidy dusíka.

Počas skúšok sa skúma aj vplyv počasia na funkčnosť techniky
Počas skúšok sa skúma aj vplyv počasia na funkčnosť techniky
Zdroj: Green NCAP

Druhou dôležitou známkou je skúška energetickej efektívnosti. V prípade benzínových a naftových modelov organizácia prepočítava spotrebu príslušných pohonných hmôt do kilowatthodín (kWh), aby bolo možné jej relevantné porovnanie s vozidlami využívajúcimi na jazdu batérie. Meria sa na klasickú vzdialenosť 100 kilometrov.

Skúška narábania s energiou je čisto laboratórna, kým pri čistote ovzdušia je súčasťou výsledku aj reálna previerka na ceste. Oba procesy však majú päť režimov ukazujúcich rôzne spôsoby využitia. Vozidlá sa testujú v módoch Eco/Sport, pri simulácii diaľničnej prevádzky i studeného a teplého počasia, pričom „zimný“ údaj hrá výrazne väčšiu rolu.

Okrem laboratória sa bude testovať aj na reálnych cestách
Okrem laboratória sa bude testovať aj na reálnych cestách
Zdroj: Green NCAP

Okrem toho budú všetky vysvedčenia obsahovať aj produkciu skleníkových plynov, ktorá sa však nateraz nezapočítava do celkového skóre. A taktiež aktuálne obsahuje len oxidu uhličitý (CO2). Organizácia ale uvádza, že sledovať chce aj úroveň metánu (CH4) a oxidu dusného (N2O). V budúcnosti plánuje tiež postupne zahŕňa mnohé ďalšie látky obsahované vo výfukových plynoch.

Pilotná vzorka dvanástich áut

Spôsob svojej práce prezentuje Green NCAP na tucte modelov. Prvotné výsledky môžu prekvapiť, nové hodnotenie áut totiž niektorým z nich prinieslo nečakane zlé známky. Prepadol napríklad aj VW Golf. Spolu s modelmi Fiat Panda a Ford Fiesta (Euro 6b) nedostal ani jedinú hviezdu, kým dvojica skúšaných vozidiel odišla s plným ziskom piatich hviezdičiek.

Z tucta áut zvíťazili elektromobily, najhorší bol Fiat Panda
Z tucta áut zvíťazili elektromobily, najhorší bol Fiat Panda
Zdroj: Green NCAP

O prvenstvo sa spoločne delia dva elektromobily. BMW i3 a Hyundai Ioniq získali vďaka nulovým lokálnym emisiám plným desať bodov v indexe Clean Air, ale dobré skóre si odniesli tiež z hľadiska efektívnosti využívania energie. Oba modely dosiahli výsledok 8,5/10. Ako uvádzajú autori vysvedčenia vo svojom verdikte, spotreba v žiadnom režime nepresiahla 20 kWh/100 km.

>>> OFICIÁLNA STRÁNKA ORGANIZÁCIE GREEN NCAP <<<

Spomedzi trojice „nulových“ áut najviac prekvapil dlhoročný bestseller Volkswagen, ktorý podstúpil test v manuálnej verzii 1.6 TDI s pohonom predných kolies. Slabo dopadol najmä z hľadiska výfukových emisií. Sklamal vysokou produkciou oxidov dusíka, ale lepšie na tom mohol byť aj so svojou energetickou efektívnosťou.

Takto vyzerajú podrobné výsledky bestselleru menom Golf
Takto vyzerajú podrobné výsledky bestselleru menom Golf
Zdroj: Green NCAP

O niečo horší bol model Fiesta 1.0 EcoBoost (Euro 6b) posielajúci do ovzdušia najmä veľa pevných častíc. Rovnaký problém mala Panda 0.9 TwinAir, tá vyrába aj množstvo oxidu uhoľnatého. V prípade modelu Ford však došlo aj k testu modelu spĺňajúceho normu Euro 6d-Temp. Ten už dosiahol výrazne lepšie čísla a dostal dve hviezdičky.

Aké sú ciele do budúcnosti?

Za jasným víťazstvom elektrickej energie vo veľkej miere stojí metodika použitá pri pilotnej vzorke. Green NCAP uvádza, že tak ako pri obdobne označenej bezpečnostnej iniciatíve sa ráta s postupnou evolúciou testovacích procesov a zvyšovaní náročnosti zbierania bodov. Všetky výsledky budú teda špecifikované rokom zhotovenia. Päť hviezd a päť hviezd nemusí byť úplne to isté, použité kritéria budú vždy závisieť od dátumu meraní. Hovorí sa tiež o ich výraznom rozširovaní.

Počet sledovaných hodnôt sa má rokmi rapídne zvyšovať
Počet sledovaných hodnôt sa má rokmi rapídne zvyšovať
Zdroj: Green NCAP

V budúcnosti môžeme čakať zahrnutie skleníkových plynov do celkového skóre, pribudnúť má tiež oblasť hluku. V nej budú nepochybne víťaziť elektromobily a plug-in hybridy. Naopak pohorieť môžu z hľadiska sa ekologickej stránky výroby či budúceho spracovania komponentov po skončení životnosti auta. Aj týmto témam sa plánuje Green NCAP venovať. Celkové znečistenie počas životného cyklu je však náročné na kvantifikáciu a jeho prehľadné spracovanie ešte potrvá.

Druhou dôležitou vecou je pôvod využívanej energie. Elektromobily síce môžu byť víťazom pilotnej vzorky, no v Nórsku využívajúcom vo veľkej miere vodné zdroje budú reálne čistejšie než v uhlie preferujúcej Číne. Hodnotenie teda nemožno úplne zovšeobecniť. Do hry však má časom vstúpiť aj kritérium transportu a benzín vyrobený z ropy vyťaženej plošinou na druhej strane planéty tu môže ťahať za kratší koniec. Konečné výsledky môžu byť zaujímavé. S takýmito komplexnými údajmi ale zatiaľ rátať netreba, ako možný termín spustenia hodnotenia sa spomína rok 2032.

Dlhodobým cieľom je komplexné hodnotenie životného cyklu
Dlhodobým cieľom je komplexné hodnotenie životného cyklu
Zdroj: Green NCAP

Prvotné vysvedčenia s logom Green NCAP sú teda jednoduchšie, než by mohli reálne byť. Napriek tomu sa dá vznik iniciatívy privítať. V budúcnosti môže prispieť k čistejším produktom automobilového priemyslu a nám zostáva dúfať, že pri tom nezabijú ich dušu. Aspoň nateraz sa toho snáď báť netreba. Počas najbližších rokov chce organizácia vytvoriť čo najširší katalóg výsledkov a v dlhodobom horizonte nevylučuje ani zahrnutie úžitkových vozidiel. Aj to by bol vítaný krok.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia