Úroda noviniek na tohtoročnom parížskom autosalóne nie je chudobná, no valnú väčšinu z nich sme spoznali vopred. Internet čoraz výraznejšie víťazí nad výstaviskami. Jedným z hŕstky modelov, ktoré mali debutovať až priamo na podujatí, bolo nové BMW radu 3.

Bavorský sedan je asi najväčšou novinkou Paríža 2018
Zdroj: Filip Kadlečík

Tento plán zhatilo krátko pred debutom nečakané publikovanie obrázkov z on-line konfigurátora, ktoré prezradili vzhľad prémiového sedanu strednej triedy. Neunikol mu ani jeho interiér. Na technické detaily sme si ale museli počkať, Mníchov ich zverejnil až v súbehu so živým odhalením dôležitého vozidla vo francúzskej metropole.

Ostré krivky nafúknutej karosérie

Najpredávanejšie dielo bavorskej automobilky patrí z dynamického hľadiska dlhodobo k etalónom svojej kategórie. V poradí siedma generácia chce charakter podčiarknuť, v DNA má opäť viac športu než doposiaľ. Túto náturu sa dizajnéri snažili vyjadriť jeho ostrými krivkami. Keďže premiére predchádzal spomínaný únik materiálov, veľa toho na predstavovanie nezostalo.

Trojka bude znovu k dispozícii s viacerými bodykitmi
Zdroj: BMW

Najvýraznejšími poznávacími znakmi BMW s kódom G20 sú zamračené predné svetlá s výrezom v spodnej časti, ktoré lemujú masku chladiča s jednoliatym rámom, a koncové jednotky zložené z červenej a tmavosivej časti. Smerovky sú nakoniec zakomponované do prvého segmentu. Na oficiálnych fotkách môžeme detailne vidieť dve rôzne verzie diódových svetlometov, teraz sú súčasťou štandardného vybavenia. Príplatkové laserové exempláre majú dlhší dosah i odlišnú vnútornú architektúru.

Fabrická galéria ponúka dobrý pohľad na rôzne verzie sedanu. Vidieť v nej môžeme nielen štandardný bodykit s nárazníkmi obsahujúcimi prvky v tvare ležatého písmena T, ale tiež verziu M Sport disponujúcu ostrejšie tvarovanými dielcami. Došlo aj na vyhotovenie M Performance. Na autosalóne ho síce BMW neukázalo, no prostredníctvom internetu predviedlo jeden exemplár trojky vybavený množstvom karbónových dielcov, špecifickými kolesami, brzdami či volantom.

V prípade línie M Performance hrá veľkú rolu karbón
Zdroj: BMW

Základná silueta mníchovskej trojky zostala viac-menej nedotknutá, no jej rozmery sa reálne zmenili o slušné čísla. Napríklad dĺžka narástla o 76 mm na celkových 4 709 milimetrov. Šírka sa zväčšila len mierne, s hodnotou 1 827 mm ide o rozdiel 16 čísel. Výška sa pohla o jediný dielik na 1 435 mm. Rázvor osí náprav je natiahnutý o 41 mm, teraz má presne 2 851 milimetrov.

Lepší podvozok a moderné vybavenie

Oproti predchodcovi má rad 3 lepšiu aerodynamiku, koeficient odporu vzduchu klesol na úroveň 0,23. Napriek nafúknutiu karosérie sa hmotnosť medzigeneračne znížila. Podľa verzie môže úspora dosiahnuť najviac 55 kilogramov, pričom masa je na nápravy rozdelená v ideálnom pomere 50:50 a ťažisko je nižšie. Konštruktéri to dosiahli pri súčasnom zvýšení tuhosti konštrukcie až o 50%.

Oproti predchodcovi má sedan lepšiu aerodynamiku
Zdroj: BMW

Tieto úpravy prispejú k tomu, aby trojka ponúkala ešte športovejšie jazdné vlastnosti než doposiaľ.  Vplyv má na to aj upravený podvozok. Obe nápravu prešli rozšírením: vpredu pribudlo 43 mm, zadné kolesá sú od seba o 21 mm ďalej než doteraz. BMW tu použilo tlmiče s novou technológiou. Ponúkať bude viacero verzií pruženia, ale tiež silnejšie brzdy či samosvorný zadný diferenciál.

Zväčšenie karosérie by mali pocítiť pasažieri. Batožinový priestor z neho totiž neprofitoval, naďalej ponúka objem 480 litrov. Mníchov spomína viac miesta na ramená vodiča so spolujazdcom, kolená vzadu sediacich pasažierov i lepší výhľad dozadu. Taktiež avizuje kvalitnejšiu akustickú izoláciu, ako aj hodnotnejšie materiály a rozšírené možnosti individualizácie.

Palubná doska je opticky o niečo čistejšia než doteraz
Zdroj: BMW

Samozrejmosťou je posun v oblasti vybavenia zodpovedajúci dobe. Bavorský sedan prichádza okrem osviežených tvarov interiéru s pokročilým hlasovým ovládaním, digitálnym kľúčom v smartfóne či väčšími obrazovkami, vrátane head-up displeja. Ten zaberá na čelnom skle až o 70% viac plochy než doposiaľ. Nezabudlo sa ani na bezpečnosť, zoznam strážnych anjelov je opäť dlhší.

Najvyšší výkon od 150 do 374 koní

Na pôde autosalóna prezentovalo BMW dva motory, pri spustení predaja ich bude ponuka obsahovať päť. Benzín má reprezentovať dvojica modelov s označením 320i a 330i. V oboch prípadoch ide o prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec štandardne kombinovaný s osemstupňovým automatom, rozdiel je v parametroch. Slabšia verzia disponuje výkonom 135 kW (184 k) a krútiacim momentom 300 Nm. Tristotridsiatka vyvinie 190 kW (258 k) a 400 Nm, vďaka čomu zrýchli na stovku za 5,8 sekundy.

Pilotná paleta bude obsahovať päť rôznych motorov
Zdroj: BMW

Naftovú paletu otvára variant 318d, ktorý má pod kapotou taktiež dvojliter. Diesel dosahuje špičkové čísla 110 kW (150 k) a 320 Nm. Štandardne je spriahnutý so šesťstupňovým manuálom, osemstupňová samočinná prevodovka je k dispozícii na želanie. Rovnako je to v prípade verzie 320d disponujúcej hodnotami 140 kW (190 k) a 400 Nm. Tú možno zatiaľ ako jedinú kombinovať s pohonom všetkých kolies, no výhradne s automatom. Vznetovým vrcholom bude zatiaľ model 330d. Na rozdiel od zážihovej alternatívy je verný šiestim piestom, má totiž novú verziu radového trojlitra. Jeho maximálny výkon stúpol na 195 kW (265 k), spracúva ho prevodovka Steptronic.

Bavori už teraz potvrdili, že ponuku časom rozšíri plug-in hybrid ovenčený symbolmi BMW i. Pravdepodobne si ponechá spojenie štvorvalca s elektromotorom i označenie 330e. Vozidlo môžeme už teraz vidieť na prvých fotkách, rovnako ako športový model M340i. Ten sa vyznačuje špecifickou výplňou masky chladiča, plejádou zlatosivých detailov či veľkými koncovkami výfuku.

Už teraz odhalili Bavori aj športovo ladený model M340i
Zdroj: BMW

Dočasný vrchol ponuky by mal zo svojho šesťvalca podľa našich informácií vytlačiť maximálny výkon 275 kW (374 k), časom ho však zatieni model M3. Na ten si ešte nejaký čas počkáme. Dátum uvedenia verzie M340i taktiež nepoznáme, no pätica pilotných verzií príde na európske trhy v marci. Základná cena by sa mala znovu pohybovať okolo úrovne 33-tisíc eur.

Zdroj: Marek Pokrývka