Nissan 370Z onedlho oslávi svoje 12. narodeniny a na jeho generačnú výmenu je preto najvyšší čas. Japonci nedávno avizovali premiéru jeho nástupcu. Zatiaľ vo forme konceptu, ktorý dostal označenie Z Proto. V týchto dňoch absolvoval svoju virtuálnu premiéru.

Už dlhšie kolovali kuloármi informácie o tom, že najmladší člen športovej rodiny s 50-ročnou históriou dostane retro dizajn. Tieto klebety sa potvrdili. Kupé má charakteristický tvar karosérie a tvarmi vrchnej časti evokuje predchodcu, jeho obliny však zamenilo za ostrejšie rysy zaváňajúce minulosťou. Zahŕňa to kapotu s viacerými výraznými líniami, obdĺžnikovú masku chladiča a LED svetlomety v tvare mandle.

Predná časť dizajnovo čerpala zo zakladateľa rodiny menom 240Z.
Predná časť dizajnovo čerpala zo zakladateľa rodiny menom 240Z.
Zdroj: Nissan

Štýl prednej časti odkazuje na originál menom 240Z, kým takmer kolmé zadné čelo pripomína model 300ZX. Aj v jeho prípade sú ale použité diódové svetlá. Moderným jazykom okrem toho hovoria výfukové koncovky a karbónové dielce v spodnej časti bodykitu, rovnako ako 19-palcové disky kolies či čiastočne skryté kľučky dverí.

Nissan Z Proto meria na dĺžku 4 382 mm, oproti dosluhujúcemu produktu je teda kupé o poznanie dlhšie. Šírka na úrovni 1 850 mm naopak zostala zachovaná. Strecha mierne klesla, výška štúdie dosahuje 1 311 mm. Z nárastu proporcií by mohli ťažiť pasažieri i batožinový priestor. Nissan je výhradne dvojmiestny, pričom jeho interiér prešiel kompletnou premenou.

Interiér obsahuje niekoľko prvkov charakteristických pre modely Z.
Interiér obsahuje niekoľko prvkov charakteristických pre modely Z.
Zdroj: Nissan

V kokpite zostali charakteristické kľučky dverí doplnené kruhovými výduchmi ventilácie, rovnako ako tri analógové prístroje na vrchu palubnej dosky. Volant zdobený písmenom Z obsahuje viac tlačidiel než v minulosti. Za ním sa namiesto budíkov nachádza digitálny prístrojový panel a centrálnej konzole dominuje veľký displej infotainmentu.

Dôležitým prvkom v interiéri je klasická radiaca páka, ktorú firma už avizovala vopred. Nissan sa opäť spolieha na manuál a pohon zadných kolies. Koncept s ním spája biturbo šesťvalec, o ktorom sme sa nedozvedeli žiadne oficiálne detaily. Podľa dobre informovaných zdrojov však pôjde o trojlitrový agregát známy z dcérskej značky Infiniti. Mal by dosahovať výkon 294 (400 k), sériový model by mal preto niesť označenie 400Z.

Kupé označené na domácom trhu Fairlady Z sa do Európy už nechystá.
Kupé označené na domácom trhu Fairlady Z sa do Európy už nechystá.
Zdroj: Nissan

Japonská firma zatiaľ neprezradila, kedy chce odhaliť športové kupé v produkčnej forme. Má tak urobiť počas najsledujúcich 20 mesiacov. Premiéra konceptu však má pre mnohých fanúšikov automobilky trpkú príchuť, Nissan totiž definitívne potvrdil, že s ďalšou generáciou rodiny Z na európskych trhoch neráta. Zo svojich plánov ju vyškrtol v rámci úsporných opatrení.