Modely BMw i4 a iX sú postavené na novej modulárnej platforme, ktorá ponúka všestrannosť spojenú s efektivitou. Obe vozidlá čerpajú energiu zo systému piatej generácie pohonu eDrive, z ktorého pochádzajú ako elektrické motory, tak výkonová elektronika, nabíjací systém aj vysokonapäťová batéria.

Výroba batérií a batériových teraz prebieha v kompetenčnom centre pre výrobu elektronických pohonov v Dingolfingu. Spoločnosť súčasne zvyšuje výrobnú kapacitu aj pre svoj piaty generačný elektromotor, ktorý sa aktuálne v Dingolfingu vyrába pre BMW iX3 od roku 2020 a bude poháňať aj BMW iX a BMW i4. 

BMW i4
Zdroj: BMW

„Očakávame, že najmenej 50 percent vozidiel, ktoré dodávame zákazníkom po celom svete, bude do roku 2030 elektrifikovaných. Aby sme tento cieľ dosiahli, spoliehame sa na naše rozsiahle odborné znalosti v oblasti hnacieho ústrojenstva,“ vysvetlil Dr. Michael Nikolaides, senior viceprezident pre výrobné motory a elektronické pohony.

Ide o lítium-iónové batérie, ktoré majú oproti prechádzajúcej generácii 20 % zvýšenie gravimetrickej hustoty energie. Konkrétne model iX dostane 111,5 kWh batériu, zatiaľ čo v modeli i4 bude batéria s hrubou kapacitou 83,9 kWh. V prípade oboch vozidiel je batéria uložená pod podlahou, takže autá majú nižšie ťažisko a zvýšenú agilitu a ovládateľnosť.

Ide o batérie najnovšej generácie, ktoré je možné nabíjať výkonom až 200 kW, čo znamená, že i4 Gran Coupe sa dokáže nabiť z 10 na 80 % iba za 31 minút. S 11 kW nabíjačkou úrovne 2 (ktorú máte možno v garáži) dokáže i4 nabiť na 100 % za približne osem hodín. Keďže model iX má väčšiu batériu, na rýchlonabíjačke s jednosmerným prúdom sa nabije na 80 percent za približne 40 minút a nabitie úrovne 2 trvá približne 11 hodín.

BMW iX
Zdroj: BMW

Charakteristika BMW i4

Pri svojom uvedení na trh bude nový model BMW i4 v ponuke v dvoch modelových variantoch, medzi nimi bude prvý model BMW M s čisto elektrickým pohonom. Verzia BMW i4 M50 sa ako výkonný model od BMW M GmbH stará o tú najväčšiu radosť z jazdy.

S jedným elektromotorom na prednej aj zadnej náprave, ktoré spolu dosahujú najvyšší výkon 400 kW (544 k), a so špecifickou M technikou podvozku ponúka neobyčajnú jazdnú dynamiku v spojení s dojazdom do 510 kilometrov podľa meraní testovacieho cyklu WLTP.

BMW i4 eDrive40 kombinuje jeden elektromotor s výkonom 250 kW (340 k) s klasickým pohonom zadných kolies a umožňuje lokálne bezemisnú jazdu s dojazdom až do 590 kilometrov.

BMW i4
Zdroj: BMW

Vysokonapäťový akumulátor modelu BMW i4 vychádza z najnovšej verzie technológie NMC-811 v prizmatickom vyhotovení. Pri vývoji aktuálnej generácie článkov batérii sa podarilo znížiť podiel kobaltu v materiáli katód na menej ako desať percent. Navyše automobilka nakupuje kobalt potrebný pre túto generáciu článkov batérii samostatne a priamo, až následne ho poskytuje dodávateľom článkov batérii na spracovanie.

Vo vysokonapäťovom akumulátore modelu BMW i4 použité lítium obstaráva BMW Group z takzvaných banských skladov v Austrálii a poskytuje ho ďalej výrobcom článkov. Takto podnik zaistí, že pri získavaní a spracovaní lítia a kobaltu budú dodržané štandardy ochrany životného prostredia, trvalej udržateľnosti a tiež ľudské práva.

Elektromotory modelu BMW i4 sa vyznačujú konštrukčnými princípmi, ktoré umožňujú vynechanie takzvaných vzácnych kovov. Tým je spoločnosť nezávislá od dostupnosti týchto kritických surovín. K trvalej udržateľnosti prispieva aj neustále rastúci podiel hliníka z druhotných zdrojov. Cieleným využitím recyklačného procesu na zabezpečenie cenného ľahkého kovu sa podstatne znižuje využitie primárneho hliníka, ktorého konvenčný spracovateľský proces je energeticky náročný a je spojený s vysokými emisiami CO2.

V takzvanom úplnom porovnaní všetkých nákladov je model BMW i4 dokonca o 30 percent výhodnejší než porovnateľný model so spaľovacím motorom. Pri tomto porovnaní sa zohľadňuje okrem nákladov na energiu aj finančná záťaž v podobe dane z motorových vozidiel a povinného poistenia, ako aj náklady na údržbu a spotrebný materiál a diely.

V záujme dynamiky a trvalej udržateľnosti bola cielene optimalizovaná hmotnosť ako aj aerodynamické vlastnosti. Má veľmi tuhú štruktúru karosérie, vrátane veľkého veka batožinového priestoru, vyspelej technika podvozku a nízko položené ťažisko.

Čisto elektricky poháňané Gran Coupé disponuje v sériovej výbave veľmi tenkým a plochým prístrojovým panelom, ktorý vytvára priestor na prezentáciu najnovšej podoby plne digitálnych ukazovateľov. Zakrivená obrazovka BMW Curved Display zjednocuje prístrojovú dosku za volantom a kontrolný displej ovládacieho systému BMW iDrive do bezrámovej, jednoliatej a na vodiča orientovanej sklenenej plochy, a tak pôsobí ako prvok voľne umiestnený v priestore kokpitu

Technické údaje verzie eDrive40 / M50:

  • Koeficient odporu vzduchu: 0,24 / 0,25
  • Krútiaci moment: 430 Nm / 795 Nm
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,7 s / 3,9 s
  • Využiteľná kapacita batérie: 80,7 kWh
  • Cena (nemecký trh): od 58 300 € / 69 900 €