Modely BMw i4 a iX sú postavené na novej modulárnej platforme, ktorá ponúka všestrannosť spojenú s efektivitou. Obe vozidlá čerpajú energiu zo systému piatej generácie pohonu eDrive, z ktorého pochádzajú ako elektrické motory, tak výkonová elektronika, nabíjací systém aj vysokonapäťová batéria.
Výroba batérií a batériových teraz prebieha v kompetenčnom centre pre výrobu elektronických pohonov v Dingolfingu. Spoločnosť súčasne zvyšuje výrobnú kapacitu aj pre svoj piaty generačný elektromotor, ktorý sa aktuálne v Dingolfingu vyrába pre BMW iX3 od roku 2020 a bude poháňať aj BMW iX a BMW i4.
„Očakávame, že najmenej 50 percent vozidiel, ktoré dodávame zákazníkom po celom svete, bude do roku 2030 elektrifikovaných. Aby sme tento cieľ dosiahli, spoliehame sa na naše rozsiahle odborné znalosti v oblasti hnacieho ústrojenstva,“ vysvetlil Dr. Michael Nikolaides, senior viceprezident pre výrobné motory a elektronické pohony.
Ide o lítium-iónové batérie, ktoré majú oproti prechádzajúcej generácii 20 % zvýšenie gravimetrickej hustoty energie. Konkrétne model iX dostane 111,5 kWh batériu, zatiaľ čo v modeli i4 bude batéria s hrubou kapacitou 83,9 kWh. V prípade oboch vozidiel je batéria uložená pod podlahou, takže autá majú nižšie ťažisko a zvýšenú agilitu a ovládateľnosť.
Ide o batérie najnovšej generácie, ktoré je možné nabíjať výkonom až 200 kW, čo znamená, že i4 Gran Coupe sa dokáže nabiť z 10 na 80 % iba za 31 minút. S 11 kW nabíjačkou úrovne 2 (ktorú máte možno v garáži) dokáže i4 nabiť na 100 % za približne osem hodín. Keďže model iX má väčšiu batériu, na rýchlonabíjačke s jednosmerným prúdom sa nabije na 80 percent za približne 40 minút a nabitie úrovne 2 trvá približne 11 hodín.
Charakteristika BMW i4
Pri svojom uvedení na trh bude nový model BMW i4 v ponuke v dvoch modelových variantoch, medzi nimi bude prvý model BMW M s čisto elektrickým pohonom. Verzia BMW i4 M50 sa ako výkonný model od BMW M GmbH stará o tú najväčšiu radosť z jazdy.
S jedným elektromotorom na prednej aj zadnej náprave, ktoré spolu dosahujú najvyšší výkon 400 kW (544 k), a so špecifickou M technikou podvozku ponúka neobyčajnú jazdnú dynamiku v spojení s dojazdom do 510 kilometrov podľa meraní testovacieho cyklu WLTP.
BMW i4 eDrive40 kombinuje jeden elektromotor s výkonom 250 kW (340 k) s klasickým pohonom zadných kolies a umožňuje lokálne bezemisnú jazdu s dojazdom až do 590 kilometrov.
Vysokonapäťový akumulátor modelu BMW i4 vychádza z najnovšej verzie technológie NMC-811 v prizmatickom vyhotovení. Pri vývoji aktuálnej generácie článkov batérii sa podarilo znížiť podiel kobaltu v materiáli katód na menej ako desať percent. Navyše automobilka nakupuje kobalt potrebný pre túto generáciu článkov batérii samostatne a priamo, až následne ho poskytuje dodávateľom článkov batérii na spracovanie.
Vo vysokonapäťovom akumulátore modelu BMW i4 použité lítium obstaráva BMW Group z takzvaných banských skladov v Austrálii a poskytuje ho ďalej výrobcom článkov. Takto podnik zaistí, že pri získavaní a spracovaní lítia a kobaltu budú dodržané štandardy ochrany životného prostredia, trvalej udržateľnosti a tiež ľudské práva.
Elektromotory modelu BMW i4 sa vyznačujú konštrukčnými princípmi, ktoré umožňujú vynechanie takzvaných vzácnych kovov. Tým je spoločnosť nezávislá od dostupnosti týchto kritických surovín. K trvalej udržateľnosti prispieva aj neustále rastúci podiel hliníka z druhotných zdrojov. Cieleným využitím recyklačného procesu na zabezpečenie cenného ľahkého kovu sa podstatne znižuje využitie primárneho hliníka, ktorého konvenčný spracovateľský proces je energeticky náročný a je spojený s vysokými emisiami CO2.
V takzvanom úplnom porovnaní všetkých nákladov je model BMW i4 dokonca o 30 percent výhodnejší než porovnateľný model so spaľovacím motorom. Pri tomto porovnaní sa zohľadňuje okrem nákladov na energiu aj finančná záťaž v podobe dane z motorových vozidiel a povinného poistenia, ako aj náklady na údržbu a spotrebný materiál a diely.
V záujme dynamiky a trvalej udržateľnosti bola cielene optimalizovaná hmotnosť ako aj aerodynamické vlastnosti. Má veľmi tuhú štruktúru karosérie, vrátane veľkého veka batožinového priestoru, vyspelej technika podvozku a nízko položené ťažisko.
Čisto elektricky poháňané Gran Coupé disponuje v sériovej výbave veľmi tenkým a plochým prístrojovým panelom, ktorý vytvára priestor na prezentáciu najnovšej podoby plne digitálnych ukazovateľov. Zakrivená obrazovka BMW Curved Display zjednocuje prístrojovú dosku za volantom a kontrolný displej ovládacieho systému BMW iDrive do bezrámovej, jednoliatej a na vodiča orientovanej sklenenej plochy, a tak pôsobí ako prvok voľne umiestnený v priestore kokpitu.
Technické údaje verzie eDrive40 / M50:
- Koeficient odporu vzduchu: 0,24 / 0,25
- Krútiaci moment: 430 Nm / 795 Nm
- Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,7 s / 3,9 s
- Využiteľná kapacita batérie: 80,7 kWh
- Cena (nemecký trh): od 58 300 € / 69 900 €