Slovenský vozový park starne. Podľa štatistík ministerstva vnútra bolo v práve skončenom roku v krajine zaregistrovaných 113-tisíc nových áut. To je síce viac ako v rokoch 2020 a 2021, zároveň však stále výrazne menej ako v roku 2019. Vtedy ich bolo takmer 135-tisíc.
Slováci sa pritom so svojimi plechovými miláčikmi lúčia neochotne. Vlani ich vyradili z evidencie len 58 852, o 20-tisíc menej ako v spomínanom roku 2019. To má za následok, že celkový počet evidovaných vozidiel na Slovensku rastie nepretržite už sedemnásť rokov. K 31. decembru 2022 ich úrady evidovali už 3,35 milióna, teda dvakrát viac ako pred dvadsiatimi rokmi.
Príliv jazdených áut neslabne
K dlhodobej neudržateľnosti týchto trendov prispievajú ešte dva faktory. Nové aj staré autá v posledných mesiacoch dražejú, kým reálne mzdy klesajú. Podľa údajov Štatistického úradu SR boli motorové vozidlá v decembri priemerne o 8,4 percenta drahšie ako rok predtým. Reálne mzdy v novembri 2022 boli o 5,3 percenta nižšie ako v decembri 2021.
Na objeme trhu s ojazdenými autami sa to zatiaľ neprejavuje. Vlani sa na Slovensko doviezlo viac ako 81-tisíc vozidiel, podobne ako v predchádzajúcich troch rokoch. Spoločnosť Aures Holdins, ktorá prevádzkuje sieť autobazárov AAA Auto a Mototechna na Slovensku, v Česku, Poľsku a Maďarsku, ohlásila za rok 2022 predajný rekord.
„Napriek zhoršujúcej sa ekonomickej situácii a nedostatku jazdených áut na trhu v celej strednej Európe sa nám podarilo opäť predať viac vozidiel ako pred rokom,“ pochválila sa generálna riaditeľka firmy Karolína Topolová.
Na Slovensku idú tradične najviac na odbyt hatchbacky, ktoré tvoria takmer tretinu dopytu. Ich popularita však s nástupom obľuby SUV pozvoľna klesá. Vlani sa tento trend zastavil.
„Časť zákazníkov začala do rodiny kupovať druhé aj tretie auto, a to malé a úsporné na prevádzku. Často išlo o staršie vozidlá s nižšími obstarávacími nákladmi,“ vysvetľuje K. Topolová.
Staršie, drahšie a na splátky
Zo štatistík spoločnosti je zrejmé, ako sa parametre predávaných áut v priebehu rokov menia. Typický automobil, ktorý si v roku 2016 odviezol klient z autobazárov AAA a Mototechna, mal cenovku 4 700 eur. Predtým bol v prevádzke 9,5 roka a najazdil 165 500 kilometrov.
Vlani sa medián ceny takého vozidla zvýšil na 6 800 eur. Narástol aj jeho vek, a to na 11,2 roka. Stredná hodnota najazdených kilometrov sa pohybovala okolo 170-tisíc.
Starnutie vidieť aj pri najžiadanejších modeloch. Na prvom mieste sa drží stálica Škoda Octavia. Priemerný predaný automobil s touto značkou zostarol od roku 2016 o viac ako dva roky. V prípade predajnej dvojky – Fabie – je nárast dokonca trojročný. Podobne sa zvýšil vek ponúkaných ojazdených Volkswagenov Golf. Z najpredávanejšej štvorky zostarol najmenej jeho stajňový kolega Passat – z 9,3 na 10,5 roka.
Čoraz častejšie si kupuje viac Slovákov jazdené auto na úver. „Nákup na splátky tvorí na Slovensku 41 percent predajov. To je najviac za niekoľko uplynulých rokov,“ upozornila šéfka Aures Holdings.
Logika poplatkov sa otočí
Trend starnutia áut na Slovensku by sa mohol čoskoro zmeniť. Národná rada totiž schválila zmenu výpočtu registračného poplatku pre automobily. Novela začne platiť od 1. apríla. S návrhom prišiel poslanec za SaS Marián Viskupič. Ten označuje doterajší spôsob, ktorým štát vyberal najvyššie poplatky pri najnovších autách, za absurdné. „Štát tak zvýhodňoval dovozy a predaje starých vozidiel. Registračné poplatky nadviazané na vek mali len dve krajiny – Malta a Slovensko,“ podotýka poslanec.
Nový systém ponecháva ako základ výpočtu výšky poplatku výkon vozidla. Táto čiastka sa však bude po novom násobiť takzvaným ekologickým koeficientom vozidla. Ten je závislý predovšetkým od emisnej normy, ktorú vozidlo spĺňa. Vzhľadom na to, že novšie autá plnia náročnejšie normy, došlo fakticky k prevráteniu logiky. Čerství majitelia starších automobilov zaplatia často až niekoľkonásobne viac ako doteraz, kým kupci nových modelov ušetria.
Najmenej zaplatia za registráciu majitelia elektromobilov a plugin hybridov i veteránov starších ako 40 rokov. Zostáva aj zvýhodnenie pre mnohopočetné rodiny a ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím. Slováci by vďaka tejto zmene mali vo výslednom súčte ušetriť približne 32 miliónov eur ročne.
- Musíme kupovať staré a výkonné vozidlá?
- „Vnímam obavy vlastníkov starých vysokovýkonných vozidiel, že sa im zhoršia podmienky,“ hovorí Marián Viskupič, poslanec NR SR za SaS a autor zmeny výpočtu registračných poplatkov. „Len to teda všetci balia do toho, že my Slováci sme chudobní, preto musíme kupovať extrémne staré vozidlá. Prečo teda kupujeme staré veľké a vysokovýkonné autá s drahou prevádzkou?“ pýta sa a upozorňuje, že v prípade kúpy starého auta s nízkym výkonom bude poplatok naďalej minimálny. Dúfa, že novela vyradí z prevádzky vozidlá v dezolátnom stave, ktoré sú nebezpečné pre účastníkov cestnej premávky aj prírodu.
Článok je prebratý z týždenníka TREND.