Mohutné AMG GT 63 S dostalo po modernizácii prívlastok E Performance, čo znamená, že po novom sa tu o pohon stará  kombinácia 4,0-litrového motora V8 biturbo so synchrónnym elektromotorom, vysokovýkonným akumulátorom, ktorý bol vyvinutý priamo v Affalterbachu, a plne variabilným náhonom na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.
Zdroj: Mercedes-AMG

Kombinácia 4,0-litrového motora V8 biturbo a elektromotora vytvára systémový výkon 620 kW (843 k) a maximálny systémový krútiaci moment viac ako 1 400 Nm. Pôsobivé sú aj jazdné výkony doteraz najvýkonnejšieho sériového vozidla z Affalterbachu: zrýchlenie z 0 na 100 km/h vozidlo zvládne len za 2,9 sekundy, rýchlosť 200 km/h dosiahne za menej ako desať sekúnd. Maximálna rýchlosť končí až pri hodnote 316 km/h.

Danosti elektrického pohonu

Elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) je umiestnený na zadnej náprave, kde je spolu s dvojstupňovou prevodovkou s elektrickým radením a elektronicky riadeným samosvorným diferenciálom zadnej nápravy integrovaný do kompaktnej jednotky elektrického pohonu (Electric Drive Unit EDU). Odborníci toto usporiadanie nazývajú P3 hybrid. Aj ľahký vysokovýkonný akumulátor je umiestnený v zadnej časti nad zadnou nápravou. Z tohto kompaktného rozloženia podľa slov AMG vyplýva množstvo výhod:

  • Elektromotor pôsobí priamo na zadnú nápravu, čím dokáže bezprostredne premeniť svoju silu na náhon – pre dodatočné zvýšenie výkonu pri rozjazde, zrýchľovaní alebo predchádzaní.
  • Sila elektromotora sa dokáže rozvinúť okamžite s plným krútiacim momentom, čo umožní mimoriadne agilné vlastnosti pri rozbiehaní.
  • Vodič vďaka integrovanému, elektronicky riadenému samosvornému diferenciálu zadnej nápravy priamo zažije citeľný nárast výkonu: hybridný model zrýchľuje pri výjazde zo zákrut agilnejšie, poskytuje lepšiu trakciu, a teda aj vyššiu bezpečnosť jazdy.
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.
Zdroj: Mercedes-AMG
  •  Pri narastajúcom preklzovaní na zadnej náprave sa hnacia sila elektromotora v závislosti od potreby na krátku dobu prenesie aj na predné kolesá na dosiahnutie väčšej trakcie. Mechanické spojenie plne variabilného náhonu na všetky kolesá to umožňuje prostredníctvom kardanového hriadeľa a hnacích hriadeľov predných kolies.
  • Umiestnenie na zadnej náprave zlepšuje rozloženie hmotnosti aj zaťaženia náprav vo vozidle, čím má vytvárať základ pre solídne ovládanie vozidla.
  • Koncepcia AMG ponúka veľmi vysokú účinnosť rekuperácie, pretože systém umožňuje zachovávať len minimálne mechanické a hydraulické straty motora a prevodovky.
  • Dvojstupňová prevodovka s automatizovaným radením so špeciálne vyladeným prevodovým pomerom na zadnej náprave zaručuje rozpätie od vysokého krútiaceho momentu kolies pre agilný rozjazd až po spoľahlivý trvalý výkon vo vyšších rýchlostiach. Elektrický aktuátor zaradí druhý prevodový stupeň najneskôr pri rýchlosti približne 140 km/h, čo zodpovedá maximálnym otáčkam elektromotora takmer 13 500/min.
  • Prostredníctvom zvýšenia výkonu dodatočným elektromotorom sa vývojárskemu tímu podarilo súbežne zlepšiť aj účinnosť kompletného vozidla – zároveň dosiahli aj nižšie emisie a nižšiu spotrebu.

Špecifický akumulátor v modeli AMG GT 63 S E Performance ponúka kapacitu 6,1 kWh, trvalý výkon 70 kW a na desať sekúnd špičkový výkon 150 kW. Nízka hmotnosť na úrovni 89 kilogramov umožňuje veľmi vysokú hustotu výkonu 1,7 kW/kg.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.
Zdroj: Mercedes-AMG

Pre porovnanie, bežné akumulátory bez priameho chladenia článkov dosahujú približne polovicu tejto hodnoty. Na nabíjanie slúži palubná nabíjačka s kapacitou 3,7 kW, s ktorou možno vozidlo nabíjať striedavým prúdom z nabíjacej stanice, nabíjacej skrinky alebo domácej zásuvky. Akumulátor je navrhnutý na rýchly výdaj a príjem výkonu, nie na čo najvyšší dojazd. Elektrický dojazd 12 kilometrov napriek tomu umožňuje praktický akčný rádius, napríklad pre nehlučnú jazdu vozidla bez emisií od obytnej zóny po okraj mesta alebo diaľnicu.

Priame chladenie článkov akumulátora

Základom vysokej výkonnosti 400-voltového akumulátora AMG je inovatívne priame chladenie: špičkové chladiace médium, ktoré je založené na elektricky nevodivej kvapaline, prvýkrát obteká všetkých 560 článkov a chladí ich jednotlivo. Každý akumulátor potrebuje pre optimálny výdaj výkonu určenú teplotu. Keď je zásobník energie príliš studený alebo príliš horúci, dočasne citeľne stratí silu alebo sa musí poddimenzovať, aby pri vysokých teplotných stupňoch nedošlo k poškodeniu. Rovnomerná regulácia teploty akumulátora má preto rozhodujúci vplyv na jeho výkonnosť, životnosť a bezpečnosť.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.
Zdroj: Mercedes-AMG

Bežné chladiace systémy, ktoré na chladenie používajú len vzduch alebo celú akumulátorovú sústavu chladia nepriamo vodou, rýchlo dosiahnu svoje hranice – predovšetkým keď požiadavky neustále rastú pre čoraz energeticky hustejšie články. Ak tepelný manažment neplní svoju funkciu optimálne, hrozí predčasné starnutie akumulátora.

Na zavedenie priameho chladenia museli odborníci AMG vyvinúť nové chladiace moduly s hrúbkou len niekoľko milimetrov. Približne 14 litrov chladiaceho média cirkuluje pomocou špeciálne vyvinutého elektrického vysokovýkonného čerpadla zhora nadol cez celý akumulátor popri každom článku, pričom chladiace médium preteká aj cez výmenník tepla olej/voda, ktorý je umiestnený priamo na akumulátore. Tento výmenník odvádza teplo do niektorého z dvoch nízkoteplotných okruhov (NT) vozidla a odtiaľ ďalej do chladiča NT v prednej časti vozidla, ktorý vypustí teplo do okolitého vzduchu. Systém je pritom navrhnutý tak, aby bolo v akumulátore zabezpečené rovnomerné rozloženie tepla.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.
Zdroj: Mercedes-AMG

Dôsledok: akumulátor sa vždy nachádza v rovnomernom, optimálnom rozsahu pracovnej teploty v priemere 45 stupňov Celzia bez ohľadu na to, ako často sa nabíja alebo vybíja. Pri svižnej jazde môže veľmi ľahko nastať prekročenie priemernej teploty. Preto sú ochranné mechanizmy nastavené tak, aby bolo možné z akumulátora odobrať maximálny výkon a následne znova znížiť úroveň teploty priamym chladením. Bežné chladiace systémy to nedokážu, akumulátor už nedokáže získať svoj výkonový potenciál v celom rozsahu.

To však nie je prípad novinky z dielne AMG: aj pri rýchlych kolách na pretekárskej trati v hybridnom režime, keď vozidlo často zrýchľuje (akumulátor sa vybíja) a spomaľuje (akumulátor sa nabíja), si akumulátor energie má udržať svoj vysoký výkonový potenciál. Až účinné priame chladenie umožňuje použitie článkov s veľmi vysokou hustotou výkonu. Vďaka tomuto individuálnemu riešeniu je systém akumulátorov mimoriadne ľahký a kompaktný.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.
Zdroj: Mercedes-AMG

fffPokiaľ ide o brzdy, sériovo sa tu používa keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG s bronzovo sfarbenými 6-piestikovými strmeňmi vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi vzadu. Je prispôsobená vysokej dynamike jazdy a má väčšie rozmery ako pri modeloch s čisto spaľovacím motorom: brzdové kotúče vo vyhotovení z keramiky a uhlíkových vlákien na prednej náprave majú rozmery 420 x 40 milimetrov, na zadnej náprave 380 x 32 milimetrov.

Mierne upravený tu bol aj exteriérový dizajn či niektorý prvky v interiéri, napríklad nový volant s delenými ramenami. Hlavnou revolúciou však zostáva nasadenie plug-in hybridného dopingu pre vidlicový osemvalec, ktorý sám o sebe produkuje 470 kW (639 k).