Ingolstadt začína novú dekádu vo veľkom štýle. Audi včera predstavilo elektromobily e-tron GT quattro a Audi RS e-tron GT. Slabší variant, e-tron GT quattro, má k dispozícii maximálny výkon na úrovni 350 kW (476 k) a 630 Nm, zatiaľ čo typ ovenčený logami RS ponúkne až 440 kW (598 k) a 830 Nm. Obidva automobily majú k dispozícii funkciu dočasného zvýšenia výkonu, na 2,5 sekundy sa môže výkon slabšieho variantu navýšiť na 390 kW (530 k) a silnejšieho na 475 kW (646 k). To sú parametre, ktoré sa v praxi premietajú do šialeného zrýchlenia - model RS pokorí stovku v priebehu 3,3 sekundy, základné quattro túto úlohu zvládne za 4,1 sekundy. Napriek tomu, že ide o elektrické automobily, dosahuje ich maximálna rýchlosť 250 km/h, resp. 245 km/h pri menej výkonnom variante.

Audi e-tron GT.
Zdroj: Audi

O pohon sa v prípade automobilov združených pod názvom e-tron GT starajú výsostne synchrónne elektrické motory s permanentným magnetom (PSM - “Permanently Excited Synchronous Motor). Ide o drahšie, no efektívnejšie riešenie. Platí, že lacnejšie e-autá zväčša kombinujú efektívnejší PSM s menej efektívnym (no spravidla odolnejším) asynchrónnym elektromotorom. Možno aj vďaka využitiu najlepších možností pohonu by malo nemecké gran turismo dosahovať slušnú spotrebu elektrickej energie.

Aký je rozdiel medzi synchrónnym a asynchrónnym elektromotorom?

Synchrónny elektromotor je celkovo energeticky efektívnejší, no zároveň aj drahší. Jeho výhodou je fakt, že ponúka lepšie parametre naprieč širokým spektrom otáčok motora. Vyššiu cenu synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom vyváži nižšia cena za batériu, vďaka vyššej efektivite si totiž vystačí s menším akumulátorom, čo je dobré aj pre jazdné vlastnosti. V praxi platí, že synchrónny elektromotor ponúkne s rovnakou batériou väčší dojazd, než asynchrónny. Ak by sme ho určením mali prirovnať k dnešnému svetu, išlo by o “diesel” sveta e-áut.

Asynchrónny elektromotor má svoju výhodu v tom, že v istých špecifických otáčkach dosahuje vyšší výkon ako synchrónny, no je menej efektívny a celkovo potrebuje viac energie. Pri rovnakej batérii ponúkne menší dojazd, no okrem nižšej ceny má ešte jednu veľkú výhodu. Vďaka jednoduchšej stavbe je odolnejší než synchrónny a znesie viac hrubého zachádzania. Tento typ elektromotora by sa do istej miery dal priradiť k úlohe, ktorá je tradične pripisovaná benzínovým pohonným jednotkám.

Audi hovorí, že podľa cyklu WLTP by mal byť model e-tron GT quattro schopný jazdiť so spotrebou okolo 19,9 - 21,6 kWh/100 km, silnejší RS e-tron GT zasa bude potrebovať 20,6 - 22,5 kWh/100 km. Premietnuté do reálneho dojazdu - tieto vozidlá by mali na jedno nabitie byť schopné zdolať vzdialenosť okolo 480 kilometrov. Energiu budú čerpať z batérie, ktorá pracuje s napätím 800 V a ponúka čistú kapacitu na úrovni 85 kWh (Netto kapacita: 93 kWh). Už tradične je umiestnená pod podlahou. Aj vďaka nej sa konštruktérom podarilo dosiahnuť rozloženie hmotnosti, ktoré hraničí s ideálnym pomerom 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou.

Zaujímavý je aj teplotný manažment akumulátora, ktorý tu sa v prípade e-tron GT skladá až zo štyroch samostatných okruhov. Približne pol hodiny pred udávaným dojazdom k nabíjaciemu bodu začne vozidlo aktívne chladiť batériu, aby sa dala nabíjať čo najvyšším výkonom. Možno sa to nezdá, no pri nabíjaní najvyšším výkonom sa akumulátor môže zahriať až na teplotu 50°C a to mu dlhodobo rozhodne neprospieva. Ideálna pracovná teplota batérií by sa mala pohybovať v rozmedzí 30°C až 35°C Naopak, ak panujú až príliš veľké mrazy, batéria sa začne vyhrievať.

Audi e-tron GT.
Zdroj: Audi

Ak budú podmienky ideálne, čo závisí nielen od samotného vozidla, ale aj samotnej elektrickej siete, Audi e-tron GT bude majiteľ schopný nabiť z kapacity 5% na 80 % v priebehu 22,5 minúty. To však iba vtedy, ak bude nabíjací bod schopný poskytnúť automobilu výkon 270 kW, čo je maximum, na ktoré je palubná nabíjačka dimenzovaná. Samozrejme, e-tron GT sa dá nabíjať aj v domácom prostredí, v tom prípade však určite rátajte s wallboxom a nabíjaním počas celej noci. Predĺžiť dojazd tu pomôže aj výkonná rekuperácia (až 265 kW) či excelentná aerodynamika s celkovým koeficientom odporu vzduchu na úrovni 0,24 cx.

Audi e-tron GT.
Zdroj: Audi

Predná i zadná náprava špičkového Audi sú technologickým šperkom, ktorý na malom priestore predstavuje platformu určenú nielen pre pohon, ale aj odpruženie vozidla. Takmer všetky jej komponenty sú vyrobené z hliníka a riadením kolies disponuje nielen predná, ale aj zadná os. Jej kolesá sa môžu vykloniť o 2,8 stupňa, čo by malo prispieť k lepšej manévrovateľnosti a lepšej stabilite vo vyšších rýchlostiach. 

Popri dynamike možno od gran turisma očakávať určite aj vysokú mieru jazdného komfortu, o ktorý sa postará trojkomorové vzduchové pruženie. Zaujímavosťou je fakt, že zadná náprava disponuje možnosťou uzamknutia diferenciálu, rozdelenie sily medzi jednotlivé kolesá teda môže byť na želanie pevne stanovené na hodnotu 50:50. Masívnu nádielku krútiaceho momentu a hmotnosti na úrovni tu budú krotiť kotúčové brzdy, ktoré budú dostupné aj v karbón-keramickom prevedení a s priemerom až 420 milimetrov. O prenos sily na asfalt sa budú starať kolesá s maximálnym priemerom na úrovni 21”.

Audi e-tron GT.
Zdroj: Audi

Je zaujímavé, že Audi sa zatiaľ “nechváli” hmotnosťou GT-čka. My sa nedivíme, práve tá je totiž pri e-autách často pálčivou témou. Nalejme si však čistého vína, e-tron GT quattro či RS e-tron GT budú dosahovať hmotnosť podobnú technicky príbuznému Porsche Taycan, ktorá sa pohybuje v rozmedzí od 2,1 tony po približne 2,3 tony. Koniec-koncov, e-tron GT je poriadny kus auta, dosahuje dĺžku 4,99 m, šírku 1,96 m a výšku 1,41 m. Batožinový priestor bežnej verzie má kapacitu 405 litrov, špičková RS ho má zredukovaný na 366 litrov.

Audi e-tron GT.
Zdroj: Audi

Čo sa týka dizajnu, ten asi hovorí sám za seba. Toto auto je pravdepodobne najkrajšie Audi za ostatné desaťročie, má nádherné proporcie, široký zadok s prepojenými diódovými svetlami a agresívny nízky predok. Pokiaľ ide o svetelnú techniku, známe matrix LED svetlá sú štandardom pri variante RS, v prípade typu quattro si ich môžete prikúpiť. Matrixové diódové reflektory sa potom ešte v oboch prípadoch dajú vylepšiť o laserový modul, ktorý dvojnásobne zvyšuje dosvit v režime diaľkových svetiel.

V interiéri luxusné elektrické gran turismo prekvapilo použitím množstva fyzických tlačidiel, čo už v dnešnom svete nebýva pravidlo. Znamená to však, že Audi zjavne nastúpilo na správnu cestu a fyzické tlačidlá v kabíne nebude odstraňovať za každú cenu. Je skvelé vidieť, že v supermodernom e-aute si nastavíte teplotu klimatizácie tak, ako si to všetci predstavujeme - intuitívne a mimo dotykového displeja.

Audi e-tron GT.
Zdroj: Audi

Na druhú stranu treba zdôrazniť, že kokpit modelu e-tron GT ani náhodou nevyzerá spiatočnícky. Dominuje mu krásny volant obšitý alcantarou, za ním tróni virtuálna prístrojovka s full HD rozlíšením a v strede nájdete veľký dotykový displej infotainmentu, ktorý disponuje aj haptickou odozvou. Audi avizuje, že dôraz sa tu bude kládol aj na vylepšené hlasové ovládanie. Uvidíme, aké dobré bude v praxi.

Čo sa týka ponuky asistenčných systémov, nechýba tu žiadna moderná vychytávka, ktorú by ste v takomto aute čakali. Navyše ešte Audi pridáva možnosť parkovania bez toho, aby vodič sedel za volantom. Medzi najdôležitejšie systémy zaraďuje aj inteligentný adaptívny tempomat.

Audi e-tron GT.
Zdroj: Audi

Audi prekvapilo informáciou, že predpredaj vlajkového elektromobilu sa začína už vo februári 2021. Model Audi e-tron GT quattro bude v Európe niesť základnú cenovku 99 800 eur, zatiaľ čo elitné Audi RS e-tron GT má začínať na sume 138 200 eur.