Ekologickú stránku elektromobilu ovplyvňuje nielen energetická efektivita krajiny, v korej jazdí, ale i veľkosť jeho batérie

Novinky Mýtus vs. realita: Sú elektroautá naozaj eko?

Foto: Nissan

15.11. 2018 7:15 Sú elektromobily naozaj tak ekologické? Na známu dilemu dnešných dní sa pozrel i známy youtuber Jason Fenske. Kontroverzné riešenie otázky dáva logiku, problémom totiž vôbec nemusia byť samotné elektromobily…

Sú elektromobily ekologickejšie než spaľovacie vozidlá? Tomu, že to tak je, dnes verí čoraz menej ľudí. Dokazujú to i viaceré štúdie, ktoré pred elektrickým pohonom uprednostňujú napríklad aj dnes zatracovaný diesel. Čo sú však fakty a čo iba škodlivé mýty? Svojim názorom sa do diskusie rozhodol prispieť i populárny youtuber Jason Fenske z kanálu Engineering Explained.

Ekologickú stránku elektromobilu ovplyvňuje nielen energetická efektivita krajiny, v korej jazdí, ale i veľkosť jeho batérie
Ekologickú stránku elektromobilu ovplyvňuje nielen energetická efektivita krajiny, v korej jazdí, ale i veľkosť jeho batérie
Zdroj: Nissan

Fenske zhrnul niekoľko štúdií, ktoré sa danej problematike venujú a vyvodzoval z nich rôznorodé závery. Je ekologickosť elektromobilov mýtus, či realita? Youtuber zistil, že pri výrobe bežného spaľovacieho automobilu sa v závislosti od jeho veľkosti a komplexnosti vyprodukuje 2 až 17 ton emisií CO₂. Produkcia elektromobilu má do ovzdušia uvoľniť o 15 až 70 % viac nečistôt. Je však dôležité si uvedomiť, že výroba jednoduchého elektroauta i s jeho motorom je o niečo menej náročná než produkcia bežného spaľovacieho vozidla, extra rozdiel spôsobuje najmä batéria.

Podľa Jasona je obrovský rozdiel v tom, či si kúpite elektromobil s 30 kWh batériou, alebo 100 kWh batériou. Produkcia 30 kWh batérie totiž do sveta vypustí 1 až 5 ton škodlivých emisií CO₂, v prípade 100 kWh akumulátora však ide o 6 až 17,5 tony CO₂. Tvár kanálu Engineering Explained preto tvrdí, že kúpou Tesly Model S so 100 kWh batériou si v podstate nekupujte ekologické auto, ale výkonný športiak so všetkými negatívami.

Čas, za ktorý sa auto s 30 kWh batériou (EV 30) stane ekologickým je oproti automobilu so 100 kWh (EV 100) niekoľkonásobne kratší
Čas, za ktorý sa auto s 30 kWh batériou (EV 30) stane ekologickým je oproti automobilu so 100 kWh (EV 100) niekoľkonásobne kratší
Zdroj: Youtube/ Engineering Explained

Spriemerované výsledky štúdií hovoria o tom, že malé auto so spaľovacím motorom vyrobíte približne s rovnakými emisiami, aké vzniknú pri výrobe malého elektromobilu, ide približne o hodnotu 10 ton emisií CO₂. V prípade 30 kWh batérie už však priemerne hovoríme o 15,3 tonách emisií CO₂, pre 100 kWh batériu finálny účet vystrelí až na úroveň 27,5 ton. Na základe viacerých relevantných štúdií od uznávaných inštitúcií, napríklad i známej MIT, teda nie je pochýb, že výroba elektroauta je ekologicky náročnejšia než produkcia spaľovacieho vozidla.

S výrobou akumulátorov nesúvisí len zvýšená záťaž ovzdušia, ale napríklad aj devastácia krajiny pri ťažbe lítia či kobaltu. Fenske však upozorňuje, že rovnaké, pravdepodobne i horšie dôsledky, má ťažba ropy na dne oceánov či v iných krehkých ekosystémoch. Veľká časť svetového lítia (30 %) sa vydoluje v Čile v oblastiach soľnej pláne Atacama, kde podmienky pre život beztak nie sú práve ideálne.

Pre niektoré štáty USA sú podľa Fenskeho vhodné elektromobily, inde plug-iny hybridy či bežné hybridy
Pre niektoré štáty USA sú podľa Fenskeho vhodné elektromobily, inde plug-iny hybridy či bežné hybridy
Zdroj: Youtube/ Engineering Explained

Kľúčovým bodom Fenskeho analýzy sú emisie vyprodukované pri používaní automobilov. V “zelenej” krajine začne byť elektromobil s 30 kWh batériou ekologickejší už po 1,1 roku. V prípade 100 kWh sa vyššie emisie pri výrobe začnú oplácať po 3,6 roku jazdenia. To však platí len pre štáty, ktoré sú schopné svoju energetickú uhlíkovú stopu vďaka alternatívnym zdrojom energie znižovať na minimum.

V krajinách, ktoré elektrinu do veľkej miery vyrábajú napríklad spaľovaním uhlia, sa atmosfére 30 kWh elektromobil začne oplácať po 5,4 rokoch, výkonný 100 kWh zasa až po 17,8 rokoch. Problémom elektromobilov nie je fakt, že by ako také neboli ekologické.

Najväčším limitom pri akceptovaní elektroáut ako možnej alternatívy spaľovacích vozidiel i naďalej zostáva energetická efektivita danej krajiny. Prenesené do Európy, v Nemecku podľa stránky Stromvergleich.com v roku 2017 tvorili obnoviteľné zdroje použité pri výrobe elektriny len 38,5 % energetického mixu, pričom 24,4 % elektriny bolo vyrobenej spaľovaním hnedého uhlia a 15,2 % čierneho uhlia.

Zdá sa, že elektrické automobily môžu doplácať na niečo, za čo ani nemôžu - na energetickú vyspelosť jednotlivých krajín. Samé o sebe totiž ekologickejšie sú a to i napriek náročnejšej výrobe relatívne rýchlo. Fenske preto navrhol logické riešenie, ktoré dáva zmysel. Pre niektoré štáty USA sú podľa neho vhodné čisto elektrické vozidlá, pre iné plug-in hybridy a v niektorých odporúča využívať len hybridy. Bežné spaľovacie motory potom v konkurencii s viac či menej elektrifikovanými vozidlami z hľadiska ekológie nezvíťazili v žiadnom z piatich desiatok amerických štátov.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia