V našej spoločnosti vo všeobecnosti aktuálne platí mýtus, ktorý hovorí, že človek sediaci na mieste spolujazdca sedí na “kresle smrti”. Panuje totiž presvedčenie, že v prípade dopravnej nehody vodič inštinktívne a podvedome strhne volant tak, aby sa ochránil a drvivé následky kolízie napriamo často schytá spolujazdec. Je to však naozaj tak?

Najväčšiu šancu zomrieť má pri nehode štatisticky vodič
Zdroj: Pexels

Podľa belgického inštitútu VIAS je pri cestovaní osobným vozidlom v najväčšom ohrození samotný šofér. O najnovšom výskume informoval belgický portál HLN.be a jeho závery sú úplne jasné. V prípade dopravnej nehody je smrť vodiča o 37 % pravdepodobnejšia než fatálne zranenia spolujazdca. Tým sa zároveň aj vyvracia mýtus o akomsi inštinkte strhnutia volantu - prinajmenšom štatisticky nezohráva relevantnú úlohu. Vo väčšine prípadov príde kolízia nečakane a vodič často ani nestihne alebo nedokáže zareagovať.

Nové zistenia však neznamenajú, že sedadlo spolujazdca je zrazu bezpečným miestom na cestovanie. Ak na ňom sedíte, v porovnaní s druhým radom sedadiel máte stále o 47 % väčšiu šancu, že pri dopravnej nehode zahyniete. Podľa logiky “vodič strhne volant, aby sa ochránil” donedávna panoval názor, že najbezpečnejšie miesto v automobile je za šoférom. Ani to však už neplatí.

Ak bude mať plne obsadené päťmiestne vozidlo dopravnú nehodu, najväčšie šance na prežitie má človek sediaci vzadu v strede. Dokonca až o 25 % vyššie než jeho spolucestujúci pri dverách. Pred niekoľkými rokmi to ešte neplatilo, ale dnes, keď už v moderných autách má aj prostredný pasažier k dispozícii trojbodový pás a na stranách okrem ďalších ľudí i viacero airbagov, je v najväčšom bezpečí.

Zdroj: Filip Kadlečík