O aerodynamickom koncepte Mercedes Vision EQXX sme už písali. Naposledy sa dostal na titulky v apríli tohto roku, kedy sa mu podarilo prekonať hranicu 1 000 kilometrov na jedno nabitie. To však inžinierom v Mercedese nestačilo a o prekonanie rekordu sa pokúsili znova. A znova sa im to podarilo.

Efektivita z konceptu Vision EQXX doslova srší už na prvý pohľad. Aerodynamická silueta s predĺženou zadnou časťou, či detaily, ako napríklad takmer plné kolesá, majú na svedomí koeficient odporu vzduchu Cx len na úrovni 0,17.

Mercedes Vision EQXX.
Zdroj: Mercedes AG

Podľa Mercedesu je kľúčom k úspechu práve vycibrená aerodynamika: zníženie odporu vzduchu o 0,1 percenta sa údajne pretaví do nárastu prejdenej vzeialenosti o približne 2,5 percenta. Aj vďaka tomu sa konceptu podarilo počas prvého pokusu v apríli prejsť na jedno nabitie presne 1 008 kilometrov: z mesta Sindelfingen v Nemecku do Casis vo Francúzsku.

Nový rekord však predstavuje pomerne masívne zlepšenie. Tentokrát pokus začali v domácom meste Stuttgart v Nemecku a cieľom bol známy okruh Silverstone vo Veľkej Británii. Celková prejdená vzdialenosť sa tak zastavila na hodnote 1 202 kilometrov.

Pokus trval 14 hodín a 30 minút a prebiehal v živej premávke. To znamená, že dojazd, respektíve elektro-spotreba reflektuje reálnu situáciu na cestách, ako napríklad uzavretá diaľnica v nemecku či tradičné kolóny pár kilometrov pred Londýnom. Okrem toho, posádka mala pustenú klimatizáciu počas ôsmich hodín z celkovej cesty.

Anketa: Presvedčil vás Mercedes Vision EQXX o budúcnosti s elektromobilmi?

Na okruhu Silverstone si koncept vzal do rúk pilot Formuly E Nyck de Vries, ktorý elektromobilu nadelil 11 ostrých kôl, počas ktorých dosiahol maximálnu rýchlosť konceptu 140 kilometrov za hodinu. To znamená, že posledných približne 65 kilometrov z dojazdu šiel elektromobil na maxime svojich možností.

Celková spotreba sa ustálila na 8,3 kWh na 100 kilometrov s priemernou rýchlosťou 83 kilometrov za hodinu. Počas predošlého pokusu z Nemecka do Francúzska dosiahli vodiči spotrebu 8,7 kWh na 100 kilometrov. Mimo ostrých kôl na Silverstone by s veľkou pravdepodobnosťou prešiel koncept ešte o pár desiatok kilometrov viac. A to je už celkom slušná porcia na jedno nabitie.

Mercedes Vision EQXX.
Zdroj: Mercedes AG

Technické údaje konceptu zatiaľ nie sú známe. Mercedes zatiaľ stále tají kapacitu batérie, no údajne má menej ako 100 kWh. O pohon sa stará 1 elektromotor s výkonom 180 kW (245 koní). Batérii zase pomáhajú solárne panely na streche, ktoré dodávajú šťavu infotainmentu a palubnej elektronike. Koncept pritom váži na pomer elektromobilov veľmi príjemných 1 755 kilogramov.