Mercedes-Benz EQS sa pomaly začína odhaľovať svetu. Dnes spoznávame jednu z najzásadnejších noviniek, ktoré prinesie okrem vylepšeného elektrického pohonného ústrojenstva. Pôjde o koncept kabíny, ktorý je zatiaľ vo svete automobil nevídaný - tzv. MBUX Hyperscreen.

Stuttgart prelomovú vychytávku označuje ako asistenta s umelou inteligenciou, ktorý neustále pomáha vodičovi a spolujazdcovi. Ten sa však skrýva pod povrchom. Hyperscreen zaujme aj tým, ako pôsobí navonok a akým spôsobom bude stimulovať vizuálne vnemy posádky. Okrem inteligentného asistenta totiž ide o obrovskú obrazovku, ktorá de facto siaha od jedného A-stĺpika ku druhému.

MBUX Hyperscreen.
MBUX Hyperscreen.
Zdroj: Mercedes-Benz

Hyperscreen tvorí niekoľko displejov, pričom dva z nich využívajú OLED technológiu. Pekný kontrast v kabíne navodí dvojica vzduchových vývodov klimatizácie, ktoré sú zapracované priamo do obrovskej digitálnej plochy. Aby toho nebolo málo, futuristický zobrazovací panel je kompletne podsvietený ambientným svetlom, ktoré navodzuje dojem, že sa vznáša vo vzduchu.

MBUX Hyperscreen.
MBUX Hyperscreen.
Zdroj: Mercedes-Benz

Skutočným technickým vrcholom digitálnej zobrazovacej plochy je centrálny displej infotainmentu a displej vyhradený špeciálne pre spolujazdca. Tie totiž využívajú OLED technológiu, ktorá výrazne prispieva ku kvalitnejšiemu a kontrastnejšiemu podaniu farieb a najmä čiernej bez ohľadu na aktuálne svetelné podmienky v kabíne. Samozrejmosťou je aj prítomnosť digitálneho prístrojového štítu.

MBUX Hyperscreen - zaujímavé čísla a fakty
  • Digitálna palubovka dosahuje šírku úctyhodných 141 centimetrov.Sklenený povrch obrazoviek získava svoj trojdimenzionálny tvar pri teplotách okolo 650°C. Vďaka tomu je pevný a zároveň priehľadný zo všetkých uhlov. Zároveň vôbec nedeformuje obraz.
  • V obrazovke je zabudovaných 12 malých motorčekov, ktoré sa starajú o produkciu haptickej spätnej väzby.
  • Zakrivené krycie sklo sa skladá z takých kremičitanov hliníka, ktoré zaisťujú, že je odolné voči poškriabaniu. Zároveň sa na jeho povrchu nachádzajú dve krycie vrstvy, ktoré eliminujú odlesky a mali by sa starať o ľahšie čistenie displeja.
  • Myslelo sa tu aj na bezpečnosť - na obrovskej ploche sa nachádzajú aj preddefinované body, v ktorých sa v prípade nehody zlomí.
  • Výpočtová kapacita tohto vozidla pravdepodobne prevyšuje váš počítač, k dispozícii totiž má 24 gigabajtov pamäte RAM.
  • O prispôsobenie displeja aktuálnym podmienkam sa stará multifunkčná kamera a jeden svetelný senzor.
  • Systém má k dispozícii celkovo 7 profilov pre spolujazdca - na mieru si ho teda môže prispôsobiť až sedem ľudí, ktorí zvyknú sedieť vedľa vodiča.

Cestovanie by v budúcnosti malo priniesť viac zábavy celej posádke, spolujazdca na prednom sedadle nevynímajúc. EQS tento trend nasleduje, vlastne patrí medzi prvé lastovičky spomedzi áut, ktoré dedikujú obrazovku aj špeciálne pre spolujazdca. Obrazovka na tomto mieste má slúžiť na zábavu, bude teda možné prehrávať na nej rôznorodé média. Multifunknčná interiérová kamera zatiaľ bude sledovať vodiča a postará sa o to, aby sa venoval jazde a nemal oči "nalepené" na displeji pred spolujazdcom. Vieme už aj to, že keď na mieste spolujazdca nebude nik sedieť, OLED displej vizuálne splynie so svojim okolím a tak premení pravú časť palubovky na jeden homogénny celok.

MBUX Hyperscreen.
MBUX Hyperscreen.
Zdroj: Mercedes-Benz

Okrem pôsobivého dizajnu zaujme Hyperscreen aj softvérom na pozadí. Asistent využívajúci umelú inteligenciu vám bude vedieť pomôcť so všetkým - od aktivácie masáže sedadiel až po zostavenie plánu ďalšieho dňa a zaradenia pripomienok do vášho kalendára. Auto vám dokonca rôzne funkcie bude ponúkať automaticky na základe analýz dátových vnemov, ktoré budú neustále prebiehať na pozadí. Umelá inteligencia by sa mala vďaka nim neustále zlepšovať a zvykať si na svojho majiteľa.

Mercedes-Benz predstavil štyri reálne situácie, v ktorých bude umelá inteligencia nápomocná vodičovi či posádke. Pekne ukazujú, ako bude sledovať vaše správanie a učiť sa vašim zvykom.

  1. Ak máte vo zvyku v konkrétnom čase, trebárs v utorky o 17:00, volať nejakému kontaktu, EQS vám po niekoľkých týždňoch v danom čase automaticky zobrazí kontaktnú vizitku daného človeka, aby ste ho nemuseli hľadať v telefónnom zozname.
  2.  prípade, že vodič EQS pravidelne využíva funkciu “masáž lávovými kameňmi” počas obdobia roka s nízkymi teplotami, systém ho šoférovi automaticky ponúkne na viditeľnom mieste, keď zistí, že sa vonku zozimilo.
  3. Ak vodič po spustení vyhrievania sedadla, volantu a iných plôch vozidla vyhrievanie niektorých častí auta deaktivuje, systém mu to časom navrhne sám od seba.
  4. Mercedes-Benz EQS bude disponovať vzduchovým pružením, ktoré mu umožní dočasne zvýšiť svetlú výšku. To sa môže hodiť napríklad pri jazde v podzemných garážach či cez veľké retardéry. Ak vodič vozidlu raz prikáže, aby zväčšilo svoju svetlú výšku, auto si na základe údajov z GPS zapamätá, kde to šofér urobil a nabudúce mu túto možnosť na danom mieste ponúkne automaticky.

Úplne nový koncept interiéru bude debutovať v modeli Mercedes-Benz EQS, elektrickej vlajkovej lodi, ktorú by sme mali spoznať už čoskoro.