Odhalenie nového Áčka začiatkom februára znamenalo nielen uvedenie rozhrania MBUX, ale najmä začiatok ďalšej éry vozidiel Mercedes-Benz postavených na platforme s predným pohonom. Hatchback bol prvým členom rodiny. Automobilka nateraz dodržiava abecedné poradie, ďalším zástupcom línie sa totiž stala trieda B označovaná aj anglickými slovami Sports Tourer.

Kategória vanov je na ústupe, no Béčko naďalej žije
Zdroj: Mercedes-Benz

Podľa slov automobilky má tretia generácia kompaktného vanu zdôrazniť jeho športový charakter. Navonok to ktovieako nevidno, jeho charakteristická silueta zostala napriek množstvu detailných zmien zachovaná. Vozidlo má o niečo uhladenejšie tvary. Prítomnosť oblín dokumentuje zníženie koeficientu aerodynamického odporu na hodnotu 0,24.

Od príbuzného hatchbacku prevzalo Béčko rázvor 2 729 milimetrov, ponuku diskov kolies s priemerom 16 až 19 palcov i niektoré dizajnové rysy. Napríklad maska chladiča má však odlišný tvar. Lemujú ju LED svetlá, ktoré obsahujú dva paralelné pásy na denný režim. Diódy nájdeme aj vzadu. Rovnako ako väčšina aktuálnych produktov s logom Mercedes prichádza trieda B okrem štandardného bodykitu aj v šatách AMG charakterizovaných odlišným grilom, tvarom nárazníkov i paletou ráfikov.

MBUX a posuvné zadné sedadlá

Hlavnou novinkou v prípade interiéru je infotainment MBUX. Prináša viaceré moderné technológie a pokročilé hlasové ovládanie, pričom štandardne sa dodáva s dvojicou 7-palcových dotykových displejov postavených tesne vedľa seba. Za príplatok sú v ponuke dva 10,25-palcové. Na výber je tiež medzistupeň, ktorý kombinuje rôzne priemery obrazoviek. Rovnakú schému vyznáva aj Áčko. Dvojicu spája tiež základná architektúra kabíny, kým odlišné sú panely dverí či vrch palubnej dosky.

Hlavnou hviezdou interiéru je multimediálny systém
Zdroj: Mercedes-Benz

Predné sedadlá sú oproti hatchbacku ukotvené o 90 mm vyššie, napriek tomu má trieda B ponúknuť viac miesta na hlavu než v minulosti. Presnú hodnotu nepoznáme. Mercedes konkretizoval akurát vnútornú šírku, s hodnotou 1 456 mm na lakte vpredu ide o nárast 33 milimetrov. Zadné sedadlá sú štandardne delené v pomere 40:20:40. V niektorých verziách ich bude možné posúvať v rozmedzí 14 centimetrov, čo umožní spolu s nastaviteľným sklonom operadiel meniť veľkosť batožinového priestoru v mantineloch 455 až 705 litrov.

Kufor teda nerástol, jeho základný objem predchodcu podlieza. Platí to aj o celkovom čísle po sklopení zadných sedadiel. Tu je však s hodnotou 1 540 l rozdiel zanedbateľný, pričom veľké plus je odstránenie schodíka známeho z minulosti. Podlaha zostáva takmer úplne rovná. Nechýba opcia elektrického otvárania piatych dverí, ktoré možno aktivovať aj nohou.

Základný objem batožinového priestoru je 455 litrov
Zdroj: Mercedes-Benz

S novým motorom i prevodovkou

Vzhľadom na úzke príbuzenské vzťahy neprekvapí, že trieda B má disponovať rovnakými motormi ako služobne staršie Áčko. Základ sa bude volať B 180. Dostane prepĺňaný 1,3-litrový benzínový štvorvalec vyvíjaný spoločne s automobilkou Renault, ktorý vyvinie najvyšší výkon 100 kW (136 k). Alternatívou je dvestovka s rovnakým srdcom naladeným na 120 kW (163 k).

Zážihové motory sa majú nateraz kombinovať výhradne s prevodovkou 7G-DCT, čo platí aj pre najslabší turbodiesel. Pod kapotou modelu B 180d bude pracovať 1,5-litrový agregát dosahujúci 85 kW (116 k). Úplnou novinkou je naftový dvojliter, ktorý vo verzii OM 654q spĺňa už dnes emisné normy Euro 6d. Oproti predchodcovi nie je len čistejší. Zároveň je o 16 percent ľahší a taktiež silnejší, pričom kombinovať sa má s doposiaľ neponúkanou osemstupňovou dvojspojkou.

Modernú techniku by od Béčka mala prevziať aj trieda A
Zdroj: Mercedes-Benz

V prípade variantu B 200d bude mať dvojlitrový motor špičkový výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 320 Nm. Silnejší exemplár ponesie označenie B 220d a ponúkne parametre 140 kW (190 k) a 400 Nm. Všetky spomínané vyhotovenia prídu s pohonom predných kolies, Stuttgart však už teraz avizuje neskoršiu dostupnosť systému 4Matic. Pri nej bude povinnosťou štvorprvková zadná náprava. Dostanú ju aj silnejšie modely, kým základ siahne po jednoduchej konštrukcii.

Dátum spustenia predaja nepoznáme

Mercedes-Benz zatiaľ neprezradil, kedy plánuje spustiť predaj novej triedy B. Pravdepodobne sa tak stane niekedy okolo prelomu rokov. O cene sa zatiaľ nehovorí, no asi sa výrazne nevzdiali od tej súčasnej. V našich končinách je kompaktný van dostupný od 21-tisíc eur.

Modernú techniku by od Béčka mala prevziať aj trieda A
Zdroj: Filip Kadlečík

Na svoj obchodný štart zatiaľ čakajú aj ďalšie novinky trojcípej hviezdy prezentované na parížskom autosalóne. Svoj debut si tam odbil športový Mercedes-AMG A35 i štvordverová verzia Áčka, medzi obletované exponáty sa zaradila tiež ďalšia generácia typu GLE. Do slovenských showroomov budú tiežo novinky prichádzať postupne v najbližších mesiacoch.

Zdroj: Marek Pokrývka