Mercedes-Benz triedy X

Novinky Mercedes triedy X: Prvý prémiový pick-up

Foto: Mercedes-Benz

19.7. 2017 13:57 Stuttgart odhalil novinku, ktorá stojí na rovnakom základe ako Nissan Navara. Nemci však automobil kompletne prepracovali.

Trojcípa hviezda naostro vstupuje do segmentu automobilov s otvorenou ložnou plochou. Tento krok už Mercedes-Benz naznačil párom odvážnych konceptov, ktoré prezentoval koncom minulého roka. Dvojica sa od seba výrazne odlišovala zameraním. Premiéra sériovej verzie skopírovala farebnú kombináciu žltej s bielou, no pridala k nej aj čiernu. Verzie sú totiž nakoniec tri.

Mercedes-Benz triedy X navonok vôbec nepripomína typ Navara
Mercedes-Benz triedy X navonok vôbec nepripomína typ Navara
Zdroj: Mercedes-Benz

Už vopred bolo jednoznačné, že technickým východiskom novinky označenej písmenom X bude aktuálny Nissan Navara. Jeho vnútornosti využíva tiež Renault Alaskan. No kým francúzska značka sa obmedzila prakticky len na odlišnú prednú časť, Nemci automobil kompletne prepracovali. Okrem dizajnu pripravili aj vlastnú verziu interiéru a bokom nezostali ani pohonné jednotky.

Zachovaný zostal takmer iba skelet

Na prvý pohľad pôsobí Mercedes triedy X ako kompletne nový automobil, zachovaný totiž zostal takmer iba skelet. Predná časť pôsobí umiernenejšie než na vlani prezentovaných štúdiách: dostala rozumne dimenzované LED svetlomety, masku chladiča s dvomi horizontálnymi rebrami a nárazník obsahujúci množstvo plastu. O niečo vyššie sa objavila kapota s viacerými pozdĺžnymi líniami.

V základom vyhotovení treba rátať s plechovými diskami kolies
V základom vyhotovení treba rátať s plechovými diskami kolies
Zdroj: Mercedes-Benz

Tvárou vozidla sa však tentokrát úpravy neskončili. Stuttgart siahol po blatníkoch s menej výraznými oblúkmi a jemne upravených dverách, okrem toho dal vozidlu svoje spätné zrkadlá. Vzadu sa objavili tenšie svetlá. Samozrejmosťou je vlastný dizajn kolies, ktorý sa odvíja od verzie. Dovedna sú tri. Za označením Pure (čierna) sa skrýva robotník, vyhotovenie Progressive (žltá) spája úžitkovú hodnotu s každodennou použiteľnosťou a model Power (biela) kladie dôraz na komfort a životný štýl.

Ani v päťmiestnej kabíne nezostal kameň na kameni. Podľa fotiek sa zdá,  že zachovaná je akurát oblasť voliča automatickej prevodovky a ovládania pohonu 4x4. Všetko ostatné je nové. Mercedes-Benz pripravil palubnú dosku s charakteristickými výduchmi ventilácie, ktoré sú uprostred usporiadané do netradičných dvoch párov. S nimi susedí dobre známy voľne stojaci displej multimediálneho systému.

V interiéri vozidla nechal Stuttgart minimum pôvodných dielcov
V interiéri vozidla nechal Stuttgart minimum pôvodných dielcov
Zdroj: Mercedes-Benz

K infotainmentu patrí aj typický ovládač na centrálnom tuneli, podpis prémiovej značky okrem toho nesie panel klimatizácie, volant, prístrojová doska či tlačidlá veliace svetlám a elektrickým oknám. Upravené sú tiež vnútorné panely dverí. Spolu s odlišnými dielcami prišli kvalitnejšie materiály, popri textile a hodnotných plastoch si možno zvoliť kožu, drevo či alcantaru. Rozšírený je tiež zoznam vybavenia obsahujúci nádielku prvkov zvyšujúcich bezpečnosť aj komfort posádky.

Špičku ponuky vytvorí šesťvalec

Pick-up s trojcípou hviezdou bude od začiatku montovaný výhradne s dvomi prevzatými štvorvalcami, ktoré už poznáme z príbuzných modelov. Ako základ poslúži verzia X220d skrývajúca pod kapotou 2,3-litrový turbodiesel s najvyšším výkonom 120 kW (163 k). Pilotnú ponuku má okrem nej tvoriť ešte vznetová dvestopäťdesiatka, ktorá vďaka dvojitému prepĺňaniu vyprodukuje 140 kW (190 k).

Pri uvedení si bude možné vyberať iba z prevzatých motorov
Pri uvedení si bude možné vyberať iba z prevzatých motorov
Zdroj: Mercedes-Benz

Ponuku neskôr rozšíri agregát s nemeckým rodokmeňom. Na vrchol ponuky sa postaví variant X350d disponujúci trojlitrovým šesťvalcom, ktorý disponuje maximom 190 kW (258 k). Na vybraných trhoch dostane šancu aj benzín. Mercedes hovorí o dostupnosti bližšie nešpecifikovaného zážihového motora, spresnil akurát jeho výkon 122 kW (165 k).

V základe bude trieda X roztáčať zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňového manuálu, no vyššie modely môžu počítať so sedemstupňovým automatom i pripájateľným pohonom oboch náprav. Za príplatok má byť k dispozícii uzávierka zadného diferenciálu. Od polovice budúceho roka má technický arzenál obohatiť permanentný pohon 4x4, ktorý poskytne ešte viac trakcie.

Nemecký pick-up sa bude predávať aj so zvýšeným podvozkom
Nemecký pick-up sa bude predávať aj so zvýšeným podvozkom
Zdroj: Mercedes-Benz

Mimo spevnených povrchov by sa Mercedes určite nemal stratiť. Napomáha mu v tom svetlá výška 202 mm, ktorú možno voľbou terénneho pruženia zvýšiť ešte o dva centimetre. Touto úpravou sa predný nájazdový uhol zväčšuje z 28,8 na 30,1 stupňa. Novinka spadá to kategórie „tonových“ áut, jej najvyššia nosnosť dosahuje presne 1 042 kilogramov. Samozrejmosťou je schopnosť ťahať príves. Ak je reč o špičkovom motore V6, hmotnostným limitom je 3,5-tonový náklad.

Na domácom trhu od 37 294 eur

Mercedes-Benz označuje svoju triedu X za prvý prémiový pick-up na svete. Tomuto statusu zodpovedá cena, štartovací variant bude na domácom trhu stáť od 37 294 eur. V porovnaní s originálom Nissan dosahuje príplatok zhruba desaťtisíc. V európskych končinách sa predaj auta začne počas novembra, neskôr odštartuje jeho export na viacero zaoceánskych trhov. Spojené štáty americké však medzi nimi nie sú.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia