Na kraľovanie v nižšej strednej triede už dve stovky koní dávno nestačia. Počas ostatnej dekády sme boli v tomto segmente svedkami neľútostného súboja čísel, do ktorého sa zapojilo viacerých značiek. Mercedes-Benz bol jednou z nich. Teraz opäť vracia úder, odhalil dva nabrúsené kompakty poháňané spoločným srdcom. V rámci kategórie opäť posúvajú latku.
Trojcípa hviezda už v minulosti bola držiteľom titulu najsilnejšieho modelu v týchto končinách, o prvenstvo ju však pripravilo Audi RS3 nabalené štyrmi stovkami koní. Ingolstadt sa teraz musí skloniť pred Affalterbachom. Na scénu totiž prichádza dvojica príbuzných modelov tried A a CLA označených číslom 45, ktoré môžu mať maximálny výkon až 421 koní.
Hatchback dá stovku už za 3,9 sekundy
O tejto cifre sa hovorilo už dávnejšie, samotná automobilka ju potvrdila pri prezentácii jej zdroja. Tým je evolučne vylepšený benzínový dvojliter s turbom. Ide o nástupcu motora M133, ktorý nesie z dôvodu veľkých úprav samostatné označenie M139. Vyrábať sa bude minimálne v dvoch naladeniach. Základné verzie kompaktov má poháňať variant dosahujúci najvyšší výkon 285 kW (387 k) a krútiaci moment 480 Nm, pri silnejších modeloch A45 S a CLA 45 S sú technické parametre charakterizované špičkovými hodnotami 310 kW (421 k) a 500 Nm.
Prepĺňaný štvorvalec štandardne dopĺňa osemstupňová dvojspojková prevodovka a pohon všetkých kolies 4Matic+ s variabilným inteligentným rozdelením krútiaceho momentu. Na jeho dávkovanie používa aj dvojicu viaclamelových spojek integrovaných do zadného diferenciálu, pričom systém môže túto nápravu preferovať pri zvolení režimu Drift určeného na jazdu šmykom. Ten už poznáme napríklad z aktuálnej generácie osemvalcového modelu Mercedes-AMG E 63.
Nabrúsený pohonný systém dokáže silnejšiu verziu hatchbacku rozbehnúť na stovku už v priebehu 3,9 sekundy, kým štandard na to potrebuje o desatinu viac. Kupé-sedan je o ďalšiu desatinku pomalší. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, voľbou opcie AMG Driver’s Package sa posúva na 270 km/h. Pre modely S platí vyšší limit štandardne.
Na skrotenie športových kompaktov slúžia posilnené brzdy s perforovanými kotúčmi, ktoré majú štandardne vpredu rozmery 350 x 34 mm. Hryzú do nich štvorpiestikové strmene. Výkonnejšie exempláre ich majú lakované červenou, pričom využívajú šesť piestikov i väčšie taniere s proporciami 360 x 36 mm. Zadná náprava je vybavená kotúčmi s mierami 330 x 24 milimetrov.
Gril so zvislými rebrami nesmie chýbať
Samozrejmosťou je prítomnosť špecificky nastaveného podvozka s adaptívnymi tlmičmi, konštruktéri však nezostali len pri ňom. Cesta za čo najlepšími jazdnými vlastnosťami sa dotkla aj šasi. Mercedes použil na verziách AMG hliníkový plát pod motorom a viacero extra výstuží, čoho výsledkom je zvýšená celková tuhosť karosérie. Zmenám sa nevyhlo ani riadenie.
Štyridsaťpäťky rolujú štandardne na 18-palcových kolesách, modely označené písmenom S sú vybavené devätnástkami. Okrem ráfikov sa obe vozidlá navonok vyznačujú aj ďalšími komponentmi. V prvom rade majú masku chladiča Panamericana so zvislými rebrami, s ktorou susedí agresívne tvarovaný nárazník vybavený po bokoch extra aerodynamickými plôškami.
Zadný dielec je prevzatý zo slabších verzií A 35 a CLA 35. Neobsahuje však dve okrúhle výfukové koncovky, ale štyri s o niečo väčším priemerom. Difúzor sa nezmenil. Rovnako ani mohutné strešné krídlo na hatchbacku a veľký spojler, ktorý zdobí veko kufra v prípade kupé-sedanu.
Neodmysliteľnou súčasťou balíka sú športové predné sedadlá či špecifické materiály použité v interiéri, rovnako ako volant obsahujúci ovládače súvisiace s technikou nabrúsených modelov. Koľko bude usadnutie do tohto kokpitu stáť? Mercedes to zatiaľ neprezradil, dozvieme sa to asi pri štarte predaja dvoch kompaktov. Ten sa má odohrať do konca tohto roka.