Automobilky zväčša inovácie uvádzajú v drahších produktoch a postupne nimi obdarúvajú tie dostupnejšie. Zaužívaným procesom sa riadi aj Mercedes-Benz. Dobre to vidieť na aktuálnom portfóliu značky: prakticky všetci jeho členovia prevzali dizajnové či technologické rysy, ktoré pôvodne priniesla S-Klasse. Jedným z charakteristických prvkov je dvojica displejov na palubnej doske.
Toto usporiadanie si postupne našlo cestu až na dno cenníka značky. Stuttgart to potvrdil ešte v novembri, kedy kompletne odhalil interiér v poradí štvrtej triedy A. Na jej premiéru okrem toho vydal niekoľko ďalších avíz. Ukázal drsné zimné testy a upozornil tiež na uvedenie rozhrania MBUX. Všetko vyvrcholilo dnešným živým debutom v Amsterdame.
Trojuholníkové svetlá a 12 extra centimetrov
Áčko svojím vzhľadom presne naplnilo očakávania. Prináša osviežený dizajnový jazyk, ktorý vlani v Šanghaji načrtla štvordverová štúdia. Na ceste do výroby ju však predbehol typ CLS. Dvojicu spája viacero štylistických znakov, aj kompakt teda dostal viac-menej trojuholníkové svetlomety. Tie môžu byť po prvýkrát vybavené technológiou Multibeam LED známou z drahších modelov značky.
Reflektory sú spolu s plochou kapotou klesajúcou smerom k modifikovanej maske chladiča najvýraznejšou zmenou. Prepracované diódové jednotky sa však nachádzajú aj v zadných partiách, použité dielce majú tvar pripomínajúci kvapku. Okrem toho siahol Mercedes po retuši nárazníkov. Na oficiálnych fotkách ukázal vozidlá vybavené balíkom AMG Line: vpredu sú teda imitácie veľkých bočných otvorov s horizontálnymi priečkami, vzadu zasa falošné výfukové koncovky. Celková silueta karosérie si ponechala dynamický ráz.
Z hľadiska proporcií došlo k nárastu všetkými smermi. Rázvor náprav sa síce zväčšil „len“ o 3 centimetre, ale celková dĺžka až o 12 cm. Štvrtá generácia kompaktu má pôdorys 4 419 x 1 796 milimetrov. Strecha putovala mierne nahor, položená je vo výške 1 440 mm. Veľkosti auta zodpovedá obutie ponúkane v rozmeroch 16 až 19 palcov. Mercedes-Benz vyzdvihuje tuhšiu karosériu, lepší výhľad i aerodynamické vlastnosti hatchbacku, s hodnotou odporu 0,25 je lídrom nižšej strednej triedy. Toto číslo sa podarilo dosiahnuť aj vďaka použitiu masky chladiča s uzatvárateľnými lamelami. Nejde však o štandard, ale o opciu.
Vzhľadom na extra centimetre karosérie nikoho neprekvapí štedrejší vnútorný priestor. Väčší či menší bonus dostali všetky dôležité partie, najviac pribudlo v oblasti lakťov. Dozadu sa má okrem toho vďaka odlišnému tvaru dverí lepšie nastupovať. Miesto pre batožinu taktiež narástlo, kufor štandardne ponúkne objem 370 litrov. Stuttgart navyše hovorí o podstatne lepšom prístupe doň dosiahnutom použitím dvojdielnych koncových svetiel.
Analógové prístroje sú definitívne minulosťou
Z hľadiska veľkosti teda prešla kabína úpravami, na scénu mali prísť podľa slov automobilky aj masážne sedadlá a luxusnejšie materiály. Hlavná revolúcia sa však týkala celkovej architektúry. Áčko dostalo palubnú dosku s výraznou horizontálnou orientáciou. Jej tvary oživujú zaujímavo tvarované výduchy ventilácie použité dvojdverovou triedou E i pred dvomi týždňami predstavenou druhou generáciou off-roadu známeho pod písmenom G, dominantným prvkom je však dvojica širokouhlých displejov. Tá je netradične súčasťou štandardnej výbavy.
Klasické analógové prístroje sú teda v A-Klasse definitívne minulosťou. Mercedes ponúkne tri verzie obrazoviek: základ má dve 7-palcové, špičkou je zasa dvojica panelov s uhlopriečkou 10,25 palca a spoločným krycím sklom. Strednou cestou je kombinácia dvoch rôzne veľkých dielcov. Ten centrálny reaguje na dotyky, rovnako ako ovládač na stredovom tuneli či drobné plôšky na volante pripomínajúcom vlajkovú loď značky. V palete vybavenia nechýba okrem klasických obrazoviek ani head-up displej. Samozrejmosťou je armáda bezpečnostného vybavenia, objednať si bude možné vylepšené radarové a kamerové systémy umožňujúce čiastočne autonómne fungovanie. Veľa prvkov zdedil najmenší člen portfólia značky od triedy S.
Snáď najväčšou pýchou novinky je infotainment nesúci označenie MBUX, čo je skratka slov Mercedes-Benz User Experience. Nemecký výrobca ho vyvinul od podlahy s dôrazom na používateľskú prívetivosť. Podľa jeho slov ide o revolučný koncept, ktorý prinesie intuitívne ovládanie a šoféra má pri vedení vozidla menej rušiť. Systém pozostáva z troch rôznych úrovní so stúpajúcim množstvom informácií: Homescreen, Basescreen a Submenu. Mnohé veci si možno prispôsobiť.
Základom rozhrania je dotykové ovládanie. MBUX však má rozumieť aj hlasovým príkazom, na aktiváciu stačí povedať Hej, Mercedes! a ozve sa ženský hlas ochotný splniť (takmer) všetky požiadavky posádky. Netreba pritom hovoriť ako stroj. Áčko totiž disponuje umelou inteligenciou schopnou učiť sa, čo má priniesť viacero benefitov pri ovládaní jednotlivých funkcií. Zaujímavú inováciu prináša navigácia. Tá totiž dokáže prelínať svoje údaje s obrazom kamery a vytvoriť tak rozšírenú realitu uľahčujúcu vodičovi orientáciu. Ide o ďalšiu technológiu pôsobiacu pred pár rokmi ako ďaleká budúcnosť.
Pod kapotou kompaktu debutujú tri štvorvalce
Okrem elektroniky hodnej 21. storočia prináša trieda A aj novinky technického rázu. Pod kapotou kompaktu debutujú hneď tri motory, z čoho sú dva zážihové. Benzín bude reprezentovať 1,4-litrový štvorvalec M 282 disponujúci okrem iných technológií aj vypínaním jednotlivých piestov, špeciálne tvarovanou hlavou valcov či časticovým filtrom. Vo verzii A200 má dosahovať maximálny výkon 120 kW (163 k) a krútiaci moment 250 Nm.
Základný agregát sa má kombinovať so šesťstupňovým manuálom alebo výrazne prepracovanou dvojspojkou 7G-DCT, ktorú budú mať ďalšie varianty štandardne. Mercedes-Benz A250 dostane dvojliter označený kódom M 260. Taktiež má disponovať modernými vnútornosťami, pričom ponúkne špičkové parametre 165 kW (224 k) a 350 Nm. Tretím členom úvodnej ponuky bude 1,5-litrový turbodiesel OM 608 poháňajúci variant A 180d. Technologicky nezaostáva za zážihovými verziami, vyprodukovať má najvyššie hodnoty 85 kW (116 k) a 260 Nm.
Naftový model je najpomalší, šprint na stovku mu trvá 10,5 sekundy a jeho maximálne tempo je 202 km/h. Benzínový variant A200 dosiahne 225 km/h bez ohľadu na zvolenú prevodovku. S manuálom zrýchľuje na 100 km/h v priebehu 8,2 sekundy, pri skrini 7G-DCT mu stačia o dve desatiny menej. Dvestopäťdesiatka ponúka vďaka dvojlitru ešte lepšiu dynamiku. Tradičný šprint zvláda za 6,2 sekundy a ručička rýchlomera tejto verzie sa dotkne tradičného limitu 250 km/h.
A-Klasse stojí na platforme MFA2 krútiacej sa okolo prednej nápravy, no ponúkne aj alternatívny systém 4Matic. Pohon všetkých kolies prešiel viacerými vylepšeniami. S ním prichádza dozadu povinne zavesenie so štvoricou ramien, ktoré dostanú aj výkonnejšie verzie s predným pohonom. Štandardom je tu torzná priečka. Vpredu je klasicky MacPherson, pričom konštrukcia využíva veľký podiel hliníkových komponentov. Podvozok možno vybaviť adaptívnymi tlmičmi.
Spustenie predaja je naplánované na marec
Štvrtá generácia triedy A prináša do kompaktného segmentu závan budúcnosti. Nejde len o schopnosť čiastočne autonómnej jazdy, ale aj infotainment disponujúci umelou inteligenciou. Navyše tento hatchback naznačuje ďalšie dizajnové smerovanie trojcípej hviezdy. Disponuje sviežim vzhľadom, väčším vnútorným priestorom, lepšími materiálmi a taktiež trojicou moderných motorov.
Spustenie predaja nového Áčka je naplánované na marec. Platí to aj pre slovenský trh, pričom prvé kusy prídu v máji. O cenách sa zatiaľ nehovorí. Napriek početným vylepšeniam však možno predpokladať, že sa Mercedes-Benz bude snažiť držať aktuálnej finančnej úrovne. Na našom trhu je základná cena 19 990 eur. Okrem hatchbacku pritom môžeme časom očakávať aj príchod odvodeného sedanu, čo naznačil už vlaňajší koncept. Jeho pripravované uvedenie do výroby teraz automobilka definitívne potvrdila.