Mercedes-EQ po dlhom čakaní motoristickej verejnosti odhaľuje vlajkovú loď s elektrickým pohonom, model EQS. Už pred debutom sme vedeli, že dostane dychvyrážaujúci koncept interiéru s obrazovkou Hyperscreen. Teraz už môžeme povedať, že to ani zďaleka nie je jediná vlastnosť tohto automobilu, z ktorej vám padne sánka. Stuttgart sa vytiahol.

Elektromobil musí byť predovšetkým efektívny a to v prípade EQS pomáha zaručovať aj neuveriteľná aerodynamika karosérie. Luxusná limuzína je vôbec najaerodynamickejším sériovým automobilom na svete, dosahuje totiž koeficient odporu vzduchu cd na úrovni 0,20. To je neuveriteľné číslo. Pozor, EQS ho však dosahuje na špecifických 19” AMG diskoch kolies a v režime Sport, v ktorom vzduchový podvozok minimalizuje svetlú výšku vozidla. Efektivitu bude zvyšovať aj rekuperácia s výkonom až na úrovni 290 kW.

Mercedes-EQ EQS 450+ I Technické údaje

motor: synchrónny s permanentným magnetom • hnaná náprava: zadná •  výkon: 245 kW/ 333 k • krútiaci moment: 568 Nm • max. rýchlosť: 210 km/h • zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,2 s • spotreba (WLTP): 15,7 - 20,4 kWh/100 km • kapacita akumulátora: 107,8 kWh • maximálny nabíjací výkon: 200 kW • oficiálny dojazd: 770 km • rozmery (d/š/v): 5216/ 1 926/ 1 512 mm • pohotovostná hmotnosť: 2 480 kg • objem batožinového priestoru: 610 - 1 770 l

Vozidlo dokáže samotná rekuperácia brzdiť zrýchlením 3 m/s². Samozrejmosťou je možnosť aktívneho inteligentného tempomatu, ktorý pri dávkovaní rekuperácie či využití plachtenia zvažuje množstvo premenných v okolí vrátane zakrivenia vozovky, resp. jej stúpania či klesania. Rekuperácia dokáže vozidlo úplne zastaviť, s trochou cviku sa teda bude dať ovládať jedným pedálom.

Mercedes-EQ v oficiálnej tlačovej správe ohlasuje, že EQS má ponúknuť dojazd až na úrovni 770 km (EQS 450+), vrcholná hodnota výkonu sa pohybuje na úrovni 385 kW (524 k). Uvedené zatiaľ boli dve motorizácie - EQS 450+ a EQS 580 4Matic. Do budúcnosti sa pritom vraj ráta s nasadením verzie ladenej na 560 kW (762 k). Je zaujímavé, že aj variant s pohonom oboch náprav, rovnako ako typ s pohonom zadnej nápravy, využíva synchrónne elektromotory. Energiu má vozidlo čerpať z akumulátora s využiteľnou kapacitou na úrovni 107,8 kWh. Stuttgart hovorí, že ide o akumulátor novej generácie s podstatne vyššou energetickou hustotou.

Mercedes-EQ EQS 580 4Matic I Technické údaje

motor: dva synchrónne s permanentným magnetom  • hnaná náprava: predná aj zadná • výkon: 385 kW/ 524 k • krútiaci moment: 855 Nm • max. rýchlosť: 210 km/h • zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,3 s • spotreba (WLTP): 17,4 - 21,8 kWh/100 km • kapacita akumulátora: 107,8 kWh • maximálny nabíjací výkon: 200 kW • dojazd vypočítaný z udávanej spotreby a kapacity batérie: 494 - 620 km • rozmery (d/š/v): 5216/ 1 926/ 1 512 mm  • pohotovostná hmotnosť: 2 585 kg • objem batožinového priestoru: 610 - 1 770 l

K vysokej efektivite má prispievať aj efektívne chladenie batérie, ktorej odpadové teplo potom vďaka tepelnému výmenníku slúži na ohrievanie kabíny. Mercedes uvádza, že pri teplotách nad 5 °C zvyčajne stačí na udržanie tepla v interiéri iba rekuperované teplo, pri nižších teplotách už musí do hry vstúpiť aj elektrické vykurovanie zabezpečované vysokonapäťovým teplovzdušným PTC ohrievačom. Akumulátor však nie je len chladený, ale disponuje aj vyhrievaním, ktoré ho má ochrániť pri teplotách pod -25 °C, poprípade zahriať pre potreby rýchleho nabíjania pri teplotách pod 10 °C.

Mercedes-EQ EQS.
Zdroj: Mercedes-EQ

Akumulátor modelu EQS budete môcť nabíjať výkonom až na úrovni 200 kW, čo je špičkový údaj. Vlajková loď už pritom bude vedieť elektrickú energiu nielen prijímať, ale aj odovzdávať. Za ideálnych podmienok by malo byť možné prostredníctvom výkonnej nabíjačky v priebehu 15 minút zvýšiť dojazd batérie o 300 kilometrov. Vozidlo pracuje s napätím 400V.

Mercedes-EQ EQS.
Zdroj: Mercedes-EQ

Z hľadiska tlmenia a pruženia je pre EQS základom adaptívny vzduchový podvozok Airmatic, ktorý vozidlo pri rýchlosti nad 120 km/h spúšťa o 10 mm bližšie k zemi, aby efektívne znižoval odpor vzduchu. Pri stošesťdesiatke príde k ďalšiemu centimetrovému spusteniu. Vozidlo má, aj kvôli majestátnym rozmerom, už v základe natáčaciu zadnú nápravu, no štandardná manévruje s kolesami “iba” na úrovni 4,5 °. Za príplatok to však môže byť aj 10 °, teda nová generácia riadenej zadnej nápravy, ktorú poznáme napríklad z nedávno uvedenej triedy S.

Mercedes-EQ EQS I Zaujímavé drobnosti
  • Strechu “Factory 56”, teda továrne, v ktorej vzniká EQS, pokrýva 12 000 fotovoltických modulov, ktoré pokrývajú približne tretinu energetickej potreby fabriky. Cieľom je kompletná uhlíková neutralita.
  • Súčasťou príplatkovej výbavy budú elektronicky ovládané dvere a to aj zadné.
  • EQS a jeho okolie v závislosti od výbavy monitoruje až 350 senzorov.
  • Syntetický zvuk tvorený EQS zohľadňuje 12 parametrov vrátane polohy plynového pedála, rýchlosti či rekuperácie.
  • Výsostne pre EQS bola stvorená vôňa No.6 Mood Linen, ktorú cítiť v jeho kabíne.
  • Špeciálny HEPA filter dokáže zo vzduchu prúdiaceho k pasažierom odstrániť 99,65 % častíc.
  • Elitný audiosystém od firmy Burmester je zložený z 15 reproduktorov, ktoré dosahujú súhrnný výkon 710 kW.
  • Užitočné zaťaženie automobilu sa pohybuje od 465 kg do 550 kg.

Samozrejmosťou je prítomnosť najlepších technologických pomocníkov, ktoré v súčasnosti Mercedes-Benz ponúka a to vrátane digitálnych svetiel či aktívneho prediktívneho tempomatu. Interiéru vozidla, i jeho exteriéru, sme sa venovali už v minulosti.