Mercedes-Benz uvádza svoj model EQA, elektrický crossover, ktorý bude aktuálne zastávať pozíciu základného (a najlacnejšieho) modelu rodiny EQ. Rečou čísel hovoríme o aute, ktoré bude v Nemecku začínať na cene 47 540 eur, ktoré ponúkne asynchrónny elektromotor s výkonom 140 kW (190 k), krútiaci moment 375 Nm, spotrebu okolo 17,7 kWh/100 km (WLTP) a dojazd na úrovni 426 km (WLTP), ktorý vyplynie z akumulátora s čistou kapacitou 66,5 kWh. Šprint na stovku stuttgartská novinka zvládne v priebehu 8,9 sekundy a vyvinie maximálnu rýchlosť 160 km/h. Aspoň to sú oficiálne parametre verzie EQA 250, ktorá ako prvá vstúpi na európske trhy. Časom by sme sa mali dočkať verzie, ktorá v cykle WLPT dokáže na jedno nabitie prejsť viac než 500 kilometrov.

Mercedes-Benz EQA.
Zdroj: Mercedes-Benz

Nie je žiadne tajomstvo, že EQA je do veľkej miery spriaznené s modelom GLA, ktorý sa spolieha na spaľovacie, resp. hybridné pohonné jednotky. Nejde však o úplne totožné autá. Rázvor na úrovni 2 729 mm síce majú zhodný, no s dĺžkou 4 463 mm EQA prerastá typ GLA o 53 mm. Tie naberá najmä na zadnom previse, ktorý je citeľne dlhší. Nevýhodou elektromobilu bude napriek väčším rozmerom v porovnaní s GLA menší objem batožinového priestoru - elektrický crossover disponuje objemom 340 litrov. To je takmer o sto litrov menej než ponúka spaľovací model a o 45 menej v porovnaní s plug-in hybridom.

Svoj priestor v zadných partiách Mercedesu-Benz EQA zaberá výkonná palubná nabíjačka, ktorá podľa oficiálnych údajov zvládne batériu v prípade potreby dobiť z 10 na 80 % v priebehu 30 minút. Dosahuje totiž špičkový nabíjací výkon na úrovni 100 kW. V ďalších verziách elektromobilu bude dostupný aj pohon 4Matic, o ktorý sa postará synchrónny motor zabudovaný do zadnej nápravy. Je zaujímavé, že štvorkolka by sa mala spoliehať prioritne práve naň a predok sa v jej prípade bude podľa potreby len pripájať. Je to však pomerne logické, pretože synchrónny motor je efektívnejší a asynchrónny zasa odolnejší - bude lepšie zvládať náhle naskočenie a prácu pod zaťažením.

Mercedes-Benz EQA.
Zdroj: Mercedes-Benz

Štandardom je pri EQA pohon predných kolies. Predná náprava typu McPherson  a štvorprvkové zavesenie kolies zadnej osi by sa podľa Mercedesu mali postarať o komfortné jazdné vlastnosti vozidla. Dostupné pritom bude aj v konfigurácii s adaptívnymi tlmičmi. Nemecká novinka je technologicky nabité auto a verzia EQA si so sebou neustále vozí lithium-iónový akumulátor poskladaný z dvoch stoviek článkov. To sa musí nevyhnutne prejaviť aj na jeho hmotnosti - relatívne kompaktný crossover dosahuje pohotovostnú hmotnosť 2040 kg.

Napriek nezanedbateľnej hmotnosti Mercedes-Benz deklaruje, že EQA 250 bude jazdiť s kombinovanou spotrebou na úrovni 17,7 kWh, čo značí vysokú efektivitu automobilu. V realite by ju mal dosahovať aj vďaka nízkemu odporu vzduchu na úrovni Cd = 0,28, k čomu prispieva aj plavný dizajn automobilu. EQA vyznáva predovšetkým plynulé línie, zbytočne neexperimentuje a uplatňuje recept načrtnutý inými členmi rodiny EQ. Má jednoliatu čelnú masku a prepojené koncové svetlá. Tieto dva prvky ho jednoznačne odlišujú od bežného GLA, s ktorým zdieľa veľmi podobné proporcie.

Mercedes-Benz EQA.
Zdroj: Mercedes-Benz

 V interiéri EQA sa dbalo predovšetkým na maximálnu možnú elimináciu vibrácií a zvukových ruchov, tie totiž v prípade štandardne tichého elektrického vozidla vedia posádku poriadne otravovať. Mercedes hovorí, že sa tu uplatňujú viaceré inovatívne prístupy k odhlučneniu a tlmeniu nežiadaných zvukov. Už v základe vozidlo ponúkne aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu či aktívny brzdový asistent, ktorý je po rozoznaní prekážky schopný autonómne zastaviť vozidlo. EQA však samozrejme k dispozícii má plnú bezpečnostnú výzbroj Mercedesu vrátane pokrokového adaptívneho tempomatu, za rozšírený bezpečnostný balíček sa však bude priplácať. Kabína je inak prakticky totožná s modelom GLA, ponúka ale vyššiu úroveň výbavy či napríklad špecifické možnosti zobrazenia dvoch veľkých obrazoviek.

Mercedes-Benz EQA.
Zdroj: Mercedes-Benz

Napriek príbuznosti s kabínou GLA nemôže byť EQA z hľadiska interiéru úplne totožné, odlišuje sa najmä smart funkciami ako je automatická analýza jazdného štýlu a neustále vyhodnocovanie aktuálnej trasy a jej prispôsobovanie na základe výsledkov analýzy jazdného štýlu, dopravných informácií, ale ja počasia a iných faktorov. Mercedes-Benz sa jednoducho snaží o to, aby cestovanie s e-autom bolo čo najpohodlnejšie. V tomto prípade okrem toho bude aj cenovo dostupnejšie. V európskych dílerstvách trojcípej hviezdy by sa novinka mala začať objavovať počas jari tohto roka.