Dizajn nového vozidla Mercedes-Benz Citan, ktorý je sesterským automobilom modelu Renault Kangoo, sa vyznačuje pomerne uhľadeným a elegantným dizajnom. Vidieť, že inšpiráciu, najmä v oblasti prednej časti, čerpal z triedy B. Kabína kombinuje niekoľko aktuálnych a niekoľko starších prvkov známych zo stuttgartských automobilov. Za všetky možno spomenúť napríklad multifunkčný volant s dotykovými plochami, ktorým sa bude dať ovládať palubný počítač umiestnený v strede analógovej prístrojovky, ale aj centrálny displej infotainmentu MBUX.

Mercedes-Benz Citan Tourer.
Zdroj: Mercedes-Benz

 Citan kombinuje kompaktné vonkajšie rozmery (dĺžka: 4 498 mm) s bohatým vnútorným priestorom. Vďaka množstvu rôznych verzií a praktickým detailom výbavy umožňuje veľa rôznych druhov využitia a komfortné nakladanie. Citan bude na trh uvedený ako skriňové vozidlo a ako Tourer. Neskôr prídu ďalšie varianty s dlhým rázvorom a takisto verzia Mixto. Ale aj vo variante s krátkym rázvorom (2 716 mm) ponúka Citan oveľa viac priestoru ako jeho predchodca - napríklad v prípade skriňového vozidla je dĺžka ložného priestoru 3,05 metra (s variabilnou deliacou stenou).

Mercedes-Benz Citan Tourer.
Zdroj: Mercedes-Benz

Posuvné dvere sú praktickým prvkom, a to najmä pri parkovaní v stiesnených podmienkach. Nový Citan je k dispozícii s až dvomi posuvnými dvermi. Na oboch stranách vozidla tak ponúkajú široký otvor s rozmerom 615 milimetrov. Výška nakladacieho otvoru ložného priestoru je 1 059 milimetrov. Aj vzadu je ložný priestor ľahko prístupný: hrana priestoru pre náklad nového skriňového vozidla sa nachádza vo výške 59 cm. Navyše možno dve časti zadných dverí zaaretovať pod uhlom 90 stupňov a dokonca ich možno otvoriť až o 180 stupňov. Dvere sú asymetrické, pričom ľavé dvere sú širšie a musia sa otvárať ako prvé. Skriňové vozidlo možno objednať doplnkovo aj s vyhrievanými oknami na zadných dverách a stieračom. Na vyžiadanie sú k dispozícii aj zadné výklopné dvere takisto vybavené týmito dvomi prvkami výbavy.

Tourer je už sériovo dodávaný so zadnými výklopnými dverami so zadným oknom. Alternatívne je takisto dostupný s delenými zadnými dverami. Zadnú lavicu na sedenie možno sklopiť v pomere 1/3 k 2/3. Množstvo úložných priestorov a priečinkov uľahčuje každodenné používanie vozidla Citan.

Mercedes-Benz Citan Tourer.
Zdroj: Mercedes-Benz

Okrem pevnej deliacej steny (k dispozícii s oknom alebo bez okna) medzi kabínou vodiča a ložným priestorom je skriňové vozidlo Citan k dispozícii aj s jej sklopným variantom. Tento prvok výbavy sa osvedčil už pri predchádzajúcej generácii a odvtedy bol ďalej optimalizovaný. Ak treba prepraviť dlhé predmety, je možné túto mriežku na strane spolujazdca otočiť o 90 stupňov, potom ju zložiť smerom k sedadlu vodiča a zaistiť. Sedadlo spolujazdca možno sklopiť a tak vytvoriť rovný povrch. Mriežka na ochranu nákladu je vyrobená z ocele a slúži na ochranu vodiča a spolujazdca pred nákladom.

Skriňové vozidlo a Tourer budú k dispozícii v líniách výbavy Base a Pro. S líniou Base dostane zákazník funkčný základný variant so všetkou nevyhnutnou základnou výbavou. Línia Pro kombinuje reprezentatívny dizajn s ďalšími funkciami.

Mercedes-Benz Citan Tourer.
Zdroj: Mercedes-Benz

Pri uvádzaní na trh budú ponuku motorov nového vozidla Citan predstavovať tri dieselové a dva benzínové modely. Spoločnými prednosťami všetkých týchto motorov sú dobré jazdné vlastnosti aj v nízkych otáčkach a nízke hodnoty spotreby. Na ešte lepšie zrýchlenie, napríklad pri predchádzaní, je súčasťou 85-kilowattovej verzie dieselového motora, ktorá je k dispozícii pre skriňové vozidlo, funkcia zvýšenia výkonu/krútiaceho momentu. Krátkodobo možno využiť výkon až 89 kW a krútiaci moment 295 Nm.

Pohonné jednotky spĺňajú emisnú triedu Euro 6d. Všetky motory sú vybavené funkciou ECO štart – stop. Okrem šesťstupňovej prevodovky s manuálnym radením sú najvýkonnejšie dieselové a benzínové modely k dispozícii aj so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT.

Mercedes-Benz Citan.
Zdroj: Mercedes-Benz

Predné kolesá sú zavesené na náprave McPherson so spodnými priečnymi ramenami. Vzadu je použitá priestorovo úsporná torzná náprava s vlečenými ramenami. Pozdĺžne ramená zabezpečujú dodatočné vedenie kolies, zatiaľ čo pružiny a tlmiče pracujú samostatne. V rámci komplexného testovania vozidiel boli pružiny, tlmiče a stabilizátory vozidla Citan navzájom nastavené priamo Mercedesom. Tourer je vybavený pružinami s tuhosťou špecifickou pre Mercedes-Benz a tlmičmi s primerane nastavenou silou tlmenia na prednej a zadnej náprave. Vďaka tomu sa DNA značky Mercedes-Benz odráža dokonca aj v jazdných vlastnostiach vozidla Citan. Vystužené stabilizátory na prednej náprave vozidla Citan Tourer znižujú jeho priečne nakláňanie v zákrutách.

Nová verzia eCitan bude uvedený už v druhej polovici roka 2022. Tento elektrický modelový variant rozšíri portfólio elektricky poháňaných úžitkových vozidiel a pridá sa k modelom eVito a eSprinter. Očakáva sa, že jeho dojazd bude približne 285 kilometrov podľa skúšobného postupu WLTP . Vďaka tomu zodpovedá potrebám komerčných používateľov, ktorí často používajú toto vozidlo na kuriérske a doručovacie služby v rámci centier miest. Na rýchlonabíjacích staniciach sa predpokladá nabitie batérie z 10 na 80 percent za 40 minút. Veľkou výhodou, pokiaľ ide o rozmery ložného priestoru, užitočné zaťaženie a dostupnosť vybavenia, je to, že zákazníci nemusia robiť v porovnaní s vozidlom vybaveným konvenčným motorom žiadne ústupky. Pre eCitan bude k dispozícii aj ťažné zariadenie.

Mercedes-Benz eCitan.
Zdroj: Mercedes-Benz

Robustná konštrukcia karosérie s deformačnými zónami pohlcujúcimi energiu prispieva k vysokej úrovni bezpečnosti, rovnako ako až sedem sériových airbagov a rozsiahly sortiment moderných asistenčných jazdných systémov. Tie všetky dokážu vodiča podporiť a odbremeniť v množstve situácií. Jazdné asistenčné a parkovacie systémy, podporované radarovými a ultrazvukovými snímačmi, ako aj kamerami, sledujú premávku a okolie a v prípade potreby môžu spúšťať výstrahy alebo pomáhať vodičovi priamym zásahom. Tak ako v nových generáciách vozidiel Mercedes-Benz Trieda C a Trieda S, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu využíva namiesto brzdenia zásahy do riadenia, vďaka čomu je obzvlášť komfortný.

Okrem zo zákona povinných systémov ABS a ESP sú nové modely Citan sériovo vybavené taktiež asistentom rozjazdu na stúpaní, asistentom jazdy pri bočnom vetre, asistentom sledovania pozornosti a systémom núdzového volania Mercedes-Benz. Asistenčné systémy v modeli Citan Tourer sú dokonca rozsiahlejšie: v tomto modeli je súčasťou sériovej výbavy aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla, asistent sledovania povolenej rýchlosti s rozpoznávaním dopravného značenia, všetky s cieľom poskytnúť vodičovi dodatočnú podporu.

Na želanie je k dispozícii mnoho ďalších asistenčných systémov vrátane aktívneho asistenta udržiavania odstupu Distronic, ktorý dokáže automaticky prevziať kontrolu nad vozidlom v zápchach, ako aj aktívneho asistenta riadenia, ktorý pomáha vodičovi udržiavať Citan v strede jazdného pruhu. Citan je taktiež priekopníkom v oblasti záchytných systémov: Citan Tourer je napríklad sériovo vybavený stredovým airbagom, ktorý sa v prípade silného bočného nárazu môže nafúknuť medzi sedadlom vodiča a sedadlom spolujazdca. Cestujúcich vo vozidle chráni dohromady sedem airbagov. Skriňové vozidlo je sériovo vybavené šiestimi airbagmi.

Presne ako jeho veľký brat Sprinter a modely osobných motorových vozidiel od značky Mercedes-Benz, nový Citan možno vybaviť intuitívne ovládateľným systémom infotainmentu MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) so schopnosťou učiť sa. Na vyžiadanie sú pre Citan k dispozícii rôzne verzie MBUX. K jeho silným stránkam patrí intuitívne ovládanie pomocou sedempalcového dotykového displeja, tlačidlá dotykového ovládania na volante alebo hlasový asistent „Hey Mercedes“. Ďalšími výhodami sú integrácia chytrého telefónu cez Apple Car Play a Android Auto, systém pre hlasitý hovor cez Bluetooth a digitálne rádio (DAB a DAB+).

Mercedes-Benz Citan.
Zdroj: Mercedes-Benz

S Mercedes me sa MBUX stáva ešte inteligentnejším a používateľsky prístupnejším. Napríklad „Hey Mercedes“ funguje s prirodzene hovorenou rečou, preto sa používatelia už nemusia učiť špecifické pokyny. Iné funkcie Mercedes me connect obsahujú služby poskytované na diaľku ako zistenie statusu vozidla na diaľku. Vďaka tomu si zákazníci môžu kedykoľvek pohodlne skontrolovať najdôležitejšie informácie o svojich vozidlách napríklad z domu alebo z kancelárie. Rovnako užitočné: vďaka navigácii s aktuálnymi informáciami o premávke a Komunikáciou automobilu s okolím, sú zákazníci vždy na cestách s najnovšími dátami v reálnom čase. To znamená, že sa môžu efektívne vyhýbať dopravným zápcham a tým šetriť čas.

Nový kompaktný transportér Citan možno objednať od polovice septembra 2021 s predpokladanou uvádzacou cenou nižšou ako 23 800 eur s DPH. Očakáva sa, že cenníková cena bez DPH základného modelu bude začínať na sume nižšej ako 20 000 eur.