Mercedes-Benz má dnes už poriadne širokú paletu SUV, jedným z najdôležitejších modelov však stále zostáva SUV GLE, ktoré v septembri roka 2018 dostalo novú generáciu. Niekoľko mesiacov po premiére sme mali možnosť spoznať aj GLE 53, ktoré vzišlo z dielne AMG. Jeho šesťvalec produkuje 320 kW (435 k) a 520 Nm. Pomocný elektromotor ešte v prípade potreby navyše dokáže krátkodobo prihodiť ďalších 250 Nm a 16,4 kW (22,3 k).
Dnes už s istotou vieme, že Affalterbach pracoval na ešte dynamickejšej podobe GLE-čka. Novinka nesie označenie Mercedes-AMG GLE 63 4Matic+ a dostupná je aj vo vyhotovení “S”. Tradíciu silných SUV Mercedes-Benz založil ešte v roku 1999, kedy slávne ML 55 využívalo vidlicový osemvalec ladený na 255 kW (347 k).
Moderné high-end GLE sa, podobne ako dávny predchodca, spolieha taktiež na agregát koncepcie V8. Ide o 4,0-litrový biturbo zážihový agregát, ktorý v základnej verzii produkuje 420 kW (571 k) a 750 Nm. Špičkové SUV trojcípej hviezdy sa však s osemvalcom pozrie aj za magickú hranicu 600 koní, vo vyhotovení GLE 63 S na všetky štyri kolesá posiela až 450 kW (612 k) a 850 Nm a krátkodobo mu, podobne ako slabšiemu osemvalcu, vie pomôcť elektromotor známy z verzie GLE 53, ktorý disponuje parametrami 16,4 kW (22,3 k) a 250 Nm.
Samozrejmosťou tu je progresívny pohon všetkých kolies 4Matic+, ktorý je vyšľachtený pre športovú jazdu. Masívny výkon na ne bude prenášať responzívna 9-stupňová samočinná dvojspojková prevodovka. Aj vďaka nej je S-kové vyhotovenie schopné na stovku akcelerovať v priebehu 3,8 sekundy, bežnému táto disciplína zaberie dve desatiny sekundy navyše. Jazdné vlastnosti tu majú vylepšovať napríklad aktívne stabilizátory, samosvorný diferenciál na zadnej náprave, progresívne riadenie nazvané AMG Dynamics či vysokovýkonná AMG brzdová súprava.
Mercedes-AMG GLE 63 S dosiahne maximálnu rýchlosť 280 km/h, základné AMG 63 ponúka “iba” štandardných 250 km/h. Temperament mohutného GLE budú krotiť šeťpiestikové strmene zvierajúce disky s rozmerom 400 x 38 mm vpredu a jednopiestikové strmene brzdiace o disk s parametrami 370 x 32 m. V prípade bŕzd bude S-kový variant odlišovať iba sfarbenie strmeňov, ktoré tu budú červené. O kontakt medzi vozovkou a vozidlom sa budú starať pneumatiky natiahnuté na 20- až 22-palcových ráfikoch. Podvozok tu je pneumatický, čo sľubuje veľkú univerzálnosť športového SUV.
Všestranné vlastnosti GLE rozšíria aj dva nové jazdné režimy. Okrem očakávaných a známych módov “Comfort”, “Individual”, “Sport”, “Sport+” a “Race” sa tu dočkáme aj prítomnosti režimu “Trail”, ktorý bude určený na použitie na mäkkom a šmykľavom povrchu. Auto sa v ňom zvýši o 55 mm, zmení sa správanie trakčnej kontroly. Toto nastavenie sa automaticky deaktivuje pri prekročení rýchlosti 70 km/h. Obdobne funguje aj režim “Sand”, ten však slúži najmä na umožnenie zábavnej jazdy po sypkých nespevnených povrchoch.
Pozrite si športové SUV do detailu vo veľkej galériiExteriér AMG je podľa očakávaní špecifický, má čelnú masku s vertikálnymi prvkami a predný nárazník s obrovskými prieduchmi. Nárazník je zároveň potiahnutý nižšie, čo znižuje prejazdový uhol GLE 63, no zlepšuje jeho aerodynamiku. Zadná časť má aj naďalej jednoduchý dizajn, šťavu jej dodávajú predovšetkým štyri integrované výfukové koncovky so zabudovaným difúzorom.
Zaujímavým balíkom bude paket AMG Night, ktorý prinesie tmavšie okná s lepšou tepelnou izoláciou a čierno lakované prvky karosérie, napríklad predný splitter, detaily v bočných lištách, kryty spätných zrkadiel, rámy okien či výfukové koncovky.
Interiér vrcholného GLE sa líši predovšetkým v detailoch, sedadlá sú tu už v štandarde potiahnuté kožou Nappa a nesú emblémy firmy z Affalterbachu. Nájdete tu napríklad aj najnovší AMG volant s otočnými meničmi jazdných režimov. Špecifický je aj ovládač na centrálnej konzole, ktorým si regulujete citlivosť systému ESP na troch rôznych úrovniach.
Vodič si na centrálnom paneli upravuje napríklad aj zvuk výfukov či svetlú výšku vozidla. Unikátnym prvkom pre AMG je napríklad aj superšportový režim infotainmentu MBUX. Pokiaľ však ide o luxus spojený s logom AMG, Stuttgart má pre solventných záujemcov ešte luxusnejšiu novinku, ktorá zatieni aj GLE.
Aj špičkové GLS už má elitný AMG variant
Limuzíny majú svoju triedu S, SUV zasa GLS. Vlajková športovo-úžitková loď trojcípej hviezdy pod taktovkou dua Mercedes-AMG taktiež dostáva 4,0-litrový prepĺňaný vidlicový osemvalec s integrovaným EQ Boost elektromotorom.
V prípade GLS 63 4Matic+ pohonná jednotka rovno produkuje 450 kW (612 k) + 16,4 kW (22,3 k) a 250 Nm od elektrického pomocníka. Výrazne mohutnejší zástupca rodiny SUV vďaka výkonnostnej rezerve na stovku šprintuje v priebehu 4,2 s a dosiahne tempo 250 km/h.
Automobil využíva rovnakú deväťstupňovú dvojspojkovú prevodovku a plne variabilný pohon všetkých kolies, ktorý je schopný prenášať silu výhradne len na zadnú nápravu, ale vie ju aj rozdeliť v pomere 50:50 medzi predné a zadné kolesá. Z pohľadu dynamiky ponúkne GLS všetko prakticky zhodné s vrcholným GLE 63 S, vrátane podvozku, jazdných režimov či brzdového systému. Podobné riešenia sa uplatňujú aj na vonkajšom dizajne či prevedení kabíny.
V interiéri však GLS prirodzene ponúkne ešte väčší priestor než GLE, dostatok miesta tu nájde až sedem pasažierov. Zaujímavosťou je, že napríklad aj tretí rad sedadiel disponuje možnosťou vyhrievania. AMG ponúkne všetok komfort bežných verzií, okrem iného napríklad pokročilú klimatizáciu, balík Energizing Plus či najvyššiu úroveň 3D audiosystému Burmester.