ikona

Novinky McLaren Speedtail vstupuje do klubu 400+

Foto: McLaren

29.10. 2018 13:33 Hybridný hyperšport má karosériu podriadenú aerodynamike s množstvom zaujímavých detailov, trojmiestny interiér a pohon s výkonom 1 050 koní.

Takmer dvojročná marketingová kampaň značky McLaren sa dočkala svojho konca. Britský výrobca predstavil vozidlo, ktoré v mnohých detailoch nadväzuje na legendárny typ F1. Prvýkrát o ňom hovoril ešte predvlani v novembri. Najprv sme novinku spadajúcu do rodiny Ultimate Series poznali pod kódom BP23, následne prišlo označenie Hyper-GT a nakoniec finálne meno Speedtail.

McLaren predstavil svoje historicky najrýchlejšie cestné auto
McLaren predstavil svoje historicky najrýchlejšie cestné auto
Zdroj: McLaren

Oficiálna premiéra ukázala, že hyperšport bol pokrstený vhodne. Rýchlosť z neho sála všetkými smermi. A veľkosťou svojou chvosta vyniká, napríklad model P1 prerastá o celých 549 milimetrov. S dĺžkou 5 137 mm je na úrovni luxusných limuzín. Môže za to natiahnutý zadok, jeden z prvkov podriadených prúdeniu vzduchu. Aerodynamika mala pri tvorbe dizajnu hlavné slovo.

Prioritou bolo obtekanie vzduchu

Anglické kupé má siluetu snažiacu sa čo najviac priblížiť vodnej kvapke a viaceré zaujímavé riešenia. Nevšedné sú najmä z dverí vysúvateľné kamery namiesto vonkajších spätných zrkadiel a 20-palcové predné kolesá disponujúce pevnými tvarovo optimalizovanými krytmi. Napriek ich prítomnosti by karbónovo-keramické brzdy nemali mať problém s chladením. Skryté ráfiky majú desaťlúčový turbínový dizajn, rovnaký ako na zadnej osi disponujúcej obutím s priemerom 21 palcov.

Aerodynamiku kupé zlepšuje aj niekoľko výstredných prvkov
Aerodynamiku kupé zlepšuje aj niekoľko výstredných prvkov
Zdroj: McLaren

Najväčšiu rolu v nerušenom obtekaní vzduchu majú plynulé línie karosérie bez veľkých bočných otvorov, s čím pôvodne prišiel model 720S. Motor uložený uprostred dýcha cez strešný vstup vzduchu. Takýchto prvkov nie je na tele vozidla veľa, dokonca ani v prednej časti nenájdeme nejaké veľké chladiace kanály. Dizajn možno označiť za minimalistický.

Hyperšport má tenké diódové svetlomety, obdobným štýlom je vyriešené osvetlenie natiahnutých zadných partií pripomínajúcich štýlom model Senna. Zadok zaujme netradičným sklonom. Obsahuje mohutný difúzor, ktorého súčasťou sú výfukové koncovky. Vzadu je na karosérii jeden netradičný detail. Ide o dve aktívne časti zadného spojlera, ktoré majú kľúčové umiestnenie a svojím ohýbaním sa smerom nahor zvyšujú prítlak na dané koleso. Spomínal tu niekto Pagani Huayra?

Riešenie zadného spojleru pripomína superšport od Pagani
Riešenie zadného spojleru pripomína superšport od Pagani
Zdroj: McLaren

Talianskeho dvanásťvalcového exota systém použitý modelom Speedtail pripomína, je tu však jeden zásadný rozdiel. V prípade anglickej novinky nie sú krídelká viditeľne oddelené od tela karosérie. Ako je to možné? Automobilka to neprezradila, hovorí akurát o flexibilných uhlíkových vláknach. Postačí to na zachovanie dlhodobej celistvosti laku v miestach ohybu? To ukáže až čas.

Moderné materiály a vodič uprostred

Pagani pripomína tento McLaren aj konštrukciou spájajúcou uhlíkové vlákna s tenkými vrstvami titánu. Kým južanská firma nazvala takýto mix umelým slovíčkom carbotanium, ostrovania ho pokrstili slovným spojením Titanium Deposition Carbon Fibre. Aj vďaka nemu dosahuje pohotovostná hmotnosť kupé iba 1 430 kilogramov. Svojou troškou prispel tiež špeciálny karbón vytvorený technológiou TPT (Thin-Ply Technology), čo znamená skladanie extrémne tenkých vrstiev s hrúbkou iba 30 mikrónov. Je z neho vyrobených viacero interiérových dielcov. A taktiež základ predného loga automobilky, ktorý okrem toho obsahuje 18-karátové biele zlato.

Trojmiestna kabína britskej novinky je z veľkej časti presklená
Trojmiestna kabína britskej novinky je z veľkej časti presklená
Zdroj: McLaren

Speedtail disponuje výklopnými dverami miešajúcimi prvky modelov 720S a Senna, novinkou je plne elektrické ovládanie. Za mohutnými krídlami sa skrýva netradičný kokpit. Vodič sedí uprostred a po stranách má spolujazdcov posunutých o kus dozadu. Zdroj inšpirácie asi predstavovať netreba. Bola ním ikona menom McLaren F1, čo spoločnosť z anglického Wokingu už dávno priznala. Základná koncepcia kabíny je identická, no rozdiel 25 rokov nemožno skryť.

Luxusne vyhotovený interiér zložený najmä z množstvo koža a kovových dielcov obsahuje dovedna päť displejov, z toho dva vystupujú spoza palubnej dosky a nahrádzajú spätné zrkadlá. Pred vodičom sa nachádzajú tri obrazovky s rôznym určením. Jedna patrí prístrojovému panelu, dve dotykové po bokoch slúžia na ovládanie klimatizácie, multimédií či navigácie.

Netradičné usporiadanie kokpitu jasne odkazuje na model F1
Netradičné usporiadanie kokpitu jasne odkazuje na model F1
Zdroj: McLaren

Viaceré tlačidlá sa nachádzajú na strope. Keďže stredový tunel nemá v trojmiestnom kokpite miesto, hore sa museli presťahovať voliče jazdných režimov, ovládače elektrických dverí a okien, ale tiež štartovacie tlačidlo. Symetricky s ním je v stropnom module gombík Velocity.

V akcelerácii prekoná aj Bugatti Chiron

Za označením znamenajúcim v preklade rýchlosť nájde vodič mód, ktorý prispôsobuje pohon i ďalšie detaily na dosahovanie vysokého tempa. Speedtail teda spája s legendárnym modelom F1 viac než len exotické usporiadanie konceptu. Už vopred bolo viac-menej jasné, že bývalý rekord z 90. rokov uvedením novinky padne. Kupé nakoniec dosiahne najviac 403 km/h. Na svetové prvenstvo to nie je, ale vďaka číslu vstupuje McLaren do stále veľmi malého klubu 400+.

Speedtail maximálnou rýchlosťou prekračuje štyristovku
Speedtail maximálnou rýchlosťou prekračuje štyristovku
Zdroj: McLaren

Svoje maximum dosahuje práve v rýchlostnom režime, ktorý zníži svetlú výšku o 35 milimetrov, schová exteriérové kamery a upraví pozíciu aktívnych častí zadného spojlera. Zároveň ovplyvňuje fungovanie modernej techniky. Najvyššiu rýchlosť naháňali konštruktéri nielen uhladeným tvarom a nízkou hmotnosťou, ale tiež výkonným hybridným pohonom.

Podrobnosti o technickej stránke zatiaľ Angličania nezverejnili, nie je však prevzatá z hyperšportu P1. Ide o výsledok nového vývoja. Takmer s istotou však môžeme povedať, že pod perforovaným krytom sa nachádza dvakrát prepĺňaný štvorlitrový osemvalec. Systém produkuje najviac 772 kW (1 050 k). Vďaka tomu dokáže vozidlo odpáliť šprint na 300 km/h v čase 12,8 sekundy a poraziť dokonca aj takmer o polovicu silnejšie Bugatti Chiron. Za takýto výsledok musíme pred inžiniermi sňať klobúk.

Uprostred hyperšportu pravdepodobne pracuje osemvalec
Uprostred hyperšportu pravdepodobne pracuje osemvalec
Zdroj: McLaren

Posledným bodom spájajúcim modely McLaren F1 a Speedtail je výrobná séria. Britská automobilka totiž plánuje z novinky vytvoriť presne 106 exemplárov, pričom rovnaký počet vznikol z ikonického predchodcu dve dekády dozadu. Do predaja sa však žiadne kusy nedostanú. Už  dávno bolo známe, že svojich budúcich majiteľov si všetky našli vopred. Od zákazníkov si Woking pýta poriadnu sumu. Cena bola stanovená na 1,75 milióna libier (1,97 milióna eur), pričom ide o číslo bez dane. Absolútne individuálny prístup a široké možnosti prispôsobenia vkusu sú pri takejto čiastke samozrejmosť.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia