ikona

Novinky McLaren F1 dostane analógového nástupcu

Foto: Gordon Murray Automotive

7.6. 10:30 Gordon Murray plánuje postaviť 100 kusov kupé s trojmiestnym kokpitom, atmosférickým motorom V12 a manuálnou prevodovkou. Vozidlo okrem toho využije aj ventilátor prisávajúci ho k asfaltu.

Asi najväčšou ikonou superšportov 90. rokov je McLaren F1. Môže za to nielen jeho vtedajší rýchlostný titul, ale aj netradičná konfigurácia interiéru a výnimočný dizajn. Už dve dekády si fanúšikovia želajú jeho druhú generáciu. Plug-in hybrid P1 naň aspoň čiastočne nadviazal a gény legendy nesie aj vlani odhalený model Speedtail. No teraz je v príprave jeho priamy potomok.

Murray pracuje na čistokrvnom superšporte zo starej školy
Murray pracuje na čistokrvnom superšporte zo starej školy
Zdroj: Gordon Murray Automotive

Spomínaná dvojica modelov z Wokingu patrí do digitálnej éry, oba využívajú elektrifikovanú techniku a množstvo prvkov s pečaťou 21. storočia. O tri roky ale najslávnejší McLaren dostane analógového nástupcu. Pracuje na ňom známy konštruktér Gordon Murray, ktorý bol otcom originálu. Jeho pomyselnú druhú generáciu uvedie pod vlastnou značkou.

Svojej novinke dal autor označenie T.50 a viacero superlatívov, no tie sa netýkajú naháňania špičkových čísel v oblasti akcelerácie či maximálnej rýchlosti. Práve naopak. V tomto prípade nie sú takéto hodnoty vôbec dôležité, cieľom projektu je uviesť do dnešného sveta čistokrvný superšport postavený výhradne na potešenie. Vidieť to na avizovanej technike.

Novinka zdedila riešenia z ikonických diel tohto konštruktéra
Novinka zdedila riešenia z ikonických diel tohto konštruktéra
Zdroj: Gordon Murray Automotive

Murray hovorí o využití viacerých riešení z modelu McLaren F1, no spomína aj inšpiráciu monopostom Brabham BT46B. Výsledkom tohto spojenia bude nekompromisné kupé. Od svojho predka zdedí nielen viaceré dizajnové rysy, ale aj trojmiestny kokpit s vodičom uprostred a centrálne umiestnenú pohonnú jednotku. Na dnešnú dobu pôjde o starú školu.

T.50 bude poháňať 3,9-litrový benzínový dvanásťvalec s atmosférickým plnením, ktorý má pre Gordon Murray Automotive stavať renomovaná spoločnosť Cosworth. Motor by mal dosahovať maximálny výkon 478 kW (650 k) a krútiaci moment 450 Nm. Podľa hlavného konštruktéra však bude reálne číslo bližšie k siedmim stovkám, k čomu má prispieť dostatok vzduchu zo strešného nasávania. Na dnešnú dobu to nie je nič extra. Dané číslo však dostáva iný rozmer, keď sa spomenie hmotnosť iba 980 kilogramov rozložená na nápravy v dokonalom pomere 50:50.

Z papiera do reality sa má nový superšport dostať v roku 2022
Z papiera do reality sa má nový superšport dostať v roku 2022
Zdroj: Gordon Murray Automotive

Nabrúsený agregát sa bude vyznačovať netradične širokým rozsahom otáčkomera, obmedzovač zabrzdí jeho rozlet až pri 12 100 ot./min. a pôjde teda o poriadnu pílku. Motor má byť spriahnutý s ľahkou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Žiaden automat či dvojspojku nečakajte, rovnako ani systém 4x4. Pohon zabezpečia výhradne zadné kolesá.

Netradičným prvkom, ktorý celkom nekorešponduje so starosvetským charakterom, bude elektrický ventilátor s priemerom 400 mm. Ten prisaje vozidlo k asfaltu. Môže to pôsobiť ako sci-fi, no v skutočnosti Murray toto riešenie použil už v roku 1978 na spomínanom monoposte Brabham. Prelomovú technológiu však regule po jediných pretekoch zakázali. Britský konštruktér ju teraz oprášil a použije ju na 100 exemplároch modelu T.50 s avizovanou cenou na úrovni 2 milióny libier (2,26 milióna eur). Do predaja majú prísť niekedy v roku 2022.

Zdroj: Marek Pokrývka
Diskusia  ()

Video

Diskusia