Mazda e-TPV.

Novinky Mazda chystá debut prvého sériového elektromobilu: Spoznáme ho už o pár týždňov

Foto: Mazda

18.9. 14:00 Vozidlo má debutovať na tohtoročnom autosalóne v Tokiu. Pravdepodobne bude mať podobné parametre i formu ako prototyp e-TPV, ktorý vznikol na základe modelu CX-30.

Do hŕstky nezávislých predajne významných výrobcov patrí Mazda. Na japonskej značke to jasne vidieť vďaka originálnemu dizajnovému jazyku, ale tiež svojskému prístupu k technike. Dobre to ukázalo jej odolávanie trendovému downsizingu. Čoraz módnejší batériový pohon však Hirošima ignorovať neplánuje, aktuálne totiž chystá debut prvého sériového elektromobilu.

Svojím plánom dala Mazda konkrétne rysy pred niekoľkými týždňami, keď novinárom ukázala prototyp e-TPV (Electric Technology Prove-Out Vehicle). Ten vznikol na základe konvenčného modelu CX-30. Navonok sa od neho takmer neodlišoval, okrem označení a matného sivého laku ho prezrádzala akurát absencia výfukových koncoviek a netradične vystupujúca náhrada za dvierka na pôvodnej nádrži.

Prototyp e-TPV je zatiaľ najreálnejším zhmotnením elektrických plánov značky.
Prototyp e-TPV je zatiaľ najreálnejším zhmotnením elektrických plánov značky.
Zdroj: Mazda

Vozidlo disponovalo elektromotorom s výkonom 105 kW (143 k) a krútiacim momentom 265 Nm, ktorý čerpal energiu z akumulátora typu Li-ion s kapacitou 35,5 kWh. Na dnešnú dobu to nie je nejako veľa. Japonci sa však mali z hľadiska dopadu na životné prostredie pozerať na celý životný cyklus auta, pričom veľkosť batérie výrazne ovplyvňuje celkové „zelené“ skóre výrobného procesu.

Mazda použila články s napätím 355 voltov. Hodnotu predpokladaného dojazdu nešpecifikovala, no očakávame reálnu hodnotu v rozmedzí 250 až 300 kilometrov. Zatiaľ nepoznáme ani čísla týkajúce sa nabíjania. No vieme, že vozidlo bude možné kŕmiť rýchlonabíjačkou so zásuvkou CHAdeMO alebo striedavým prúdom pri max. výkone 6,6 kW.

Súčasťou elektrickej architektúry bude vpredu umiestnený Wankelov motor.
Súčasťou elektrickej architektúry bude vpredu umiestnený Wankelov motor.
Zdroj: Mazda

Batéria pritom nemá byť jediným zdrojom energie. Elektromobil má dostať aj Wankelov motor, ktorý práve Hirošima držala dlhé roky pri živote. Teraz sa s ním chce vrátiť v roli generátora na predĺženie dojazdu. Už skôr prezentovala Mazda svoje plány viacerých foriem elektrifikácie s agregátom využívajúcim rotačné piesty a časom možno uvedie klasické hybridy aj plug-in varianty.

Sériový elektromobil nadväzujúci na prototyp e-TPV by mal disponovať len kozmeticky upravenými parametrami, pričom asi dostane aj obdobnú formu. Spadať teda bude pravdepodobne do kategórie crossoverov. Spoznáme ho už o pár týždňov, vozidlo má debutovať na tohtoročnom autosalóne v Tokiu štartujúcom v druhej polovici októbra. Údajne ho tam uvidíme už vo finálnej forme. To však ešte nie je celkom isté, nakoniec sa z toho môže vykľuť aj koncept.

Video

Diskusia