Nemecký výrobca automobilových súčiastok Mahle predstavil revolučný motor s nepretržitým krútiacim momentom (SCT) pre elektrické vozidlá, ktorý je schopný dodať viac ako 90 percent svojho špičkového výkonu bez prehriatia – a bude fungovať bez magnetov.

Elektromotory, na rozdiel od spaľovacích motorov, majú často oddelené špičkové a menovité výkony. Je to preto, že ich prevádzka po dlhú dobu pri vysokej záťaži môže viesť k prehrievaniu a poškodeniu komponentov, takže výrobcovia inštalujú systémy obmedzujúce teplo, ktoré znižujú výstupný výkon.

Stavba veľkých elektromotorov, ktoré krátkodobo poskytujú vysoký výkon, je jednoduchá. To, čo doteraz na trhu stále chýbalo, boli odolné a zároveň kompaktné pohony, vďaka ktorým boli elektrické vozidlá neobmedzené na každodenné používanie,“ povedal Martin Berger, viceprezident pre podnikový výskum a pokročilé inžinierstvo v Mahle. "Náš nový elektromotor SCT je riešením."

Nový motor SCT dosahuje nepretržitý špičkový výkon na hodnote 90 percent. Využíva inovatívny systém chladenia oleja, ktorý nasáva olej cez centrálne nasávanie, potom využíva odstredivú silu rotora na pumpovanie oleja okolo cievok statora. Odobraté teplo sa môže zhromažďovať napríklad pre vykurovanie alebo odvádzať cez chladič.

SCT motor.
Zdroj: Mahle

Výsledkom je podľa spoločnosti extrémne kompaktný, ľahký a efektívny elektromotor schopný vyvinúť vysoký výkon v dlhých intervaloch. Toto, hovorí Mahle, je motor, ktorý dokáže ťahať veľké elektrické nákladné auto dlhým, strmým horským priesmykom bez straty výkonu, alebo zvláda agresívne prechádzanie jednotlivých kôl na pretekárskej dráhe vo vysokovýkonnom aute.

Mahle hovorí, že koncepcia motora SCT je vhodná pre osobné vozidlá, úžitkové vozidlá, stavebné stroje a traktory a vďaka svojej malej hmotnosti a rozmerom prináša početné úspory, či už cenovo alebo priestorovo. Súčasné prototypy motorov SCT používajú neodýmové magnety, ale Mahle hovorí, že tento koncept bude dobre fungovať aj s dizajnom bez magnetov.