Cenová vojna
Doteraz bol automotive vysoko konkurenčným segmentom s nízkymi maržami. S príchodom EV sa konkurencia ešte zintenzívni. Príčin je viacero, nejde len o počet novovznikajúcich firiem. Napríklad globálny predaj vozidiel dosiahol vrchol v roku 2017 na úrovni 73 miliónov kusov a odvtedy vytrvalo klesá. Dôvodom tohto poklesu je starnutie populácie v rozvinutom svete, zmena preferencií mladých používateľov či spomaľovanie ekonomického rastu.
Ani budúce predpovede nie sú ružové a 70-miliónová hranica vyzerá ako strop aj pre najbližšie roky. Ak niekde začne rásť dopyt, bude to v populačne silných oblastiach sveta od Juhovýchodnej Ázie cez Afriku po Latinskú Ameriku. Predávať sa však budú primárne lacnejšie vozidlá.
Stagnujúci či pomalý dopyt nie je len doménou budúcnosti. Globálna ekonomika sa začala spomaľovať od polovice minulého roka, čo prináša nižší dopyt po luxusných statkoch dlhodobej spotreby. To sa najviac prejavilo na záujme o autá. Kým ich výrobcovia doteraz dobiehali objednávky nahromadené v časoch problémov dodávateľských sietí, výrobné linky pracovali naplno. No už koncom minulého roka sa začal prejavovať klesajúci dopyt po nových vozidlách. Čo je pre všetkých výzva, pre niekoho môže byť príležitosťou.
V októbri začal Elon Musk ako šéf najväčšieho producenta EV znižovať ceny vozidiel predávaných v Číne. V novom roku nasledovali ďalšie diskonty, na čo reagovali aj tridsiati ďalší výrobcovia. Tesla si môže pokles cien vozidiel dovoliť, keďže jej marže sú vysoko nadpriemerné. Neskrývanou snahou automobilky je v ťažkých ekonomických časoch zvýšiť trhový podiel. To nebude mať zásadný vplyv len na trh s EV, ale aj na autá so spaľovacím motorom. Čím sú totiž EV lacnejšie, tým sú väčšou konkurenciou pre tradičné autá. Zatiaľ stále platí, že väčšina EV nie je z pohľadu celkových nákladov na vlastníctvo vozidiel voči spaľovacím autám konkurencieschopná, no to sa do konca dekády zmení. Najmä pri tom, ako sa vozidlá stali ostrovom deflácie v inflačnom svete.
S príchodom EV síce vznikol veľký počet nových producentov áut, no proces sa opäť rýchlo otočí, tvrdí Brian Gu, viceprezident čínskej automobilky Xpeng. Silná konkurencia medzi výrobcami sa z Číny presunie do celého sveta. Prežijú iba automobilky, ktoré dokážu predávať viac ako tri milióny vozidiel ročne, dodáva. „O päť až desať rokov to bude oveľa koncentrovanejší trh. Myslím si, že počet hráčov sa na globálnej scéne pravdepodobne zníži na menej ako desať,“ povedal v rozhovore pre Financial Times. „Aby ste boli v tomto ‚trojmiliónovom klube‘, nemôžete byť iba hráčom v Číne, musíte byť globálnym hráčom.“ A Xpeng ďalšiu expanziu plánuje smerovať do Európy, keďže Spojené štáty sú pre čínske firmy momentálne rizikovým trhom.
Článok pokračuje na ďalšej strane.