Tesla mala veľkú prezentáciu nazvanú Battery Day, kedy sa, ako inak, hovorilo o budúcnosti kalifornskej automobilky a aj o ukladaní energie, ktoré je kľúčovým problémom dnešných elektromobilov. Batérie sú drahé a ešte stále úplne neponúkajú kapacitu, proti ktorej by nemohol nikto namietať. Zdá sa, že v prípade Tesly by sa to čoskoro mohlo zmeniť.

Nový batériový článok
Nový batériový článok "4680" z dielne americkej Tesly.
Zdroj: Tesla

Elon Musk počas podujatia okrem iného predstavil batériu, ktorá by mohla byť nositeľom pozitívnej zmeny. V porovnaní so súčasnosťou má článok ponúknuť päťkrát väčšiu kapacitu, má byť šesťkrát výkonnejší, čo umožní rýchlejšie nabíjanie, a mal by prispieť k tomu, že náklady na produkciu 1 kWh batériovej sústavy klesnú o 14 %.  Okrem finančného hľadiska novinku pocítia aj klienti a to v podobe až o 16 % väčšieho dojazdu v porovnaní so súčasnosťou.

Nový batériový článok tesla označuje kódom "4680", čo vychádza z jeho rozmerov v milimetroch - má priemer 46 mm a výšku 80 mm. Počas prezentácie viackrát padlo aj slovíčko "tabless battery", ktoré sa do slovenčiny prekladá ťažko, no v podstate opisuje fakt, že nová batéria nemá vytŕčajúcu časť ako staršie generácie článkov, ale zachováva si kompaktný valcovitý dizajn bez "spojky" na kladnom póle.

Podľa slov Elona Muska by prelomová batéria mala prispieť k tomu, že Tesla do svojho portfólia časom zaradí skutočne lacný elektromobil, ktorý by mal štartovať na cene 25 000 USD, čo je približne 21 490 eur. Na fantastické správy trhy nezareagovali práve nadšením. Ako informuje agentúra Reuters, po prezentácii akcie Tesly pokračovali v strmom páde a iba za jeden deň klesli o 50 miliárd dolárov. Čo je problémom? Tesla o batérii nezverejnila žiadne tvrdé dáta, pravdepodobne teda ešte nie je dokončená a nik nevie, či nakoniec naplnia deklarované parametre. Uistenie automobilky, že "už prebieha pilotná výroba", asi investorom nestačilo.

Prezentácia Battery Day.
Prezentácia Battery Day.
Zdroj: Tesla

Musk má podľa vlastných slov v pláne eliminovať prítomnosť kobaltu v batériach Tesly. To by bolo skvelé z hľadiska životného prostredia, no zatiaľ opäť nepovedal žiadne presné a overiteľné detaily. Miesto kobaltu by v nich mal hrať prím nikel, ktorý je v prírode dostupnejší a jeho ložiská sa nachádzajú naprieč celou planétou.

Z uchopiteľných plánov zaujalo predstavenie vozidla Model S Plaid,  verzie, ktorá zatieni čokoľvek, čo automobilka vyrobila doteraz. Sedan by podľa českej stránky mal byť schopný vyvinúť rýchlosť 320 km/h, pokoriť stovku za menej než 2,1 sekundy a pri tom všetkom ponúknuť dojazd viac než 840 kilometrov. Známa už je aj cena - v prepočte necelých 140 000 eur. Automobil sa dá objednávať už dnes, no dodanie sa plánuje až na koniec roka 2021.