Nové Audi A4

Novinky Nové Audi A4: Sedan aj kombi súčasne

Foto: Auto BILD

30.6. 2015 15:41 Audi prichádza s piatou generáciou radu A4. Vizuálne sa takmer nelíši od predchodcu, pod plášťom je však kompletne prepracovaný. Po prvýkrát debutujú obe karosárske verzie naraz.

Audi ohlásilo na druhú polovicu tohto roku striedanie stráží pri svojom zástupcovi v strednej triede. Na fyzickú premiéru novej, v poradí už piatej generácie typu A4, označenej fabrickým kódom B9 si ešte pár týždňov počkáme, virtuálne predstavenie s uvedením dôležitých detailov však už má za sebou. Automobilka pritom prekvapivo uvádza v rovnakom čase obe základné karosárske verzie, sedan, aj kombi s tradičným prívlastkom Avant.

Nová A4 prichádza po prvýkrát v dvoch
Nová A4 prichádza po prvýkrát v dvoch
Zdroj: Auto BILD

Nové Audi A4 prichádza s karosériou, ktorej tvary možno označiť ako evolúciu predchodcu, v porovnaní s ktorým však pôsobí o čosi svalnatejším dojmom. Vizuálne sa ale na prvý pohľad zreteľne radí k aktuálnej produkcii so štyrmi kruhmi, za čo v najväčšej miere vďačí v novom firemnom duchu stvárnenej maske chladiča. Osobitý tvar majú tiež reflektory, ktoré môžu byť na želanie kompletne zložené z LED diód.

Konštrukčným základom novinky je nová platforma nazvaná MLB Evo, ktorá tiež znamená nárast rázvoru oproti predchodcovi o 12 mm na súčasných 2820 mm. V rovnakom porovnaní je väčšia i celková dĺžka karosérie, ktorá dnes vďaka 21 mm navyše dosahuje 4 726 mm, pričom o 16 mm, na 1 842 narástla aj šírka. Výška 1 427 ostala bez zmeny.

Neklamným znakom príslušnosti k aktuálnej
Neklamným znakom príslušnosti k aktuálnej
Zdroj: Auto BILD

Nárast rozmerov však nesprevádza vzostup hmotnosti, nová A4 je dokonca oproti končiacej generácii ľahšia, v priemere až o 120 kg. Zásluhu na tom má najmä rozsiahlejšie uplatnenie vysokopevnostnej ocele a hliníkových zliatin v nosnej štruktúre, pričom z hliníka sú zhotovené aj niektoré panely karosérie, napríklad strecha. Základný model, poháňaný motorom 1,4 TFSI, má zásluhou toho pohotovostnú hmotnosť veľmi priaznivých 1 420 kg.

Okrem nízkej hmotnosti sa karoséria vyznačuje tiež veľmi dobrým aerodynamickým riešením, vďaka čomu sedan dosahuje vo svojej triede rekordne nízky súčiniteľ odporu vzduchu cx 0,23, v prípade kombi Avant táto hodnota narastá na stále veľmi dobrých 0,26. Aj preto je nová A4 v priemere o 21 percent úspornejšia než bola predchádzajúca generácia, i napriek tomu, že je zároveň v priemere o štvrtinu výkonnejšia.

Karoséria oboch verzií sa vyznačuje veľmi dobrým
Karoséria oboch verzií sa vyznačuje veľmi dobrým
Zdroj: Auto BILD

Väčšie vonkajšie rozmery karosérie konštruktéri pretavili v prvom rade do lepšej ponuky miesta v kabíne, takže cestujúci na predných sedadlách majú teraz o 24 mm viac miesta na výšku a o 11 mm na šírku a pasažieri na zadných sedadlách dostali o 23 mm viac na nohy. Čo sa týka batožinového priestoru, sedan ponúka rovnakých 480 l ako doposiaľ, u kombi Avant vzrástol o 15 l, na súčasných 505 l, s možnosťou zväčšenia pri sklopení zadných sedadiel až na 1 510 l.

Množstvo noviniek v interiéri

Ak sa vonkajšie tvary karosérie zmenili oproti predchodcovi len decentne, v interiéri sú zmeny o čosi radikálnejšie. Úplne prepracované sú sedadlá, palubná doska, volant, aj stredová konzola, vrátane displeja palubného systému MMI veľkosti 7 palcov, po novom navrhnutom ako tablet, výrazne sa zlepšili aj možnosti hlasového ovládania. Novinky ešte viac vyniknú s novými farbami čalúnenia a doplnkami, ako sú napríklad ozdobné lišty na prístrojovej doske či na prahoch dverí.

Najviac zmien oproti predchodcovi sa odohralo
Najviac zmien oproti predchodcovi sa odohralo
Zdroj: Auto BILD

Na želanie ponúkne A4 aj 12,3-palcovú virtuálnu prístrojovú dosku, predstavenú v type TT, v najvyššej výbave potom systém MMI dostane väčší, 8,3-palcový displej, aj pripojenie na internet pomocou LTE, dovoľujúce v kabíne vytvorenie vlastnej siete WLAN. Úplnou novinkou je rozhranie na pripojenie telefónov, či už iOS, alebo Android, umožňujúce aj ich indukčné nabíjanie. Okrem toho palubný systém počíta aj s dvojicou prídavných tabletov, určených pre cestujúcich vzadu.

BANNER300

K pohode počas jazdy môže prispieť aj ambientné podsvietenie, umožňujúce voľbu 30 farebných odtieňov, na želanie bude k dispozícii aj audio systém Bang & Olufsen s 3D zvukom. Vodiči však pravdepodobne viac ocenia zobrazovanie dôležitých informácií do zorného poľa pomocou Head-Up displeja, aj množstvo pomocníkov, od sledovania opustenia jazdného pruhu, cez adaptívny tempomat, až po asistenciu v zápche, pri parkovaní, či sledovaní a rozoznávaní dopravných značiek.

Štvorvalce aj šesťvalce

Nová Audi A4 bude na úvod k dispozícii s možnosťou voľby z troch zážihových motorov TFSI a štyroch vznetových TDI, pokrývajúcich rozsah výkonov 110 až 200 kW (150 až 272 k). Všetky spĺňajú požiadavky normy Euro 6 a sú štandardne vybavené systémom start-stop, naftové si s emisiami oxidov dusíka pomôžu prísadou AdBlue, ktorú si so sebou vozia v 12-litrovej, či na prianie 24-litrovej nádrži.

Nová A4 má karosériu s rázvorom 2820 mm
Nová A4 má karosériu s rázvorom 2820 mm
Zdroj: Auto BILD

Základom ponuky medzi zážihovými agregátmi je už spomenutý štvorvalec 1,4 TFSI dosahujúci špičkové parametre 110 kW (150 k) a 250 Nm. Štandardne spolupracuje so šesťstupňovým manuálom, na želanie je možná kombinácia s dvojspojkovou sedemstupňovou prevodovkou S tronic, s ktorou sedan priemerne spotrebuje len 4,9 l benzínu na 100 km a obe karosárske verzie dokážu zrýchliť z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy.

Viac dynamiky sľubuje 2,0 TFSI, dostupný v dvoch výkonových stupňoch. Slabší má výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 320 Nm, čo v kombinácii s prevodovkou S tronic umožňuje sedanu rozbehnúť sa na 100 km/h za 7,3 s, Avant na to potrebuje o dve desatiny viac. Priemerná spotreba pritom dosahuje 4,8 litra na sto, resp. 5,0 l/100 km.

Avant ponúka batožinový priestor objemu 505 l,
Avant ponúka batožinový priestor objemu 505 l,
Zdroj: Auto BILD

Silnejšia verzia dvojlitra ponúka 185 kW (252 k) a 370 Nm. Pri spojení s prevodovkou S tronic a pohonom všetkých kolies quattro s ňou dokáže sedan zrýchliť na 100 km/h za 5,8 s, Avant to zvláda za rovných šesť sekúnd. Výkonnejší motor je k dispozícii aj s pohonom iba prednej nápravy, v tejto verzii má sedan priemernú spotrebu 5,7 l/100 km.

Facebook like button

Základnou naftovou alternatívou je štvorvalec 2.0 TDI, ktorý môže byť naladený v dvoch úrovniach výkonu, na 110 kW (150 k) s maximom krútiaceho momentu 320 Nm, alebo na 140 kW (190 k) a 400 Nm. Slabší motor spolupracujúci so šesťstupňovým manuálom dokáže zrýchliť sedan na stovku za 8,7 s, odvďačí sa však spotrebou len 3,8 l/100 km, v prípade silnejšej verzie, no spojenej s prevodovkou S tronic trvá rovnaká akcelerácia len 7,7 a priemerná spotreba dosahuje 4,1 l/100 km.

Vďaka rozsiahlemu použitiu vysokopevnostných
Vďaka rozsiahlemu použitiu vysokopevnostných
Zdroj: Auto BILD

Oba vznetové štvorvalce budú dostupné aj v úspornejšej verzii ultra. Za menší smäd po palive vďačia prevodovke s rozdielnym pomerom jednotlivých stupňov, úpravám podvozku a karosérie vedúcim k menšiemu odporu vzduchu, ako aj špeciálnym pneumatikám s menším valivým odporom. Výsledkom je priemerná spotreba sedanu 3,7 l/100 km, Avant si vypýta o deci viac, 3,8 l/100 km.

Vrcholom ponuky medzi naftovými motormi je šesťvalec 3.0 TDI. V slabšej verzii dosahuje maximálne hodnoty 160 kW (218 k) a 400 Nm, v kombinácii s pohonom predných kolies však v oboch verziách karosérie priemerne spotrebuje iba 4,2 l/100 km. Aspoň to tvrdia papierové údaje výrobcu.

Silnejšia alternatíva sa môže pochváliť výkonom 200 kW (272 k) a krútiacim momentom 600 Nm, vďaka čomu sa s ňou sedan dokáže rozbehnúť na 100 km/h za 5,3 s, priemerne si však vypýta len 4,9 litra nafty na 100 km. Avant potrebuje na dosiahnutie rovnakej rýchlosti 5,4 sekundy a rovnakú trasu prejde za 5,1 l paliva.

Tri prevodovky aj tradičné quattro

Audi pripravilo pre novinku tri prevodovky, šesťstupňový manuál, ktorý je štandardom pre všetky zážihové motory a vznetové štvorvalce, alternatívou k nim a štandardom pre slabší naftový V6 je nová dvojspojková skriňa S tronic. Silnejší 3.0 TDI sa potom štandardne kombinuje s osemstupňovým automatom tiptronic a pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý je pre ostatné verzie opciou.

Aj aktuálna generácia typu A4 prichádza s ponukou
Aj aktuálna generácia typu A4 prichádza s ponukou
Zdroj: Auto BILD

Čo sa týka podvozku, predná i zadná náprava využívajú päťprvkovú konštrukciu s množstvom dielov vyrobených pre zníženie neodpružených hmôt z hliníkovej zliatiny. Príspevkom k lepším jazdným vlastnostiam sú aj adaptívne tlmiče, dostupné pre modely s výkonom viac než 140 kW sériovo a pre ostatné verzie za príplatok.

Nová Audi A4 sa naživo predstaví v septembri na autosalóne IAA vo Frankfurte, vtedy budú známe tiež jednotlivé úrovne výbav a samozrejme ceny. Vo vývoji je už i tradičná športová verzia S4 a neskôr, pravdepodobne už nasledujúci rok, by mohol prísť tiež model Allroad či technicky spriaznené typy A5 vo verziách kupé, kabriolet aj Sportback. Na rovnakom základe postavené SUV s označením Q5 sa očakáva až v roku 2017.

Video

Diskusia