Vedeli ste, že pasažieri v aute majú len málokedy svoje bezpečnostné pásy v správnej polohe, keď ich testujú bezpečnostné agentúry? V dôsledku gravitácie, zlého ovládania a vibrácií auta sa bedrový pás zdvihne nad panvu spolujazdca už po prejdení niekoľkých kilometrov. Aj keď sa to nemusí zdať ako problém, v prípade nárazu sa menší pasažieri môžu bez problémov skĺznuť pod bezpečnostný pás do takzvanej „ponorky“.

Dokonca aj tí, ktorí neskĺznu úplne dole, môžu utrpieť zranenia, pretože napnutie pásu cez mäkké brucho môže spôsobiť poškodenie vnútorných orgánov už pri rýchlostiach okolo 50 km/hod, čo znamená, že vaše auto nie je také bezpečné, ako tvrdia skúšobné úrady. Podľa patentov USPTO, ktoré objavil magazín CarBuzz, Hyundai a Kia našli spôsob, ako tento problém vyriešiť, vďaka čomu budú vraj autá bezpečnejšie ako kedykoľvek predtým s novým airbagom v sedadle pre... váš rozkrok. Skôr než sa zasmejete, tento podivne znejúci koncept by mohol zachrániť životy. Iní výrobcovia síce skúšali kovové rámy, prípadne airbagy na kolená a bočné sedadlá, aby zmiernili následky „ponorenia“, potenciálne škody však len minimalizovali, nie úplne vyhubili.

Schéma airbagu.
Zdroj: USPTO

Pre Kia a Hyundai je však odpoveďou airbag, ktorý sa vystrelí zo základne sedadla medzi vaše stehná a v prípade nehody vás uzamkne na mieste.
Dva kľúčové prvky sú tvar airbagu a technológia snímania zaťaženia, vďaka ktorým tento koncept skutočne funguje. Namiesto jednoduchej podložky na snímanie hmotnosti v sedadle (typického mechanizmu) spárovanej s airbagom s premenlivou intenzitou, tento nový systém sníma presné miesto, kde sa cestujúci nachádza. Na základe polohy bokov spolujazdca, rozloženia hmotnosti a umiestnenia sedadla sa potom airbag nafukuje premenlivou rýchlosťou, čím poskytuje cestujúcemu alebo vodičovi maximálnu stabilitu.

Ak systém zistí, že pasažier nie je v správnej polohe alebo je v pozícii, kde by rozvinutie airbagu mohlo spôsobiť väčšie škody, airbag sa môže rozhodnúť neaktivovať. Je to užitočné, keď je na sedadle nainštalovaná detská sedačka alebo ak máte na sedadle spolujazdca niečo ťažké, čo by mohlo spustiť tradičný senzor, ktorý by si myslel, že tam niekto sedí. Čo sa týka samotného airbagu, má tvar T, s tenkou nafukovacou podpornou časťou, ktorá sa dvíha z predného okraja sedacej časti a na vrchu je spojená horizontálnou nafukovacou tyčou, ktorá je na oboch koncoch držaná látkovou väzbou.

Hyundai airbag.
Zdroj: USPTO

Vzpriamená časť zaistí, že pasažier bude bezpečne udržaný na mieste, pričom horizontálna časť sa rozprestrie cez stehná, aby sa zabezpečilo, že zostane pripútaný k sedadlu, a popruhy zabránia pohybu nôh pasažiera do strán, čím sa ešte viac zníži riziko zranenia. Sme si istí, že ľudia, ktorým tento koncept zachráni život či končatiny a životne dôležité orgány, sa nad podivným dizajnom nebudú pozastavovať. Je určite zaujímavé vidieť giganta myslieť mimo zaužívaných koľají a tieto vankúše pravdepodobne uvidíme v kórejských vozidlách už v blízkej budúcnosti.

Mohlo by vás zaujímať: