Austrálsky tím jazdiaci na elektrickom vozidle Hyundai Nexo s palivovými článkami (FCEV) prekonal svetový rekord v najdlhšej prekonanej vzdialenosti vo vozidle na vodíkový pohon na jednu nádrž. Austrálsky jazdec Brendan Reeves, ktorý jazdí so súťažnými vozidlami Hyundai, sa vydal na cestu za rekordom so sériovým vozidlom Nexo z predmestia Essendon Fields v Melbourne. Po 807 km úspornej jazdy dorazil Reeves do mesta Broken Hill, pričom palubný počítač mu aj naďalej ukazoval ešte prekvapivo dlhý dojazd.

Hyundai Nexo 
Nexo je druhou generáciou elektromobilu s palivovými článkami z veľkosériovej výroby značky Hyundai. Futuristické SUV ponúka dojazd 666 km podľa cyklu WLTP a dopĺňanie paliva zvládne za tri až päť minút. Hyundai Nexo dostal v testoch Euro NCAP najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie a za ochranu životného prostredia si vyslúžil päťhviezdičkové hodnotenie Green NCAP.

V jazde teda pokračoval do Silvertone, obce v austrálskom vnútrozemí na periférii mesta Broken Hill, ktorá sa preslávila ako miesto deja post-apokalyptického akčného filmu Šialený Max 2. A odtiaľ prešiel ešte cca 60 km po ceste Wilangee Road až za motel a kemp Elde Station, kde Nexo spotrebovalo aj posledné zásoby vodíka zo svojej nádrže. Podľa palubného počítača modelu Nexo bola celková prejdená vzdialenosť 887,5 km. Tým bol prekonaný predchádzajúci svetový rekord 778 km, stanovený francúzskym vzduchoplavcov Bertrandom Piccardom, rovnako za volantom modelu Nexo, pri jazde naprieč Francúzskom z obce Sarreguemines do mesta Le Bourget.

Aktuálne model Nexo nie je v ponuke na Slovensku pre chýbajúcu infraštruktúru. Importér je však pripravený spustiť jeho predaj okamžite, ako bude u nás dostupná čerpacia vodíková stanica.
Hyundai

Zástupca austrálskeho autoklubu RACV (Royal Automobile Club of Victoria) pred jazdou zapečatil veko tankovacej nádrže vozidla Nexo a zástupca združenia NRMA (National Roads and Motorists 'Association) na konci cesty potvrdil nepoškodenosť pečate nádrže. Vzdialenosť nameraná samostatnou jednotkou GPS na palube vozidla Nexo bola 903,4 km, zatiaľ čo aplikácia Google Maps ukázala vzdialenosť 905 km. Na účely testu sa však k oficiálnemu meraniu prejdenej vzdialenosti použil palubný počítač modelu Nexo.

Jazda trvala 13 hodín a šesť minút, priemerná rýchlosť bola 66,9 km. Kontrolka nízkeho stavu paliva v nádržiach sa na prístrojovej doske modelu Nexo rozsvietila pri 686 km, ale to ešte ostával dojazd viac ako 200 km. Kontrolka začala svietiť prerušovane po odjazdení 796 km, keď ostávalo 90 km reálneho dojazdu. Nexo spotrebovalo počas jazdy celkom 6,27 kg vodíka. Priemerná spotreba paliva teda vychádza na 0,706 kg / 100 km. Vozidlo pri jazde vyčistilo 449 100 litrov vzduchu - také množstvo postačuje na dýchanie 33 dospelých osôb na celý deň - a z jeho plastového výfukového potrubia vychádzala iba vodná para a kvapky vody. Emisie CO2 boli nulové, pričom bežný osobný automobil poháňaný spaľovacím motorom by na rovnakej trase vypustil do ovzdušia cca 126 kg CO2.