Kórejčania vyvinuli nový spôsob ovládanie ventilov

Novinky Hyundai má revolučný motor i prevodovku

Foto: Hyundai

23.7. 12:54 Po prezentácii prvého agregátu s technológiou CVVD sa výrobca pochválil prevodovým ústrojenstvom navrhnutým špeciálne pre hybridy.

Juhokórejský automobilkám bolo mnohokrát vyčítané, že prinášajú málo inovácii. Neraz boli obviňované z kopírovania úspešných postupov a riešení európskych či japonských výrobcov. Dnes už takéto reči vôbec nie sú na mieste, značky z tejto ázijskej krajiny majú na svedomí mnoho originálnych produktov a intenzívne sa venujú modernej technike. Hyundai to momentálne dokazuje.

Kórejčania vyvinuli nový spôsob ovládanie ventilov
Kórejčania vyvinuli nový spôsob ovládanie ventilov
Zdroj: Hyundai

Počas júla prezentovala táto automobilka hneď dve zásadné inovácie, má revolučný spaľovací motor i prevodovku. Začiatkom mesiaca informovali Kórejčania o agregáte CVVD. Ide o skratku anglických výrazov Continuous Variable Valve Duration, ide teda o ďalšiu revolúciu ovládania ventilov nahrádzajúcu systém známy ako CVVT. Podľa jej tvorcov prináša nemalé benefity.

Namiesto načasovania otvorenia a zatvorenia ventilov (prípadne aj ich zdvihu) hrá v prípade CVVD prvé husle doba ich otvorenia. Ako už napovedá označenie technológie, počas spaľovacieho cyklu je neustále variabilná. Motor sa tak môže lepšie prispôsobiť meniacim sa podmienkam počas jazdy. Ak výkonu netreba veľa pri stálej rýchlosti, sací ventil sa v druhej polovici kompresného zdvihu otvorí. Znižuje to odpor vyvolaný stlačením vzduchu. Pri snahe o rýchlu jazdu sa sací ventil zatvorí hneď na začiatku zdvihu, čo maximalizuje množstvo nasatého plynu a zlepšuje krútiaci moment. Za tým všetkým stojí špecifická konštrukcia vačkového hriadeľa i samotných ventilov.

Výrobca si od toho sľubuje viacero zlepšení. Konkrétne hovorí o zvýšení výkonu o 4% a zároveň spomína pokles spotreby o 5% pri súčasnom znížení emisií až o 12%. To sú nezanedbateľné čísla. Inovatívne riadenie dôležitého aspektu spaľovacieho procesu má byť koncernovou záležitosťou, ktorá sa dostane aj pod kapotu áut značky Kia. No prednosť bude mať Hyundai.

Ešte počas tohto roka plánuje Hyundai začať s časovaním ventilov CVVD vyrábať motor s oficiálnym označením Smartstream G1.6 T-GDi, čo je 16-ventilový prepĺňaný benzínový štvorvalec. Dosahovať má maximálny výkon 132 kW (180 k) a krútiaci moment 265 Nm. Je pritom vybavený nízkotlakovou recirkuláciou výfukových plynov, čo prospieva spotrebe. Ako prvý model ho dostane Sonata novej generácie. Poháňať bude verziu Turbo, ktorá už v najbližších mesiacoch príde do predaja.

Synchronizácia otáčok má zlepšiť prejav automatov
Synchronizácia otáčok má zlepšiť prejav automatov
Zdroj: Hyundai
Pod kapotou rovnakého typu prezentuje kórejská automobilka aktuálne ďalšiu významnú vec, technológiu menom Active Shift Control (ASC) vyvinutú špeciálne pre hybridy. Radenie monitoruje skrz jednotku Hybrid Control Unit (HCU) až 500-krát za sekundu. Pomocou elektromotora následne robí korekcie otáčok motora a prevodovky, aby ich vyrovnal. Čas potrebný na preraďovanie má systém znížiť až o 30% a zároveň zlepšiť plynulosť procesu.

Synchronizácia otáčok má vďaka novej logike softvéru skrátiť radenie v automatoch kórejskej automobilky z 500 ms na 350 ms. Má to priniesť lepšie zrýchlenie a zároveň nižšiu spotrebu paliva, ale tiež predĺženie životnosti. Prevodovku vybavenú technológiou ASC dostane ako prvý model Sonata Hybrid. No nasledovať majú ďalšie produkty Hyundai, ale rovnako aj Kia.

Schéma hybridného pohonu s technológiou ASC
Schéma hybridného pohonu s technológiou ASC
Zdroj: Hyundai
Zdroj: Marek Pokrývka
Diskusia  ()

Video

Diskusia