Za prvú oficiálnu diaľnicu na svete sa vo všeobecnosti označuje súkromná spoplatnená cesta vyhradená pre automobily, ktorú poznáte možno pod názvom Long Island Motor Parkway. Za jej výstavbou, ktorá sa začala v New Yorku ešte 6. júna 1908, stojí William Kissam Vandrebilt II. Čo ho k tomuto nápadu viedlo?

Long Island Motorway
Zdroj: Transportationhistory

William Kissam Vanderbilt II, pravnuk Cornelia Vanderbilta, bol nadšencom automobilových závodov a v roku 1904 vytvoril Vanderbiltov pohár, prvú veľkú súťaž v cestných pretekoch. Počas prvého desaťročia minulého storočia organizoval preteky predovšetkým na miestnych komunikáciách. Smrť dvoch ľudí a početné zranenia divákov však ukázali potrebu premiestniť preteky z obytných zón na súkromnú cestu

Na rozdiel od prvých ciest určených primárne pre obchod bola diaľnica Long Island Motor Parkway postavená pre športové súťaže – nebezpečné preteky Vanderbilt Cup. Vanderbilt demonštroval víziu a prenajal si súkromnú vozovku. Jeho snom bola bezpečná, hladká cesta bez polície, bez obmedzenej rýchlosti a miesto na uskutočnenie jeho milovaných medzinárodných pretekov bez toho, aby na trať vbehli diváci. 

Prvá diaľnica v Taliansku
Zdroj: Ansa

Vanderbilt a jeho spolupracovníci boli opatrní, aby túto novú a modernú Appianskú diaľnicu umiestnili ako modernú vymoženosť pre všetkých automobilových nadšencov a nie primárne ako rýchlostnú cestu pre závodné automobily. Vychvaľovali cnosti ekonomického rozvoja a efektívnosti rýchleho ústupu z mesta k pokojným a zdravým výhodám "čerstvého vidieckeho vzduchu", ktoré Long Island ponúkal.

Spoločnosť Vanderbilt na vlastnú výzvu reagovala vybudovaním odstupňovanej, prevýšenej a od mesta oddelenej diaľnice vhodnej na rôzne druhy pretekov. Výsledná diaľnica Long Island Motor Parkway sa stala so svojimi prevýšeniami, železobetónovým cestným podložím a kontrolovaným prístupom zároveň prvou spoplatnenou diaľnicou na svete. Cesta sa mala pôvodne natiahnuť až na 177 kilometrov, no nakoniec sa postavilo iba 72 kilometrov za 6 miliónov dolárov. 

Long Island Motorway
Zdroj: NYCtimes

Diaľničný park na Long Islande sa oficiálne otvoril 10. októbra 1908. Automobily vchádzali do vnútra cez tri mýtnice, ktoré boli postavené v tom istom roku. Diaľnica získala vynikajúce recenzie od verejnosti, novín a automobilových časopisov. Vo svojom úvodníku predpovedal časopis Automobile dňa 15. októbra 1908 s názvom „Prvá z diaľnic je otvorená“ vplyv diaľnice na históriu automobilového sveta. Nazvali ju „epochou v motorovej pozemnej doprave“. Neskôr sa tento trend presunul aj do európskych krajín.