Na ženevskú výstavu sa vrátila značka Hispano Suiza

Novinky Hispano Suiza Carmen: Retro-futuristický zázrak

Foto: Hispano Suiza

12.3. 16:23 Pod staronovou vlajkou debutovalo na autosalóne neprehliadnuteľné elektrické kupé s krídlovými dverami a výkonom vyše tisíc koní.

Všetko nasvedčuje tomu, že počas najbližších rokov vznikne v segmente elektromobilov okrem futuristicky štylizovaných modelov aj silný prúd vozidiel inšpirovaných minulosťou. Tohtoročný ženevský autosalón ich priniesol viacero. Debutoval tam hatchback Honda e Prototype, ale tiež elegantné a výkonné kupé Piëch Mark Zero či bugina nesúca logo Volkswagen.

Na ženevskú výstavu sa vrátila značka Hispano Suiza
Na ženevskú výstavu sa vrátila značka Hispano Suiza
Zdroj: Hispano Suiza

Asi najďalej však v tomto smere išla znovuzrodená značka Hispano Suiza. Pod jej menom mali podľa pôvodných správ na veľtrhu debutovať hneď dve vozidlá od navzájom nezávislých spoločností, ktoré najskôr čaká súdny spor. Jedna nakoniec svoj produkt menom Maguari HS1 GTC ukázala vopred. Desaťvalcové kupé s extrémnymi tvarmi a výkonom 810 kW (1 085 k) následne na výstavisko nepriniesla, pod jeho svetlami sa preto objavil len model Carmen od konkurenčného tímu.

O tomto vozidle informovali jeho autori ešte začiatkom februára, pričom ukázali jeho karbónovú základnú konštrukciu. Okrem toho avizovali čisto elektrický pohon. Priznali tiež veľkú inšpiráciu historickým modelom H6B Dubonnet Xenia vyrobeným v roku 1938. Výsledkom je retro-futuristický zázrak, ktorý by sa pokojne mohol objaviť v nejakom filme zasadenom do budúcnosti.

Dizajnová inšpirácia veteránom je nepopierateľná
Dizajnová inšpirácia veteránom je nepopierateľná
Zdroj: Hispano Suiza

Koncept elektromobilu odkazuje na svojho predchodcu v prvom rade výraznou rolou blatníkov v celkových tvaroch, pričom tie zadné majú prídavný kryt. Takmer úplne preto schovávajú jednoduché kolesá zaváňajúce minulosťou. Z nej čerpal aj tvar prednej časti, ktorý obsahuje klasickú masku chladiča obsahujúcu meno značky bez tradičného spojovníka. Veterána evokuje tiež veko batožinového priestoru s takmer trojuholníkovým tvarom či ostrý uhol zakončujúci nápadne aerodynamicky tvarovanú karosériu.

Vzadu však jasne vidieť aj podpis moderného inžinierstva, či už ide o veľký difúzor, diódové koncové svetlá alebo množstvo karbónových dielcov. Nečakane je tu prítomná aj imitácia centrálneho vyústenia výfuku. Reálne nič také netreba, nakoľko pohon je rýdzo elektrický. Zabezpečujú ho dva elektromotory umiestnené na zadnej náprave. Sú poriadne silné, spoločne dokážu vyprodukovať až 750 kW (1 020 k). Vďaka tomu má vozidlo zrýchliť na stovku za menej než tri sekundy. Maximálna rýchlosť je síce limitovaná, ale hodnotou 250 km/h patrí medzi elektrickými vozidlami k elite.

Logo značky obsahujú aj diódové zadné svetlá
Logo značky obsahujú aj diódové zadné svetlá
Zdroj: Hispano Suiza

Energiu uskladňuje batéria s kapacitou 80 kWh, autori však spomínajú aj 105 kWh exemplár. Pri väčšom akumulátore by dojazd na jedno nabitie mal dosiahnuť vyše 400 kilometrov. Hmotnosť celého kupé nepoznáme, no vďaka karbónovému šasi by nemalo byť prehnane obézne. Uhlíkové vlákna sú po otvorení krídlových dverí vystavené na obdiv. Dvojmiestny interiér pokrýva predovšetkým koža a Alcantara, vrch palubnej dosky je však drevený. Kokpit má pomerne jednoduché tvary. Obsahuje dve obrazovky: jedna patrí prístrojovému panelu, skrz druhú ovláda posádka infotainment.

Carmen sa má v halách znovuzrodenej značky Hispano Suiza montovať ručne, pričom výroba bude prísne limitovaná. Vzniknúť by malo rovných 19 exemplárov. Prvé hotové kusy sa majú na cesty dostať v júni budúceho roka, predpokladom ich realizácie sú však objednávky. Cena elektrického kupé nie je nízka. Základ je stanovený na 1,5 milióna eur, pričom individuálnymi želaniami možno sumu ešte zvýšiť.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia