Manuálne radenie sa v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov pravdepodobne trochu skreše vo všetkých segmentoch. Predovšetkým kvôli masovej elektrifikácii, ale aj preto, že nové generácie európskych motoristov teraz kladú pohodlie na prvé miesto. A tak automatickým prevodovkám, ktoré sú dnes už prakticky štandardnou súčasťou drvivej väčšiny SUV, sedanov a dokonca aj športových áut, hrozí, že navždy vymažú drahé staré manuálne prevodovky.

Šetrenie spojkového pedálu v perspektíve sa dnes javí ako prakticky nemožná misia, aj keď – ironicky – v Spojených štátoch, kde takmer každý jazdí s automatom pomaly od 50. rokov minulého storočia, Ford robí všetko pre to, aby zachoval aspoň gestá, s ktorými sme zvyknutí prechádzať z jedného prevodu na druhý. Myšlienka Fordu sa momentálne javí ako konkrétna možnosť, ako čo najdlhšie udržať nažive mechanizmus, ktorý sa v očiach väčšiny dneška javí ako anachronický. Ako však funguje manuálna prevodovka budúcnosti podľa Fordu?

Je to celkom jednoduché: vodič po klasickom H-vzore bude naďalej posúvať radiacu páku tak, ako doteraz, ale už nebude musieť stláčať spojkový pedál. Nebezpečenstvo zaseknutia alebo klasického "chytenia zubov" nehrozí, pretože spojenie medzi kotúčom, prítlačným kotúčom a axiálnym ložiskom už nebude fyzické, ale riadené elektronicky pomocou algoritmu formulovaného tak, aby sa spojka rozpojila presne v momente, v ktorom snímač umiestnený na hlavici radiacej páky detegoval možnosť preradenia, a ihneď po zaradení prevodového stupňa ju znovu zapojí.

Toto je v súhrne princíp fungovania ilustrovaný v patente, podľa ktorého by Ford mohol uviesť na trh svoju novú manuálnu prevodovku bez spojkového pedálu už v roku 2023 na novom Mustangu. Následne by sa mohla nová technológia rozšíriť aj na modely Fiesta ST a Focus ST. Aby sme však uspokojili aj druhú stranu, tak toto riešenie by mohlo byť aj menej drastické a poskytnúť radenie aj bez mechanického spojenia, napríklad cez tlačidlá na obrazovke palubnej dosky alebo priamo prostredníctvom pedála. To by pri športovejších modeloch umožnilo elektronicky ovládať spojku, zmeny na základe sily, ktorou pôsobí ruka na gombík.