ikona

Novinky Omladená Škoda Fabia: Posledná svojho druhu?

Foto: Filip Kadlečík

10.3. 2018 9:50 Škoda Fabia je na našom trhu už etablovaným modelom, bez ktorého si slovenské cesty možno predstaviť len ťažko. Zdá sa však, že čoskoro si na taký obraz budeme musieť zvyknúť. Platí to špeciálne v prípade praktického kombi.

Najpredávanejšie auto na Slovenskom trhu prešlo po troch rokoch omladením. Je trochu prekvapivé, že zmeny boli len decentné. Volkswagen Polo i Seat Ibiza už v nových generáciach stoja na úplne novej platforme MQB A0. Na tak výrazný prerod si však Fabia bude musieť počkať ešte aspoň dva či tri roky, facelift už tradične prichádza len so skromným zoznamom kozmetických úprav.

Škoda Fabia sa po omladení príliš nezmenila, konkurentov však dobehla v kľúčových veciach - ponúka ACC či napríklad full LED svetlomety
Škoda Fabia sa po omladení príliš nezmenila, konkurentov však dobehla v kľúčových veciach - ponúka ACC či napríklad full LED svetlomety
Zdroj: Filip Kadlečík

Upravené sú čelná maska, nárazník i predné reflektory, ktoré po novom môžu svieť LED technológiou. Do mriežky nárazníka Škoda zabudovala radar, ten prezrádza prítomnosť adaptívneho tempomatu (ACC). Zboku sú zmeny minimálne, v plnej výbave do oka určite padne nový a väčší rozmer kolies - Fabia odteraz môže obúvať až 18-palcové ráfiky. Zadok sa zmenil podobne ako v prípade Rapidu - Svetlá dostali upravenú diódovú architektúru, drobnými zmenami prešiel aj nárazník.

Stačí takýto rozsah zmien na to, aby sa Fabia v konkurencii iných malých hatchbackov predávala ako teplé rožky? O tom bude musieť rozhodnúť trh. Naživo pôsobí o niečo modernejšie a atraktívnejšie, vizuálne úpravy by teda koniec-koncov mohli byť dostatočné.

Zozadu sa zmenili najmä nárazník (pribudli do neho odrazky) a architektúra koncových svetiel, ktoré dostali LED technológiu
Zozadu sa zmenili najmä nárazník (pribudli do neho odrazky) a architektúra koncových svetiel, ktoré dostali LED technológiu
Zdroj: Filip Kadlečík

V interiéri sa opätovne menili len detaily. Čiastočne prepracovaný je prístrojový panel či dotykový displej s uhlopriečkou 6,5”. Ten bude po novom súčasťou štandardnej výbavy. Ak by ste však mali faceliftovanú Fabiu naživo rozoznať len na základe kabíny, mohli by ste mať problém. Zmeny sú naozaj drobné. Z hľadiska technológií má pribudnúť sledovanie mŕtveho uhla či automatické ovládanie diaľkových svetiel.

Je jasné, že nejaký ten piatok bude Fabia len smutne pozerať na vynovené Polo či Ibizu a čakať na svoju veľkú chvíľu. Zároveň však bude v rukáve skrývať eso, o ktoré už konkurenčné koncernové hatchbacky definitívne prišli. Aj po facelifte totiž v ponuke zostane praktický variant kombi. Ten by ste už v portfóliu spomínaných modelov Volkswagenu či Seatu hľadali márne. Batožinový priestor s objemom presahujúcim 500 litrov v tejto triede neponúka žiadne koncernové vozidlo.

Interiér sa od predchádzajúceho variantu na prvý pohľad rozoznáva len ťažko
Interiér sa od predchádzajúceho variantu na prvý pohľad rozoznáva len ťažko
Zdroj: Filip Kadlečík

Rozlúčka s veľkoobjemovým kombi však Fabiu pravdepodobne tak či tak neminie, práve variant po akutálnom facelifte môže byť posledným svojho druhu. Na finálny ortieľ si len počká o niečo dlhšie než koncernoví súrodenci. Koniec-koncov, jej kat už žiaril na pódiu a to len pár metrov od nej. Ide o módnu Škodu Vision X, teda “Seat Arona preložený do českého jazyka”.

Záujem verejnosti sa sústreďoval najmä na koncept tohto B-SUV, okolo omladenej Fabie mnohí prešli bez povšimnutia. To však môže byť chyba a slepé podliehanie dnešným trendom. Áno, štúdia Škoda Vision X vyzerá parádne, no praktická Fabia má v ponuke automobilky ešte niekoľko rokov svoje nezastupiteľné miesto. Narozdiel od Ibizy a Pola dokonca aj vo variante Combi.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia