Euro NCAP.

Novinky Euro NCAP znovu sprísňuje svoje testy: Zisk piatich hviezdičiek má byť omnoho náročnejší

Foto: Laetizia Bazzoni

21.5. 14:00 Hlavnou zmenou prešla frontálna kolízia, pri ktorej statickú prekážku nahradila pohyblivá idúca tempom 50 km/h, kým bočný náraz bude tvrdší. Odborníci majú okrem toho hodnotiť aj mnohé doposiaľ nesledované prvky.

Počas histórie prešla bezpečnosť automobilov obrovským vývojom. Hodnotiaci systém Euro NCAP to musel reflektovať, každý párny rok preto podmienky prešli nejakými úpravami. Ten súčasný nie je výnimka. Medzinárodná organizácia svoje testy znovu sprísňuje, pričom zmeny sú pomerne rozsiahle a dotýkajú sa viacerých oblastí.

Najzásadnejšou novinkou prešla frontálna kolízia. Nový protokol totiž zavádza nárazovú skúšku do pohyblivej deformovateľnej bariéry, ktorá po 23 rokoch nahrádza statickú. Vozidlá idúce rýchlosťou 50 km/h budú konfrontované s prekážkou hýbucou sa rovnakým tempom pri 50-percentnom prekrytí. Sedieť v nich pritom má najmodernejšia figurína, stredne veľký muž menom Thor. Skúmať sa ale budú aj potenciálne dopady nehody na druhé auto reprezentované bariérou.

Euro NCAP taktiež upravuje bočný test. Ten bude tvrdší, keďže sa zmenila rýchlosť i hmotnosť prekážky. Porota bude pritom hodnotiť aj ochranu vodiča pri náraze z opačnej strany. Zameria sa tiež na riziko vzájomného kontaktu pasažierov, ktorému môže zabrániť centrálny airbag. Jeho zavedenie teda môžeme očakávať v množstve budúcich modelov.

Náraz spredu sa kompletne mení, úprav pre rok 2020 je však podstatne viac.
Náraz spredu sa kompletne mení, úprav pre rok 2020 je však podstatne viac.
Zdroj: Euro NCAP

Odborníci tejto organizácie si taktiež lepšie posvietia na asistenčné systémy, ktoré budú musieť zvládať náročnejšie situácie. Napríklad automaticky zabrzdiť pri zaregistrovaní chodca počas cúvania. Alebo zastaviť v prípade, že vodič nedá prednosť protiidúcemu vozidlu. Hodnotené budú okrem toho tiež systémy sledujúce pozornosť šoféra.

Zisk piatich hviezdičiek má byť vďaka týmto úpravám omnoho náročnejší. Závisieť pritom bude aj od ďalších doposiaľ nesledovaných prvkov, napríklad možnosti privolania pomoci a lokalizácie havarovaného auta. Euro NCAP chce tiež sledovať náročnosť vyslobodzovania pasažierov. Prvé výsledky podľa sprísnených štandardov sľubuje organizácia až na koniec leta, nakoľko jej fungovanie taktiež zasiahla pandémia nového koronavírusu.

Diskusia  ()

Video

Diskusia