ikona

Novinky ESF 2019: Mercedes je opäť priekopníkom

Foto: Mercedes-Benz

24.5. 11:14 Štúdia vychádzajúca z triedy GLE disponuje extra diódami, exteriérovými displejmi či volantom schopným zasunúť sa do palubnej dosky.

K zvýšeniu bezpečnosti osobných automobilov prispelo veľa výrobcov, no najväčšiu rolu zohral v tejto oblasti bezpochyby Mercedes-Benz. Trojcípa hviezda má na svedomí plejádu riešení chrániacich pasažierov. Mnohé boli najprv použité na prototypoch označených ako ESF, čo je skratkou slov Experimental Safety Vehicle. Jeden z nich automobilka vyvinula aj pre rok 2019.

Stuttgart prináša ďalší koncept Experimantal Safety Vehicle
Stuttgart prináša ďalší koncept Experimantal Safety Vehicle
Zdroj: Mercedes-Benz

Nemecký výrobca bude na júnovom podujatí TecDay prezentovať koncept, ktorý vychádza z aktuálnej triedy GLE. Od konvenčných exemplárov sa okrem výraznej grafiky odlišuje aj zakomponovaním viacerých diódových pásov priamo do plôch karosérie. LED prvky nájdeme tiež na strešných senzoroch, ktoré majú umožňovať autonómnu jazdu. Pri nej sa ich farba zmení na tyrkysovú.

SUV je vybavené svetlometmi Digital Light s vyše dvomi miliónmi pixelov a viacerými displejmi, ktoré na prvý pohľad nemusí byť vidno. Tvoria napríklad masku chladiča či zadné okno. Tieto panely sú použité na komunikáciu s ostatnými šoférmi, ale tiež chodcami či cyklistami. Mercedes ich môže upozorniť na tvoriacu sa kolónu i dať prednosť pešiakom na prechode. Medzi výstrahami nechýba hroziace riziko zrážky, čo môže podľa oficiálnych záberov fungovať dokonca aj pri zaparkovanom vozidle. Zaujímavým prvkom je robotický výstražný trojuholník na kolieskach.

Koncept disponuje viacerými inovatívnymi prvkami
Koncept disponuje viacerými inovatívnymi prvkami
Zdroj: Mercedes-Benz

Špeciálne vyhotovenie dostal aj interiér štúdie. Na prvý pohľad upúta malým hranatým volantom s dotykovými plôškami, ktorý sa dokáže v režime autonómnej jazdy vtiahnuť do palubnej dosky a rovnako sa odpracú aj pedále. Toto riešenie znižuje riziko poranenia v prípade nehody. Vyžiadalo si premiestnenie vzduchového vankúša, ktorých je vo vozidle neúrekom. Na fotkách vidíme dva bočné chrániace spolujazdca z oboch strán i frontálny airbag pre vzadu sediacich.

Zvláštnu pozornosť venovali tvorcovia prototypu ESF 2019 bezpečnostným pásom. Vzadu sediacich ľudí chcú motivovať k ich zapínaniu podávačmi, vyhrievaním či USB pripojením, novinkou je funkcia Pre-Safe Curve priťahujúca pásy ako varovanie na príliš vysokú rýchlosť pred zákrutou. Samostatnou kapitolou je detská sedačka schopná okrem iného monitorovať vitálne funkcie. Navyše obsahuje výsuvné ochranné prvky, ktoré sa aktivujú pred nárazom a zlepšujú ochranu dieťaťa.

Aj takto môžu v budúcnosti vyzerať airbagy spolujazdca
Aj takto môžu v budúcnosti vyzerať airbagy spolujazdca
Zdroj: Mercedes-Benz
Ako môžeme vidieť, Mercedes je opäť priekopníkom v oblasti bezpečnosti. Niektoré navrhované opatrenia vyzerajú byť hudbou budúcnosti. No iné uvidíme v sériových modeloch trojcípej hviezdy počas budúcej dekády, napríklad transparentný displej vnorený v skle vôbec nie je nejaké sci-fi. Realizácia takýchto prvkov preto nemusí trvať vôbec dlho.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia