ikona Elektrický hyperšportiak z Chorvátska

Novinky Elektrický hyperšportiak z Chorvátska

Foto: autor

20.9. 2011 2:35 Vo Frankfurte sa popri premiérach masovo vyrábaných modelov predstavili aj unikáty. Jedným z nich je výkonné kupé na elektrický pohon s Chorvátskom v rodnom liste. Rimac Concept_One.

Malosériové superšporty sú stále v kurze a umožňujú etablovať sa na trhu aj malým výrobcom, mnohokrát z pomerne exotických krajín. Teraz máme na mysli napríklad našich severných susedov, ktorí chystajú dravo vyzerajúcu Arrineru. Medzi producentov unikátnych športiakov sa čoskoro zapíše aj Chorvátsko.

Vo Frankfurte malo svoje zastúpenie aj Chorvátsko
Vo Frankfurte malo svoje zastúpenie aj Chorvátsko
Zdroj: autor

Neďaleko Záhrebu sídli spoločnosť Rimac Automobili, na ktorej čele stojí Mate Rimac. Ten Pred niekoľkými rokmi prestaval svoje staré BMW M3 po skončení životnosti benzínového motora na elektrický pohon. Nebol však spokojný s parametrami komponentov dostupných na trhu, preto dal dohromady skupinu odborníkov, ktorí vyvinuli vlastné súčiastky. Na testovanie systémov poslúžilo práve staré BMW M3.

Duchovným otcom vozidla Concept_One je Mate
Duchovným otcom vozidla Concept_One je Mate
Zdroj: autor

Výsledkom je koncepčné vozidlo Rimac Concept_One s elektrickým pohonom, ktoré verejnosť po prvýkrát uvidela vo Frankfurte. Superšport má karosériu vyrobenú z karbónu, čo zaručuje pomerne nízku hmotnosť. 1 650 kilogramov vážiacu masu uvádzajú do pohybu štyri samostatné pohonné systémy pozostávajúce z elektromotora, meniča prúdu a redukčnej prevodovky. Každé koleso má teda vlastný nezávislý zdroj krútiaceho momentu. Na symbiózu štvorzáprahu dohliada centrálna riadiaca jednotka.

BANNER300

Výrobca systém nazval AWTV (All Wheel Torque Vectoring). Jeho výhodou je schopnosť dávkovať krútiaci moment presne podľa aktuálnej potreby prostredníkov ako napríklad diferenciál. Každý elektromotor má maximálny výkon 250 kW (340 k). Rimac udáva maximálny výkon vozidla 800 kW (1 088 k) a maximálny krútiaci moment 3 800 Nm.

Motory čerpajú energiu z LiFePO4 batérií strategicky rozmiestnených po celom vozidle. Udávaná plná kapacita 92 kWh by mala podľa výrobcu vystačiť na dojazd 600 kilometrov. Rimac Concept_One zrýchli z pokoja na 100 km/h za 2,8 sekundy a najvyššia možná rýchlosť je 305 km/h.



O dizajn exteriéru chorvátskeho superšportu sa postaral Adriano Mudri, interiéru vdýchli dušu bývalí zamestnanci štúdia Pininfarina pod taktovkou Gorana Popovića. Po skončení vývoja a prototypovej etapy interiéru nastúpila na scénu špecializovaná firma Vilner.

Rimac oznámil, že štart produkcie je plánovaný na rok 2013 a výroba bude obmedzená na 88 kusov. O cene zatiaľ nepadlo ani slovo.

Všetky novinky, ktoré výrobcovia prezentovali na autosalóne vo Frankfurte môžete sledovať v špeciálnej rubrike AutoMoto.sk, na Facebooku a Twitteri.

Video

Diskusia