Britský magazín Autocar informuje, že Mladá Boleslav už pracuje na elektrickom nástupcovi Škody Octavia. Tvrdí, že novinka, ktorú by sme mali spoznať až v druhej polovici aktuálnej dekády, dostane najmodernejší technologický základ, aký koncern Volkswagen bude mať k dispozícii - platformu s označením SSP.

Platforma SSP.
Zdroj: Volkswagen

Platforma SSP má zjednotiť elektrický neporiadok v koncerne Volkswagen a bude slúžiť ako absolútne unifikovaný, avšak veľmi flexibilný, základ pre elektromobily - či už pôjde o Porsche, Seat alebo Škodu.

Samozrejme, hovorí sa o viacerých úrovniach platformy SSP, dá sa napríklad očakávať, že Škoda bude založená na verzii s pracovným názvom Trinity, ktorú do výroby pravdepodobne uvedie elektromobil s logom VW na čelnej maske. Napríklad Audi zatiaľ pracuje s variantom SSP, ktorý nesie označenie Apollon.

Platforma SSP: Čo o nej zatiaľ vieme?
  • Prvé sériové vozidlo postavené na tomto základe má na trh prísť v roku 2026.
  • Vďaka prechodu na SSP sa v rámci koncernu VW ponuka zúži z 22 batériových systémov na 8.
  • Už v roku 2030 by mala byť platforma SSP dominantná z pohľadu predajov v rámci koncernu VW.
  • Podľa serveru TopElectricSUV.com má modulárna platforma SSP ponúknuť autonómnu jazdu štvrtej úrovne.
  • SSP bude Volkswagen ponúkať aj iným automobilkám, ktoré si na ňu budú môcť zakúpiť licenciu.
  • S platformou bude súvisieť aj príchod nového operačného systému VW.OS.
  • SSP má mať technologický náskok v porovnaní s požiadavkami doby, zaručí to modernejší hardvér.
  • Platforma SSP bude použiteľná pre modely od úrovne malého VW ID.1 až po luxusné Porsche Taycan Cross Turismo.

Samotný fakt, že by nová Octavia mala stáť na platforme SSP, znamená, že produkčné vozidlo technologicky zatieni aj sériovú podobu konceptu Vision 7S. Tá by mala vďaka 89 kWh batérii ponúkať dojazd na úrovni 600 kilometrov. Octavia by teda podľa všetkého mohla zamieriť na ešte vyššie čísla, SSP totiž ponúkne sofistikovanejší akumulátor a vozidlo typu liftback má z hľadiska aerodynamiky výhodnejší tvar.

Mimochodom, podľa magazínu Autocar sa nemusíme báť o osud Octavie so spaľovacím agregátom. Aktuálna štvrtá generácia by mala najneskôr v roku 2024 prejsť modernizáciou a potom bude slúžiť ešte dlhé roky. Nebol by som prekvapený, ak by ju Škoda vo výrobe držala aj po roku 2030, možno aj s druhým faceliftom niekedy koncom tohto desaťročia. Len časom však uvidíme, čo prinesie realita.

Aké sú jednotlivé úrovne autonómie?

Aktuálne uznávaná klasifikácia úrovne autonómnych vozidiel podľa SAE (Society of Automotive Engineers):

  • Úroveň 0 - Všetko má na starosti vodič, auto ho iba upozorňuje a pomáha mu v kritických prípadoch. Starajú sa o to systémy ako automatické núdzové brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla či upozornenie na opustenie jazdného pruhu.
  • Úroveň 1 - Všetko má na starosti vodič, auto mu však vie poskytnúť pomoc pri šoférovaní ALEBO brzdení. Ide napríklad o oddelené systémy jazdy v jazdnom pruhu alebo adaptívny tempomat.
  • Úroveň 2 - Všetko má na starosti vodič, auto mu však vie poskytnúť pomoc pri šoférovaní A brzdení. Ide taktiež o systém pre jazdu v jazdnom pruhu v kombinácii s adaptívnym tempomatom, tu už však spolu musia vedieť aktívne spolupracovať.
  • Úroveň 3 - Vodič nemusí šoférovať, keď sú systémy aktívne, tie si však môžu žiadať jeho zásah. Dnes ide typicky napríklad o adaptívne tempomaty skombinované s udržiavaním v jazdnom pruhu, ktoré vás cez dopravnú zápchu dokážu previezť takmer bez vašich zásahov.
  • Úroveň 4 - Vodič nemusí šoférovať, kým sú splnené špecifické podmienky na jazdu autonómneho vozidla. S týmto autom sa nemôžete vybrať kamkoľvek do sveta, obslúži typicky buď iba diaľnice alebo časť mesta, ktorú bude mať dobre namapovanú.
  • Úroveň 5 - Vodič nemusí nikdy robiť nič. Automobil je schopný ho previezť kamkoľvek za akýchkoľvek podmienok.

Mohlo by vás zaujímať: