ikona top Elektrická Octavia Scout 4x4

Novinky Elektrická Octavia Scout 4x4 s výkonom 286 koní

Foto: Škoda

4.10. 2011 16:40 Nemecká technologická firma Schaeffler vyvinula čisto elektrickú verziu Octavie Scout s aktívnymi diferenciálmi na oboch poháňaných nápravách.

Vyvinúť celé elektrické vozidlo kompletne od podlahy je časovo aj finančné náročné. Aj pre veľké a bohaté automobilové koncerny. Aj relatívne malá technologická firma však dokáže do už existujúcej karosérie aplikovať zaujímavé nové systémy. Dôkazom je technologický koncept, ktorý postavil nemecký Schaeffler na báze Škody Octavie vo verzii Scout.

Octavia Scout so zástrčkou? U firmy Schaeffler už
Octavia Scout so zástrčkou? U firmy Schaeffler už
Zdroj: Škoda

Vozidlo má názov ACTIVEeDRIVE a jeho najpodstatnejším komponentom sú elektrické diferenciály na oboch nápravách. Každý z nich umožňuje presne regulovať prísun pohonu k jednotlivým kolesám. Nie však pribrzďovaním kolies, tak ako pri klasickej pasívnej elektronickej uzávierke diferenciálu, ale priamo aktívnou reguláciou množstva dodávaného krútiaceho momentu. Zjednodušene povedané: hovoríme o aktívnych diferenciáloch. Aktívne prerozdeľovanie pohonnej sily funguje aj v pozdĺžnom smere, teda medzi prednou a zadnou nápravou.

BANNER300

Dva diferenciály, štyri motory

Každý z aktívnych diferenciálov obsahuje dva elektromotory s permanentnými magnetmi, planétové prevodové súkolie, prevodovku pre aktívnu distribúciu pohonu a špeciálny odľahčený diferenciál z vlastného vývoja firmy Schaeffler. Väčší elektromotor vyvinie výkon 105 kW (143 k) a 170 Nm. Jeho úlohou je samotný pohon. Menší elektromotor, slúžiaci na riadenie distribúcie pohonu, má síce výkon len 5 kW (7 k), dokáže však vytvoriť rozdiel v krútiacich momentoch až 2000 Nm.

Srdcom elektrickej štvorkolky sú dva aktívne
Srdcom elektrickej štvorkolky sú dva aktívne
Zdroj: Škoda

Celkový výkon vozidla je 210 kW/286 k. Motory si energiu berú z Li-ion batérie s kapacitou 18 kWh. Uložená je pod podlahou v oblasti stredového tunela, kde má štandardná Octavia Scout kardanový hriadeľ, privádzajúci pohon od spaľovacieho motora vpredu aj k zadnej náprave. Elektrickému Scoutu vystačí táto batéria na dojazd približne 100 kilometrov. Vozidlo má hmotnosť 1900 kilogramov, na 100 km/h zrýchli za 8,5 sekundy, maximálne tempo je elektronicky obmedzené na 150 km/h.

TIP: Test Škoda Octavia Scout 2.0 TDI DSG: Konečne s automatom

Aktívne diferenciály dokážu užitočné veci. Zľava
Aktívne diferenciály dokážu užitočné veci. Zľava
Zdroj: Škoda

Od superšportov po traktory

Konfigurácia s dvoma aktívnymi diferenciálmi, ktoré sú v podstate aj samotným pohonom, má podľa Schaefflera veľký potenciál. Možnosti variabilného presúvania pohonnej sily by mu podľa šéfa vývoja tejto spoločnosti mohli otvoriť dvere nielen do sveta bežných áut, ale aj k ultrarýchlym športiakom na jednej a silným poľnohospodárskym strojom na druhej strane extrémneho spektra.

Diskusia  ()

Video

Diskusia