Renault 1.3 TCe

Novinky Nový motor Renault ide proti downsizingu

Foto: AUTO BILD

11.12. 2017 11:35 Na vývoji evolučnej verzie prepĺňaného benzínového štvorvalca s Francúzmi spolupracoval Mercedes-Benz a ruku k dielu priložil aj Nissan.

Počas tejto dekády sa veľká časť pohonných jednotiek bežných automobilov predávaných v Európe kapacitne scvrkla. V ostatnom čase sa však čoraz častejšie hovorí, že na splnenie pripravovaných emisných limitov sa trend bude musieť zvrátiť. Objavujú sa už prvé lastovičky. Proti rozšírenému downsizingu ide napríklad Renault, ktorý predstavil nový motor.

Renault uvedie agregát 1.3 TCe pod kapotou dvojičiek Scénic
Renault uvedie agregát 1.3 TCe pod kapotou dvojičiek Scénic
Zdroj: Renault

Francúzsky výrobca nahradí svoj prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.2 TCe evolučne vylepšenou verziou, ktorá je o niečo väčšia. Na vývoji agregátu s presným zdvihovým objemom 1 330 centimetrov kubických s ním spolupracoval Mercedes-Benz. Ruku k dielu priložil aj Nissan, napríklad špeciálny povrch stien valcov umožňujúci lepší prestup tepla vychádza z technológie uvedenej športovým modelom GT-R. Turbomotor používa variabilné časovanie sacích i výfukových ventilov a priame vstrekovanie paliva.

V porovnaní s predchodcom má štvorvalec ponúkať väčší krútiaci moment v nízkych otáčkach, jeho lepší priebeh vo vyššom pracovnom tempe a zároveň dosahovať menšiu spotrebu i emisie oxidu uhličitého. Dostupný bude v troch rôznych naladeniach: TCe 115, TCe 140 a TCe 160. Základ vyprodukuje výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 220 Nm, pri silnejšom možno rátať s najvyššou porciou 103 kW (140 k) a 240 Nm.

V porovnaní s predchodcom je zážihový štvorvalec objemnejší
V porovnaní s predchodcom je zážihový štvorvalec objemnejší
Zdroj: Renault

Prostredný model bude na rozdiel od základu dostupný popri manuáli so šiestimi prevodmi aj so sedemstupňovou dvojspojkou. Špičkové naladenie 1,3-litrového benzínového štvorvalca s označením TCe 160 zo seba vyžmýka 120 kW (160 k). Vrchol krútiaceho momentu závisí od voľby prevodovky: kým pri mechanike je to 260 Nm, model vybavený samočinnou skriňou EDC má 270 Nm.

Kombinovaná spotreba podľa normy EDC sa podľa papierových parametrov prakticky nemení. Najslabšie vyhotovenie dosahuje oficiálne pod kapotou typu Scénic priemer 5,4 l/100 km a pri objemnejšom súrodencovi s prívlastkom Grand má spotrebovať o dva decilitre viac. Pre vrcholný sedemmiestny model so siedmimi sedadlami a dvojspojkovou prevodovkou udávajú Francúzi 5,5 litra na sto. Práve tieto rodinne orientované dvojičky dostanú motor 1.3 TCe ako prvé, na cesty sa dostanú v polovici januára. No jeho nasadenie môžeme postupne očakávať môžeme aj v ďalších modeloch koncernu Renault-Nissan.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia